Za své zásluhy o britskou kinematografii byl Mike Downey v roce 2021 oceněn titulem OBE (Officer of the Order of the British Empire)

Za své zásluhy o britskou kinematografii byl Mike Downey v roce 2021 oceněn titulem OBE (Officer of the Order of the British Empire) Zdroj: Zbyněk Pecák

Franz (2025)
Reykjavík (2016)
Literární debut Mikea Downeyho, historický thriller Istrijské zlato, z tři roky starého anglického originálu pro nakladatelství Ikar přeložil Václav Procházka. Práva na překlad jsou prodána zatím do dvaceti jazyků, distribuována kniha bude v šedesáti zemích světa.
3 Fotogalerie

Mike Downey: Vy Češi dovedete dělat filmy ve velkém stylu, ale máte i smysl pro humor, intimitu a detail

Kateřina Kadlecová
Diskuze (0)

Uznávaný britský producent více než stovky filmů, scenárista, herec a předseda Evropské filmové akademie MIKE DOWNEY (66) napsal románovou trilogii. Její první část, Istrijské zlato, je hotovou reklamou na Chorvatsko a jeho dějiny, druhá část, Istrijská čerň, v anglickém originále právě vyšla. Spolupracoval třeba s polskou režisérkou Agnieszkou Hollandovou, s níž natočil už čtvrtý film, kafkovského Franze, ale také s Peterem Greenawayem, Stephenem Daldrym, Jurajem Jakubiskem nebo Fridrikem Thórem Fridrikssonem. Na lokacích u nás strávil v posledním čtvrtstoletí spoustu času. Co si myslí o tuzemské kinematografii?

V rozličných sekcích Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary jste dosud představil okolo patnácti filmů. Kolikrát už jste tam zavítal?

Netuším! Pomalu každý rok tam něco mám. Loni jsem na karlo­varský festival coby producent dovezl snímek ze zákopů Real Oleha Sencova, letos Holky na drátech ­Vivian Quové. Do Československa jsem ovšem poprvé přijel už v roce 1983. Strávil jsem u vás dohromady jistě víc než rok života: natáčením filmů, zajížděním do karlovarského festivalového zeleného údolí a tak podobně. První film, který jsem u vás natočil, se jme­nuje Sedm dní života (2000), byl to horor a nestál za moc. Další, Mrtvou ­hlídku (2002) s hvězdou snímku Billy Elliot ­Jamiem Bellem a s Andym Serkisem čili Glumem z Pána prstenů, jsem točil v Benešově, kde jsem strávil tři měsíce. Nejezděte tam, pokud nemusíte, je to noční můra. Nebo aspoň tehdy byla. Natáčeli jsme na parašutistické základně a hloubili tam zákopy z první světové války, to nebyl zrovna ráj.

Jaká byla vaše nejsilnější osobní zkušenost při natáčení v Česku?

Mým druhým českým filmem byla na samém konci milénia Josephine, kterou režíroval původem chorvatský absolvent pražské FAMU Rajko Grlić a napsal váš skvělý spisovatel Alex Koenigsmark. Jde o těsně porevoluční příběh z městečka, v němž mladík po otci podědí jmění a rozhodne se splnit tátův dávný sen: vyspat se se ženou s vizáží tanečnice Josephine Bakerové. Dědice hrál Giancarlo Esposito, prostitutku s planoucím srdcem Maria Schraderová. Byl jsem velmi mladý a relativně nezkušený producent, vlastně jsem ani nevěděl, co dělám. Hned v druhém natáčecím týdnu režisérovi praskly nějaké netušené žaludeční vředy a málem umřel, pojišťovna nám ale nedovolila zastavit produkci. Rajkův nejlepší kamarád a spoluscenárista, srbský režisér Srđan Karanović, ho tehdy zastoupil. Čerstvě operovaný Rajko ležel v sanitce poblíž placu a pořvával pokyny na Srđana, který režíroval za něj. Ale není to tak, že mi ultimátní český filmový zážitek zprostředkovala parta Jugoslávců: to celý český štáb se semkl a podpořil je, prakticky převzali režii filmu. A další pecka pro mě bylo natáčení historického velkofilmu Bathory (2008) s režisérem Jurajem Jakubiskem a velkou českou účastí. Mohl bych si vybrat jakýkoli den v týdnu, jakýkoli měsíc, jakýkoli okamžik práce s Jurajem Jakubiskem – všechno to bylo dokonale šílené.

Jaké místo má podle vás český film na evropské mapě dnes?

Je respektován nejen díky své bohaté historii a přínosu k hnutí nové vlny. Ačkoli český film nevyrábí tolik blockbusterů jako větší evropské filmové průmysly, zůstává významnou silou v artové a nezávislé kinematografii, dlouhodobě vykazuje vysokou kvalitu a má osobitý hlas. Plus je třeba připočíst mimořádný přínos českých filmových profesionálů k mezinárodní kinematografii.

Češi v zahraničních filmových štábech nějak vyčnívají?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi