nahoru

Paradoxní proměna: Památka komunismu se stala oceňovaným symbolem dialogu

red 20. prosince 2020 • 07:20

„Znojmo vidím tě dvojmo,“ zpívá ve stejnojmenné písni Ivan Mládek, který ovšem příčinu svého rozostřeného zraku přičítá opilosti láskou. Pravdou je, že příležitostí nechat si v historickém centru jihozápadní Moravy zamotat hlavu, není málo. A dávat přitom všanc city netřeba. Pokud ovšem nepatříte mezi fanoušky současného designu. Pak je totiž velmi pravděpodobné, že prvotnímu opojení podlehnete dřív, než vůbec vstoupíte do největší samoobslužné degustační místnosti v Česku. Hlava se vám zatočí z proměny komunistického přístavku, který byl donedávna zatracovanou připomínkou minulého režimu.

„Interiér se skládá ze dvou velmi odlišných částí. Zatímco prostory bývalého pivovaru z 19. století mají všichni rádi, protože chápou, že tehdy se dělaly krásné věci, tak naopak sousední technická přístavba ze 70. let, byla podle mě celou řadou lidí docela nenáviděná, a mysleli by si, že takové věci se mají odstraňovat. A tady se ukazuje, že co lze běžně označit za chybu, chybou být nemusí, že je možné to znova využít a má to svůj význam a kvalitu,“ říká na adresu znojemské Enotéky architekt Adam Gebrian, který práci Ondřeje Chybíka a Michala Krištofa nehodnotí na internetové televizi Mall.tv poprvé.

Česko-slovenská dvojice, která už několik let významně promlouvá do podoby současné architektury u nás a na kontě má celou řadu ocenění včetně prestižního Design Vanguard pro nejlepší mladý architektonický ateliér světa, stojí i za ambiciózním projektem vinařství s letním amfiteátrem a vyhlídkovou pochozí střechou. Na ten se můžete podívat zde. A o tom, že umí své vizionářské návrhy „stavět“ nejen na zelené louce, ale přizpůsobit je podmínkám historického centra, se můžete přesvědčit v dalším z dílů Překvapivých staveb.

red




Diskuse ke článku