Laniakea

Laniakea Zdroj: YouTube.com

Kde se vlastně přesně nachází naše Země ve vesmíru? Jmenuje se to Laniakea

Víme, že Země a sluneční soustava jsou součástí galaxie, která se jmenuje Mléčná dráha. Ale kde přesně je Mléčná dráha v nekonečném vesmíru, ve kterém jsou miliardy galaxií? Touto otázkou se zabývali vědci ve studii, která vyšla v časopise Nature. Zjistili, že naše galaxie je součástí obrovské superhvězdokupy nazvané Laniakea (toto slovo znamená v havajštině „nespočet nebes”). Napsal o tom web vox.com.

Tato superhvězdokupa je daleko větší než vědci předpovídali. Obsahuje více než 100 000 galaxií a rozpíná se v délce neuvěřitelných a stěží pochopitelných 500 milionů světelných let.

Každý světelný bod na obrázcích, které Nature zveřejnil, reprezentuje jednu galaxii. Každá galaxie ale obsahuje biliardy až triliardy hvězd. A samozřejmě ve vesmíru je daleko více superhvězdokup.

A jak vědci zjistili, že jsme součástí právě této superhvězdokupy? Podrobně zkoumali pohyb 8000 galaxií, které můžeme svými přístroji zachytit. Odhalili tak běžnému oku skryté vzorce pohybu, podle kterých zjistili, že se galaxie pohybují v rámci určité superhvězdokupy.

Na krátkém videu se můžete zde podívat, jak si vědci představují výsledky svého bádání.