nahoru

Zbraně pro Prahu aneb Tragikomická přehlídka předvolební agitace

Pavel P. Kopecký5. října 2018 • 11:30
Zbraně pro Prahu aneb Tragikomická přehlídka předvolební agitace
foto: Profimedia.cz

Volební kampaň do komunálu (a třetiny Senátu) se už už přelívá do voleb. Ještě se naposledy mobilizují nerozhodní či přelétaví voliči, k čemuž slouží nepřeberně prostředků. Agitační plakáty, videošoty, poutače, billboardy, „přátelská“ setkání s občany, „sousedské večeře“ a další variace reklamy na politické zboží. Tak nepokrytě označují marketéři volební programy soupeřících uskupení. Stejné je to s bučkem nebo s pracím práškem.

Soutěžící v bohužel tragikomické hitparádě předvádějí, že to oni jsou naděje, budoucnost, neřku-li spása vlasti. Že právě jejich obchodní značka je „the best of“ z pestré škály na mocenském trhu.

Zvláště v případě metropole, kde žiji, tomu nemůže být jinak. Jde o „zbraně pro Prahu“! Pochopitelně, ekonomicky nejvyspělejší oblast státu je tučnou kořistí, kde se může prakticky každý přetrhnout. Našinec se zde proto z vypjatých trhoveckých výstupů dozví leccos…

Náramně se snaží ANO, kde „jeden mobil vládne všem“ a jehož končící primátorka Krnáčová udělala krajanu Babišovi medvědí službu, když nadala Pražanům do zpovykanců. Toho se z nedostatku svébytných témat chytili sokové: ODS a Piráti. O nich bude ještě řeč.

25 obvodů, kde se letos volí do Senátu ve druhém kole. Pozor na názvy obvodů, které…

Nejprve však pár slov o levici, outsiderovi nerytířského klání. Na špatném oři a ve zrezivělém brnění sedí komunisté, kteří mají svou rudou stálici Martu Semelovou. K tomu fantastické plakáty, kde jakási starší dáma s psíkem v náručí vyznává světu lásku k obvodu Prahy. O zoufalé volební neprofesionalitě věkem chřadnoucí KSČM podává pak barvité svědectví i poutač s nápisem „Vaše problémy – náš program“.

Komunální volby
Konečné výsledky voleb v ČR
Obnovit výsledky
SNK-CELK
34 965
56,48 %
NK
6 232
10,07 %
KDU-ČSL
3 231
5,22 %
ODS
2 281
3,68 %
Sečteno 100 %
Účast 47 %

Kdyby se nejednalo o vážné téma, bylo by to k popukání. Jenže není. Ne snad směšnost, ale beztvarost a poraženectví vzlíná zase z „kampaně“ ČSSD, jež je pohlcena vnitrostranickým broušením nožů na povolební noc.

Jinak je tomu s Piráty. Ve sněmovně jsou sice již dost pohlceni stereotypy parlamentní demokracie a není o nich slyšet, nicméně v komunálu nejsou bez šance. V boji užívají svoji, oproti ANO zatím nevyčpělou alternativní rétoriku.

Jak se volí starosta: Proč v Česku neexistuje přímá volba a jaké by měla výhody a nevýhody

Oni k establishmentu nepatří, kdežto konkurenční Občanská demokratická strana ano. A pořádně! Nejdelší porevoluční příslušnost k pražské vrchnosti je faktem, k němuž by se páně Fialovi modří svatouškové chtěli moc a moc vrátit. Jenže čím originálním strhnout davy? Hledá se obtížně, a tak se zmateně kopíruje. Babiš slíbil zbohatnutí metropole, občanští demokraté návrat České republiky do TOP 10 (nebo TOP 09?) nejvyspělejších zemí! Omladina pod černou plachtou působí na občanstvo jaře, což ambiciózní profesor politologie „kontruje“ bizarním „historizujícím postřehem“, že voliči Pirátů jsou děti příznivců ODS z devadesátých let.

Kvůli neobratnému výroku málo zdatného politika mě o to víc zaujalo setkání s praktickou agitkou „modrých“. Mladá kandidátka, která mě na stánku oslovila, měla na očích velké tmavé brýle ve tvaru hvězd. Na mou žádost, zda jí lze transparentně vidět do očí, jestli může stát čelem k masám, postavila žulovou stěnu odmítnutí. Na naléhání neochotně přiznala, že je to proto, jelikož není nalíčená! Se svou tváří bez make-upové přetvářky měla zřejmě dost ošklivý vnitřní problém, protože důvod maskování své pravé tváře mi vzápětí svěřila ještě dvakrát. Když tomu bylo do třetice všeho dobrého i zlého, politická „superstar“ si hvězdy neochotně – a jen na moment – povznesla do vlasů.

Jak se volí v komunálních volbách? Velké křížky stranám a malé křížky lidem napříč …

Zaplatil jsem za to trpkým, zobecnitelným poznáním. Do rukou mi totiž v ten moment vnutila volební plakátek s důkladně photoshopovanou podobenkou. A nenuceně podotkla, že kandiduje výhradně proto, jelikož podniká v realitách a potřebuje zdarma reklamu. Vše pro firmu! Za rozdávání letáků v několika odpolednech to stojí.

Nemohl jsem se ani zlobit. Aspoň je upřímná. Nihil novi sub sole, nic nového pod sluncem. Vždyť jenom kolik kandidátů do horní komory začalo kampaň skrze volby prezidentské. Nebuďme naivní, politické mechanismy jsou neúprosné. Opravdu nezřídka jen byznys.

Brno: plus a mínus. Strany v moravské metropoli do voleb nabízejí exkluzívní zboží.…
Pečinka: Jak dopadnou pražské volby? Debata v České televizi mnohé naznačila. Nikdo za…

Pavel P. Kopecký




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,830
22,710
28,680
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější