nahoru

Konec srandy! Ve světě zábavy zuří válka progresivistů s lidmi, kteří mají smysl pro humor

Luděk Staněk 17. července 2020 • 18:30
Konec srandy! Ve světě zábavy zuří válka progresivistů s lidmi, kteří mají smysl pro humor
foto: Jan Ignác Říha

Byla to jen otázka času. A ten čas přišel 9. června 2020. Tehdy vydala média zprávu, že společnosti BBC a Netflix stahují ze všech svých platforem seriál Little Britain (Malá Velká Británie) spolu s dalšími seriály nevyhovujícími současnému sociálnímu klimatu. „Doba se změnila,“ prohlásila mluvčí spo­leč­nosti BBC, britského veřejného vysílatele, který si seriál objednal a mezi lety 2003 až 2008 jej odvysílal. Od té doby byl k dispozici na internetové platformě BBC jménem iPlayer, BBC ho prodala Netflixu a zároveň jej nabízela přes vlastní streamovací plat­formu BritBox. Ze všech těchto míst Little Britain zmizela. Netflix vydal prohlášení o stažení tentýž den.

Ano, byla jen otázka času, kdy současné kulturní války ve společnosti zasáhnou nikoli sochy dávno mrtvých politiků, objevitelů či válečníků, ale současná díla, která ještě před pár lety s velkým úspěchem rezonovala společností.

A do téhle skupiny seriál Little Britain rozhodně patřil. V době své premiéry se stal v Británii hitem. A tím myslím opravdovým hitem. V Česku se totiž moc neví, že v tuzemsku kultovně uctívané britcomy devadesátých a nultých let – od IT Crowd (Ajťáci) po Black Books v Británii rozhodně nepatří k mainstreamu. Jsou to okrajové seriály pro úzkou cílovou skupinu. Masové britské publikum si libovalo a libuje v méně komplikovaných sitcomech či skečových show, u nás prakticky neznámých: Royle Family, Only Fools And Horses, Porridge, případně The Two Ronnies. Z tohohle pohledu byla Little Britain napsána geniálně. Autoři a protagonisté všech skečů David Wal­liams a Matt Lucas se trefili přesně na hranu mezi střední proud a už trochu ujetý, nesrozumitelný humor. Little Britain v Británii v nultých letech dokázala zabodovat a některé postavy, třeba Lucasovo ztvárnění Vicky Pollardové, tupé příslušnice nižší třídy, doslova prostoupily britskou společností. Pokud chcete český kontext – ­představte si spíše Tele Tele než ­Českou sodu.

Myšlenka byla prostá – série skečů paroduje běžné postavy britského života, všechny hrané pouze Walliamsem a Lucasem. Ať už jde o muže, ženy, gaye, anebo… a to je právě ten problém… lidi jiné barvy pleti. Čili „blackface“. Zatímco v roce 2003 bylo zjevné, že pokud mají hrát dva bílí muži všechny postavy, pak logicky musí hrát i postavy jiného pohlaví nebo lidi barevné, v roce 2020… uuups. V době, kdy černošské postavy v Simpsonech musí dabovat zásadně černoši, protože cokoli jiného je rasismus, bylo jasné, že Little Britain nemohla přežít. Někteří levicově progresivističtí novináři nicméně již tehdy komiky obviňovali z třídní nenávisti, právě kvůli postavě Vicky Pollardové. Mladý radikálně levicový komentátor Owen Jones už v roce 2011 ve své knize hřímal, že „Little Britain démonizuje dělnickou třídu“. Když o pár let později milióny skutečných Vicky Pollardových nadělily v celonárodním referendu Velké Británii brexit, ukázalo se, že Lucas a Walliams tuhle skupinu lidí ve svých skečích znali možná daleko lépe než Jones. Ale to už je jiný příběh.

Premium

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium

Získejte neomezený přístup již od 49 Kč měsíčně




Diskuse ke článku