Pražské růstové bolesti: V Praze se hodně staví a bolí to řidiče, většímu rozvoji brání špatné zákony
Dvě nejčastější tvrzení o Praze v médiích zní: 1. V Praze se nic nestaví. 2. Praha je pořád rozkopaná. Obojí zároveň zřejmě nemůže být pravda, na obou však zrnko pravdy je. V Praze se aktuálně staví několik velkých infrastrukturních staveb a v příštích letech jich bude ještě víc, což s sebou nese bolestivá omezení pro řidiče. Přesto Praha stále trpí bariérami rozvoje, které jsou mimo pravomoci magistrátu a město neustále brzdí. Může být někdy Praha průjezdná a má to vůbec být cílem politiků? A k čemu je dobrý nový metropolitní plán?
Kdo žije v Praze a používá sociální sítě, asi se tomu aspoň jednou za rok nevyhne: feed mu zaplní fotky ucpaných pražských silnic, případně printscreenů z on-line map, kde výstražně svítí červená barva značící kolony. To pak často doprovází kritika vedení města, v posledních sedmi letech především primátora, později náměstka Zdeňka Hřiba.
Nedávno se ostře připojil herec Michal Suchánek, když na Instagram přidal video, kde stojí na Jiráskově mostě a odříkává básničku: Hříbku, hříbku, ukaž se mi, neschovávej se mi v zemi. Vystrč hlavu ze chvojí, správnej Hřib se nebojí. Rozkopnu tě po právu, kdyžs mi zkurvil dopravu. Hřib se zřejmě nebál a reagoval vlastním videem, v němž říká, že Suchánkovi pomohl tím, že do práce jezdí MHD. A že na uzavírky jako náměstek primátora nemá vliv, protože jsou v režii státní správy.
Na tomhle příkladu se dá ilustrovat, jak zhruba to s řízením oprav a uzavírek v pražské dopravě funguje. Hřib má zčásti pravdu – uzavírky a jejich koordinaci totiž řídí Silniční správní úřad, což je orgán státní správy, nikoliv města. Politici však mohou tyto věci ovlivnit tím, jaké projekty připraví, schválí a třeba na jaké akce městských firem (Technická správa komunikací a dalších) vyčlení peníze. V případě Hřiba jde třeba o rekonstrukci Václavského náměstí a výstavbu tramvajové trati na něm, která momentálně nejvíc zpomaluje magistrálu. U Muzea je totiž zúžená do dvou pruhů místo čtyř.
Hřibovi je tedy možné vyčítat zúženou magistrálu, protože jde o projekt v jeho gesci (byť jej z většiny připravil předchůdce Scheinherr). Tamní uzavírky jsou však způsobené hned trojicí zásadních staveb: na Muzeu se totiž opravuje také stropní deska stanice metra, jež byla v havarijním stavu a oprava byla nevyhnutelná. Zároveň se rekonstruuje asi nejikoničtější české náměstí, po čemž se taky volá už dekády. A samotná tramvajová trať je pro město klíčová: jednak zkrátí denně cestu desítkám tisíc lidí mezi centrem a Prahou 2 či Prahou 10, jednak vytvoří důležitou objízdnou trasu pro trať v Ječné ulici, která momentálně objížďku nemá a brzy bude potřebovat generální rekonstrukci sítí. Zácpy u Muzea tedy mají významný důvod. Navíc se nám za pár let zopakují o kus dál – Praha totiž bude muset zrekonstruovat také Hlávkův most, jenž rovněž přesluhuje. Historické město jako Praha potřebuje růst, a s růstem se pojí růstové bolesti. Když se k tomu přidává pravidelná „léčba“ toho starého a opotřebovaného, může nás z toho někdy bolet hlava.
Tolik tedy na úvod k magistrále. Jak to s pražskou dopravou vypadá v širším kontextu?
Pravda o dopravě v Praze
O dopravě v metropoli existuje celkem dobrý datový přehled, Technická správa komunikací (TSK) totiž každý rok vydává rozsáhlou Ročenku pražské dopravy. V ní jsou aktuální data ze sčítačů provozu a dalších zdrojů, jež TSK sbírá. Plyne z nich několik zajímavých čísel. Co si z nich mají vzít politici, to už je věc jejich interpretace a nakonec i politického boje.
Tohle jsou tedy některá zajímavá čísla vypovídající o dopravě v Praze: Za prvé, od roku 1989 v Praze kontinuálně přibývá registrovaných aut. V roce 1990 připadalo v hlavním městě 276 aut na 1000 obyvatel. V roce 2010 to bylo 557 aut. V roce 2024 už
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!




















