Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

U žen evropského původy je dvakrát větší pravděpodobnost, že budou blond, než u mužů

Největší genetická studie, která zkoumala u téměř 300 tisíc lidí evropského původu důvod toho, jakou barvu vlasů mají, dospěla k překvapivému závěru – u žen tohoto původu je dvakrát větší pravděpodobnost, že budou blond, než u mužů. Pravý důvod? Ten vědci zatím neobjevili, i pro ně zůstává zajímavým tajemstvím.

Při výzkumu, o kterém informoval v pondělí časopis Nature Genetics, bylo objeveno 124 nových genů, které hrají hlavní roli při určování barvy vlasů v případě lidí evropského původu (tedy v Severní Americe a na našem kontinentu).

Vědci tvrdí, že se zveřejněnou studií otevírají cesty k novému výzkumu, ale profesor genetiky Tim Spector z londýnské univerzity King´College už má teorii, která více blonďatých žen vysvětluje: „Z nějakých důvodů, které ještě neznáme, blonďaté geny vlasů po narození častěji přetrvají u žen, zatímco u některých mužů zmizí,“ řekl Specter pro stanici BBC.

Změna genů, laicky řečeno jejich vypnutí a zapnutí, je známé jako epigenetika.

Tim Specter ale upozornil i na společenské dopady výzkumu. Blonďaté ženy častěji rodí blonďaté děti. Blondýnky (bez ohledu na předpojaté vtipy) jsou také úspěšnější při hledání partnera.

Objev nových genů spojených s barvou vlasů ale podle odborníků také odhalil některé souvislosti s vážnými nemocemi, jako je například rakovina kůže. Vědci proto hodlají v podobném výzkumu dál intenzivně pokračovat.