nákladní loď, lodní doprava

nákladní loď, lodní doprava

Uvězněni na moři. Koronavirus drží stovky tisíc námořníků na lodích

Dlouhé měsíce se pohupují na vlnách, pracují sedm dní v týdnu. Řada z nich neměla souš pod nohama přes rok. A konec zatím stále leží v nedohlednu. Podle Mezinárodní námořní organizace drží koronavirus na palubách obchodních lodí na 400 000 námořníků. Odborníci tvrdí, že by situace mohla významně poškodit ekonomiky některých států a dodavatelské řetězce.

Chtěli by domů, ale nemohou. Stovky tisíc pracovníků na palubách nákladních lodí se staly nečekanými oběťmi tvrdých koronavirových opatření. Ve chvíli, kdy vypukla celosvětová pandemie, se jich na moři nacházely stovky tisíc. Tou dobou však ještě netušili, jaké překvapení na ně čeká v příštím přístavu.

Obrovské množství přístavů jeden po druhém přerušilo svou činnost a nepřijímalo v podstatě žádná plavidla. Reagovaly tak na restrikce jednotlivých států. Námořníci jsou zvyklí trávit na vodě hodně času, ovšem kvůli druhé vlně pandemie úřady nestihly problém vyřešit, a tím se jejich pobyt na moři prodloužil.

Podle Mezinárodní organizace práce mohou strávit na lodi maximálně 11 měsíců v kuse, někteří z nich však bez řádné pauzy fungují už 17 měsíců. „Nevíme, kdy nebo jestli se budeme moct vrátit domů, a podepisuje se to na psychickém stavu mé posádky,“ řekl 24. září na Valném shromáždění OSN kapitán Hedi Marzougui, který se svým plavidlem úspěšně zakotvil v květnu. „Nabádám všechny z vás, aby si představili, jak byste se cítili, kdybyste museli pracovat každý den 12 hodin, bez víkendů, bez svých blízkých, uvězněni na moři,“ dodal.

Klíčový zádrhel

Hlavní překážku v navázání na běžný provoz představuje výměna posádky. Podle americké televize CNBC se prací v lodní přepravě živí okolo 1,2 milionů lidí. Z tohoto počtu se za normálních okolností měsíčně na palubách vystřídá přibližně 100 000 pracovníků. A právě tohle číslo s nástupem covidu výrazně kleslo. Jenže jak napsal Christiaan De Beukelaer pro magazín Jacobin, lodě nemohou jen tak přestat plout, protože by jejich majitelé zbankrotovali.

A tak se giganty jako Unilever nebo Danone staví po bok svých zaměstnanců a snaží se pro ně vyjednat výjimku. Řešením by mohlo být oficiální uvedení námořníků jako takzvaných klíčových pracovníků. V takovém případě by se na ně nemusela vztahovat koronavirová opatření. „Když se lodě zastaví, zastaví se vše. Jsme blízko zcela vyhnutelnému bodu zlomu, který by mohl otřást ekonomikou,“ uvedl zástupce první jmenované společnosti Marc Engel.