Gym Železná koule

Gym Železná koule Zdroj: Železná koule

Pandemie Čechy neodradila od cvičení. Sportuje čtvrtina, většina podle videí na internetu

Možná to tak někdy úplně nevypadá, ale Česká republika rozhodně nepatří mezi národy, jimž je sport cizí. Češi se totiž naopak řadí mezi ty, kteří se sportovním aktivitám věnují opravdu pravidelně. Čtvrtina populace ve věku 25 – 35 let sportuje dokonce třikrát týdně. Největší motivací pro pravidelný pohyb je zdravé tělo a atraktivní vzhled. Nejvyhledávanějšími sportovními aktivitami jsou silový trénink, běh a jízda na kole. Vyplývá to z výzkumu, který v říjnu zrealizovala pražská tělocvična Železná koule.

Průzkum se uskutečnil v době, kdy většina sportovišť fungovala bez výrazných omezení. Z odpovědí respondentů vyplynulo, že Češi nejčastěji sportují doma, ve fitku či gymu nebo venku. Za stavu bez vládních restrikcí lidé často kombinují například trénink v posilovně s běháním. Sportu se Češi věnují hned několikrát týdně. Většina respondentů (25 %) uvedla, že sportuje třikrát týdně. 19 % sportovní aktivity vyhledává čtyřikrát týdně, 16 % pak dokonce pětkrát za týden. Každý den sportuje 8 %, 14,5 % respondentů si zacvičí dvakrát týdně. „Zjištění odpovídají našim zkušenostem z kamenných tělocvičen, kdy u nás studenti cvičí nejčastěji 2x-3x týdně,“ popisuje vrchní tělocvikář Železné koule Michal „Radar” Vrátný.

Cvičíme podle internetu, ne vždy je to ale dobře

Z průzkumu vyplynulo, že doma lidé nejčastěji cvičí podle videí na internetu (44 %), vlastního tréninkového plánu (34 %), plánu od trenéra (18 %), online coachingu (11 %), ebooku či klasických knih (9 %). 24 % dotázaných pak uvedlo, že necvičí podle žádného předem daného plánu. „Pozitivně hodnotím především to, že se Češi snaží převážně trénovat podle nějakého plánu. Bohužel ale často sahají po náhodných trénincích na YouTube. Ty jsou sice zdarma, ale nesplňují 3 základní podmínky pro efektivní trénink, kterými jsou konzistence (tréninku se věnujete pravidelně a dlouhodobě), progresivita (jednotlivé tréninky na sebe navazují a postupně se zvyšuje jejich náročnost), škálovatelnost (náročnost odpovídá jejich úrovni),“ vysvětluje Radar.

Jak má takový efektivní trénink vypadat, momentálně ukazuje na platformě hithit.cz, kam Železná koule přišla s novým konceptem online tréninků, který nabízí kromě videí a propracovaných tréninkových plánů i další nadstavbu. Virtuální tréninky si tým kolem zakladatele projektu Michala “Radara” Vrátného osahal už během první vlny pandemie, kdy na ně přešel se svými studenty.  A právě na jejich vylepšenou verzi nyní Železná koule vybírá prostřednictvím kampaně na crowdfundingovém serveru Hithit, kde lze do pátku získat (nejen) online členství za nejnižší možnou cenu.

Nejčastěji utrácíme do 1000 Kč za měsíc. Nejvyhledávanější je silový trénink

Nejvíce Čechů (30 %) do sportu investuje každý měsíc částku do 1000 Kč, 24 % pak za cvičení měsíčně utratí částku v rozmezí 1000 – 3000 Kč. 23 % respondentů za cvičení neutrácí nic, cvičí sami. A jaká je největší motivace pro cvičení? Prevence chátrání těla (82 %), vzhled (71 %), eliminace stresu ( 61 %), zábava (56 %), výkon ve sportu (33%), rehabilitace ( 32 %), setkávání s přáteli (23 %), výkon povolání (5 %).

Nejrozšířenější pohybovou aktivitou Čechů je dle výsledků průzkumu silový trénink (68 %). „Dlouhodobě se snažíme bořit paradigma, že primárním cílem zvedání činek je budování svalů. Silový trénink však slouží především k dobré kondici duše a těla, přípravy na výkon a zlepšení zdraví. Těší nás trend, že si to začíná uvědomovat stále více lidí,“ komentuje prvenství silového tréninku nadšeně strejda Radar. Následuje běh ( 54 %), jízda na kole (39 %), kruhový trénink (30 %), plavání (22 %), street workout (11 %) a jóga (9 %).