Sněmovna? Ne, nechci zradit své „šéfy“. Můj vzor je Margaret Thatcher, říká hejtmanka Pecková
Bývalá novinářka a dnešní hejtmanka PETRA PECKOVÁ (49) je jako moře. Pořád v pohybu a její slova se na vás hrnou jako vlny. Odliv střídá příliv. Od roku 2020 je hejtmankou Středočeského kraje a o dva roky později se stala i členkou předsednictva hnutí STAN. Letos opět dostala nabídku kandidovat do Poslanecké sněmovny, to ale zatím nechce. „Moje místo je v kraji, ještě se tady toho musí hodně udělat,“ říká Pecková v rozhovoru pro Reflex. Připomeňme si u toho, že Středočeský kraj je tím nejlidnatějším v zemi, má 1,5 miliónu obyvatel.
Jak se dá vládnout kraji, který je geograficky komplikovaný, má ve svém středu umístěný jiný kraj, tedy Prahu, je na počet obyvatel nejlidnatější v České republice a postupně bobtná?
Jednoduché to není, protože kraj je v mnoha ohledech velmi specifický. Slovo vládnutí mám navíc spojené s něčím papalášským. Používám spíše slovo spravovat. O to se snažím ke spokojenosti mých šéfů.
Jakých šéfů?
Občanů kraje. U toho se ale rozhodně neřídím jen veřejným míněním jako někdo. Naopak děláme celou řadu kroků, které jsou nepopulární. Mou prací je pak mým šéfům-občanům vysvětlit, proč je děláme.
Hodně se teď v případě vašeho kraje diskutuje o změnách ve veřejné dopravě, to je vždy citlivá a nepopulární záležitost. Myslíte tyto kroky?
I tyhle. Museli jsme několikrát zdražit veřejnou dopravu. Udělali jsme to poprvé po 11 letech, co se k tomu naši předchůdci neměli. Teď budeme zdražovat potřetí. Alespoň o inflaci. Zrušili jsme také jízdné zdarma pro seniory a studenty. Tito naši šéfové mají 50% slevy, zdarma to ale nejde. Na pěti lokálních železničních tratích jsme pak pozastavili provoz, protože jsme vozili každým vlakem jen pár lidí. Nákladovost absolutně nedávala smysl. Kdybychom je vozili z centra Prahy domů taxíkem, tak by to bylo levnější. Důvodem těchto nepopulárních kroků je záměr modernizovat veřejnou dopravu a udělat ji flexibilnější pro cestující. Když se ovšem objeví slova jako pozastavit, zrušit, seškrtat, tak se to vysvětluje těžce. Ale myslím si, že jsme to většině lidí vysvětlit dokázali a pochopili, že je to snaha o celkové zlepšení.
Viděl jsem, že máte v dopravě nové projekty za mnoho miliard. Utáhnete to? Není to riskantní?
Máme skvělé projekty, abychom je ale mohli dělat, tak jsme veřejnou dopravu museli začít provozovat efektivně. Když jsem nastoupila do funkce hejtmanky v roce 2020, požírala veřejná doprava 38,5 % rozpočtu kraje. Teď jsme na 29 %. I pokrytí nákladů výběrem jízdného bylo minimální. Jenom pro srovnání, ještě v roce 2008 krylo jízdné skoro 47 % nákladů na dopravní obslužnost. Pak ale nastoupila 13 let trvající vláda nejdříve ČSSD a KSČM, pak se k nim přidalo hnutí ANO. Postupně studenti a senioři jezdili zadarmo, vedení kraje odmítalo v ceně
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!