Karolína Meixnerová (vlevo) a Lucie Zelinková milují literaturu – a svou vášeň předávají dennodenně na sociálních sítích desítkám tisícům lidí

Karolína Meixnerová (vlevo) a Lucie Zelinková milují literaturu – a svou vášeň předávají dennodenně na sociálních sítích desítkám tisícům lidí Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Karolíně Meixnerové vyšla v polovině září kniha s názvem Průvodce literární hysterií 19. století
Lucii Zelinkovou a její tvorbu popularizující literaturu sleduje na Instagramu sto pět tisíc lidí
2
Fotogalerie

Čtěte, co vás baví aneb Knižní influencerky o literární hysterii i národním opruzení

Poznaly se během studií bohemistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. O pár let později jsou LUCIE ZELINKOVÁ (31) a KAROLÍNA MEIXNEROVÁ (28) nejvýraznější tuzemské knižní influencerky. Jedna z nich lidem na sociálních sítích dává tipy, co číst, druhá se věnuje popularizaci české literatury 19. století. Obě denně ovlivňují desítky tisíc lidí.

Kdy se zrodila vaše láska ke knihám?

LZ: Poprvé jsem ji pocítila u nás v knihovně na pražském Jižním Městě, když jsem objevila Lenku Lanczovou (autorka více než šedesáti románů o dospívající mládeži; pozn. red.). Její knížky tam byly v regálu hezky vyskládané a já začala číst jednu po druhé. Přečetla jsem od ní prakticky všechno, co tam měli. Byla 90. léta, bydlela jsem u vysokoškolských kolejí, kde se odehrávaly studentské románky – a v takové atmosféře jsem opravdu sahala po tvorbě Lanczové. Byla to taková moje sexuální výchova a guilty pleasure zároveň.

KM: V sedmi letech jsem se v Turnově přihlásila do knihovnického kroužku, v jehož rámci jsme s podobně starými vrstevníky zakládali časopis pro děti. Do knihovny jsem pak chodila každou středu až do deváté třídy a díky tomu mezi knihami vyrůstala. Dostávala jsem tam knížky na zlatém podnose s doporučeními, co bych si měla přečíst. Poznala jsem taky osobně spoustu spisovatelů, jezdili jsme na různé knižní akce. Nevyrůstala jsem v prostředí, kde by mě nutili nebo mi říkali, že bych měla číst. Já to měla v rámci volného času a čtení bylo pro mě zcela přirozené.

Jak se z vášnivých čtenářek stanou instagrammerky?

KM: V mých očích se sociální sítě proměnily na reklamní plochu. Chtěla jsem do takového prostředí vnést trochu zábavy a informací, aby se člověk něco dozvěděl, ideálně vzdělal. Samozřejmě už teď taky řeším, jak se sociálními sítěmi uživit prostřednictvím placených spoluprací s různými značkami, knihkupectvími nebo coworkingovými centry. Prozřela jsem v tom, že jeden bez druhého – tedy influenceři bez forem placeného partnerství – nemůžou fungovat. Člověk nemůže na sociálních sítích obětovat tolik volného času a nic za to nezískat nebo nebýt jakkoli odměněn.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!