Petr Macinka: Piráti a další aktivisté chtějí z české metropole udělat něco jako Ho Či Minovo Město v 80. letech

Petr Macinka: Piráti a další aktivisté chtějí z české metropole udělat něco jako Ho Či Minovo Město v 80. letech Zdroj: Zbyněk Pecák

Petr Macinka: Nemáme nic proti cyklistům, ale ťukáme si na čela z cyklopruhů na hlavních tazích
Vizualizace Dvoreckého mostu
Se stranou Motoristé sobě kandiduje Macinka v zářijových komunálních volbách
3
Fotogalerie

Petr Macinka: Omezovat auta znamená blokovat Prahu

V Praze kandiduje do voleb nová strana Motoristé sobě. Chce rušit cyklopruhy i třeba zavést metro zdarma. Lídr strany Petr Macinka v rozhovoru říká, že budovat se nemají přechody pro chodce, ale podchody. A odpovídá také na to, čím chce zprůjezdnit Prahu a proč v programu jeho strany není dostupnost bydlení. Macinka strávil většinu kariéry v nejbližším okruhu Václava Klause, dnes pracuje v jeho Institutu jako manažer. Zda jej ale bývalý prezident podpoří ve volbách, zatím neví. Za „motoristy“ nicméně kandiduje třeba známý scenárista Petr Kolečko a jejich cílem je být v příštím vedení města.

Zkuste mi pro začátek popsat, jak vidíte dopravu v Praze za 10 let.

Vidím město veliké, kolem něhož krouží dva velké prstence vnitřního a vnějšího okruhu, po nichž jezdí statisíce aut, která nemusí vjíždět do centra, protože jsou jen tranzitující. O tyto statisíce aut bude Praha klidnější a usedlejší, život bude krásnější a bohatší.

Je realizovatelné dostavět oba okruhy tak rychle?

Ne, to je takové moje snění. Ale současné vedení Prahy má jiné sny, sní o tom, že všude budou zákazy a pěší zóny, všude se bude jezdit na kole, nákladní doprava bude na cargo kolech. Ti lidé sní o tom, že z Prahy udělají Ho Či Minovo Město z 80. let.

Primátor Hřib říká, že pro okruh dělá maximum, Praha schválila územní rozhodnutí, ale blokují to městské části. Neusilujete vlastně o totéž?

Já panu primátorovi nevěřím, on všechno svádí na jiné. Je jasné, že pražský okruh staví Ředitelství silnic a dálnic. Ale na jednu stranu primátor říká, že mu do toho nějaký starosta hodil vidle, na druhou stranu teď Horní Počernice podaly žalobu proti tomu územnímu rozhodnutí a iniciátory jsou opoziční zastupitelé, kteří tam jsou v nějakém spolčení s Piráty, takže de facto Piráti (jedná se o Hnutí občanů Počernic, které Piráti podpořili před volbami, v zastupitelstvu však Piráti nejsou; pozn. red.). Pokud by byl vážným primátorem, tak by za starostou přijel, rozbil by tam stan, bivakoval by tam týden, a dokud by nevyřešili všechny problémy, neopustil by tu radnici. Je to falešné fňukání pana Hřiba.

Současné vedení Prahy za mnohé kritizujete. Co říkáte opravě Barrandovského mostu, který je velmi důležitý i pro celostátní dopravu, nebo na stavbu metra D? Není to pro motoristy pomoc?

To je bezvadné, metro je priorita. Oprava Barrandovského mostu ale není budování nové infrastruktury. Jsou tu rozepsané velké projekty, jako Radlická radiála, s nimiž mohli něco dělat a neudělali za čtyři roky nic. A že teď dva měsíce před volbami začnou představovat vizualizace, to je spíše legrační.

Kdyby tu byl pan primátor nebo pan Scheinherr, který je náměstek pražského primátora pro dopravu, asi by řekli, že rozestavěli pět tramvajových tratí, dále Dvorecký most či Štvanickou lávku.

O Dvoreckém mostě mně ani neříkejte. O něm se mluví 20 let, není to lávka, ale most za miliardu, bude se stavět dva roky, ale bude mít zákaz vjezdu pro auta. A nikdo není schopen vysvětlit proč. To je normální zvůle. Bude po tom jezdit MHD, sanitky, hasiči, ale auta ne. Tomu nerozumím a bojím se, že už to nepůjde změnit, ale pokusíme se o to.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!