Video placeholde

ČSSD při chuti aneb Svetrová taktika podpásových útoků v předvolebním tažení

Pokud vaše strana v průzkumech obliby zrovna neexceluje, je jedním z logických řešení, že před volbami vsadíte na risk. A když máte zároveň pocit, že se vám nedávno něco podařilo, neváháte to co nejlépe „prodat“ veřejnosti. Razantně a třebas i trochu nekolegiálně. O to horší ale je, když to hned v počátku kampaně narazí, jak se to v pondělí stalo ČSSD.

Jedno je ale třeba sociálním demokratům přiznat. Dokázali představením ústředního billboardu a doprovodného videa k podzimním volbám zaujmout. Byť ne zrovna pozitivně a vzhledem k vývoji na rouškovém bojišti jen na pár hodin. Ale i to se počítá.

Heslo „V krizi vás ochráníme“ není sice nijak objevné, i tak patří ve zdejším politickém marketingu k tomu lepšímu. Větší než malé množství retušování u portrétu šéfa strany Jana Hamáčka může praštit do očí, mnohým voličům to ale vadit nemusí. Pak ale nastupují jasná dilemata.

Jednak opětovné využití červeného svetru, kterým předseda ČSSD během první koronavirové krize zaujal. Jednak se z toho stává trošku omšelý či přesněji řečeno opraný symbol. Což bylo zjevné i při představení billboardu pro centrální linii kampaně, kdy Janu Hamáčkovi vmžiku poklesly koutky – podle mediálních interpretací kvůli chladnému přijetí tohoto báječného nápadu přítomnými.

Dlouhodoběji negativní efekt by ale mohlo mít, že se strana profiluje na tématu, které se stává vzhledem k plošnému návratu roušek nepříliš populárním. No a potom je tu jejich interpretace celé koronavirové krize. Heroizace chování Jana Hamáčka jakožto ministra vnitra je zjevně přepjatá. Kroky, které by měly být považovány za samozřejmé či dejme tomu chvályhodné, jsou prezentovány jako téměř supermanské.

A aby vše vypadalo ještě jasnozřivěji, je to dáváno do kontrastu s vystupováním ministra zdravotnictví Vojtěcha a premiéra Babiše, tedy nominanta a šéfa ANO. Neboli koaliční a přinejmenším teoreticky partnerské strany. Ne, že by zvláště prvního nebylo za co kritizovat (tehdy i nyní), jen houšť! Proč s nimi ale sociální demokraté pořád sedí ve vládě? Takhle jen posouvají hranice koaliční zlomyslnosti o další stupeň dál.

Asi si myslí, že jim to u voleb zafunguje. Prozatím ale neohrožený začátek jejich kampaně jen zapadl do propadliště internetových zpráv poté, co jejich klipový antihrdina – ministr Vojtěch – přišel s ještě báječnějším nápadem na masové obnovení roušek.

Z hlediska politického zpravodajství se tedy asi dá říct, kdo koaličně-mediální souboj v pondělí vyhrál. Zjevné ale bohužel spíš je, kdo ho z pohledu voličsko-občanského prohrál…