nahoru

Reakce bank a bankovních klientů na ukončení moratoria na splácení úvěrů

Prezentace klienta 10. prosince 2020 • 08:31
• foto: 
foxycreditcom

V říjnu vypršelo vládní opatření známé jako moratorium na splácení úvěrů, které bylo platné od 1. dubna 2020. Toto mimořádné vládní opatření bylo určené především pro osoby a podniky, na které měla aktuální krize negativní ekonomický dopad. Splátky si během roku 2020 odložilo přes 150 tisíc domácností a 17 049 firem a OSVČ. A jak tedy bankovní klienti po ukončení odkladu na splácení úvěrů ke svým povinnostem přistupují?

Finanční experti ze společnosti Credit-10 Global uvádějí, že bychom druhou koronavirovou vlnu neměli brát na lehkou váhu a měli bychom pečlivě analyzovat dostupné data a informace o potřebách a chování bankovních klientů, které je velice rozmanité. Nastává tedy palčivá otázka: V jaké finanční situaci se dlužníci a bankovní klienti nacházejí? 

⅔ bankovních klientů, a to zejména mladých osob do 26 let, by uvítalo nové moratorium, zatímco starší generace dospělých by dluhy raději začala splácet Až 30 % bankovních klientů se může v následujících měsících dostat do situace, kdy nebude moci dluhy splácet   ⅔ až ¾ odložených úvěrů by mělo být po skončení moratoria bez problémů splaceno Credit-10.com je virtuální analytický portál, který nabízí aktuální informace o výhodných půjčkách. Každý měsíc je na webových stránkách společnosti k dispozici také rating firem, které nabízejí půjčky a micro-půjčky. Společnost úspěšně působí ve více než šestnácti zemích světa, mezi kterými nalezneme například v Dánsku (Сredit-10 DK), Polsku, Litvě, Rusku, Švédsku, Finsku, Německu, Holandsku, Španělsku, Mexiku či Vietnamu. 

Nelehká situace postižených hospodářských odvětví 

Nová opatření k zastavení šíření koronavirové pandemie, která se u nás začala uplatňovat během druhé vlny šíření nemoci, mohou přispět ke zhoršení ekonomické situace některých bankovních klientů, kteří se mohou dostat do potíží se splácením svých úvěrů a hypoték. 

Tíživou ekonomickou situaci prožívají zejména pracovníci v pohostinství, v  cestovním ruchu, ale také osoby působící v oblasti sportu a kultury. A není se čemu divit. Lidí více šetří, méně utrácí a místo volnočasových aktivit tráví spoustu času doma. A tím pádem nepříznivá ekonomická situace začala dopadat i na ostatní hospodářská odvětví.

A proč tedy bylo moratorium ukončeno, když se ekonomická a zdravotnická situace v ČR nezlepšuje?  Česká bankovní asociace uvádí, že druhá vlna pandemie sice přišla, ale přesto není nutné v moratoriu pokračovat, protože většina bankovních klientů se i přes komplikovanou ekonomickou situaci ke splácení úvěrů vrátilo.   

Je to ale jen otázka následujících měsíců, abychom se dozvěděli, jak se jednotlivým domácnostem, živnostníkům a firmám ve splácení úvěrů daří. Na druhou stranu, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR uvádí, že míra nezaměstnanosti bude postupně růst a na jaře 2021 se vyšplhá až na 5%. 

Nejvíce zasažené obory budou opět cestovní ruch, gastronomie, kultura a sport. Banky jsou již se zástupci těchto odvětví v úzkém kontaktu a spolupracují na vytváření individuálních platebních plánů. A právě na tuto bankovní strategii spoléhá vláda, která se vyhlásit nové moratorium zdráhá.  

Bankovní klienti, kteří se rozhodnou plnit své povinnosti, ale jejich finanční situace jim to nedovolí, budou moci využít osobní bankovní konzultace, individuální finančním plány či mikro-půjčky. K jakémukoli plánu zákazník přistoupí, měl by se každopádně vždy předem informovat o kvalitě služeb, které chce využít.

Zdroj novinek: Blesk.cz