My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí
My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí
My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí
My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí
My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí
10
Fotogalerie

My všichni školkou povinní a poznamenaní: Nejen jídelna, ale i architektura může ovlivnit vývoj dětí

Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce, napsal ve své knižní prvotině spisovatel Robert Fulghum a pobláznil jí svět. Přestože od vydání jeho bestselleru, kterého se prodalo přes 20 milionů výtisků, uplynulo víc než 30 let, má tahle teorie stále řadu příznivců. Patří k nim i populární architekt Adam Gebrian. Ten považuje institut předškolního vzdělání za významný milník ve vývoji jednotlivce. Školka je místem jednoho z prvních prostorových zážitků, který člověka ovlivní na celý život. Proto je důležité nepodceňovat, jak uvnitř, zvenku a v bezprostředním okolí vypadá.

S novým školním rokem se znovu otevřely dveře škol a školek. Ne za všemi se ale skrývá inspirativní prostor, který poskytuje dětem svobodu, vybízí je k objevování a odpovědnosti za prostředí, ve kterém vyrůstají. Mateřská škola Nová Ruda ve Vratislavicích nad Nisou taková je, omezenému rozpočtu navzdory. Lví podíl na tom mají Petr Stolín a Alena Mičeková, což nejsou pedagogové, ale architekti. Právě jim se podařilo přijít s projektem, který mezinárodní porota České ceny za architekturu označila za výjimečný a úspěšný a v roce 2019 mu udělila hlavní cenu.

„Když projdete laminátovým vnějším závojem dovnitř, ocitnete se ve venkovním atriu, ze kterého můžete vstoupit do společného prostoru, který obsahuje šatnu, jídelnu, hygienické zázemí, nebo se můžete vydat do dvou identických kontejnerů, z nichž každý je určený pro 25 dětí. Co považuju za krásné, je to, že tady najdete krásný poměr mezi interiérem a exteriérem. Interiér je minimalizovaný, protože je ve dvou malých krabičkách, ale venkovní prostory jsou skutečně velkorysé. Jsou to terasy na různých úrovních, které jsou propojeny dohromady do jedné smyčky, takže tady mohou děti běhat kolem dokola. Zároveň je fajn, že vás ten laminátový plášť odděluje od okolí, čímž získáváte potřebné soukromí,“ oceňuje architekt Adam Gebrian nezvyklou konstrukci mateřské školy na severu Čech.

Pokud vás zajímá, jak oceněná budova vypadá, podívejte se na ni v jedné z epizod Překvapivých staveb na internetové televizi Mall.tv.