
Vácha často jezdí se studenty do Osvětimi. Je to místo, kde ztrácí víru v člověka. Nejděsivější ale je, že za to můžou normální lidé. Vácha se ptá, jestli vůbec existuje národ, který by něčeho podobného nebyl schopen. Odpověď podle něj není příznivá. Tvrdí, že je iluze myslet si, že my jsme mírumilovný národ, který všem přeje jen dobré. V Osvětimi to totiž nebyli žádní sadisté, ale lidé jako my. Slova politiků proti migrantům nebo nějaké menšině proto nejdou jen tak přejít. Říká, že i prezident hází do nevědomí národa hlubinné miny. Vácha zdůrazňuje, že jde o to, nepřidat se k většině, když páchá zlo.
Vácha kritizuje prezidenta Zemana dlouhodobě. Člověk dobré vůle mu prý nemůže dát hlas a Vácha nechápe jediného člověka, který tak učinil. Mluví o volbě mezi černou a bílou a poslední vývoj mu údajně dává za pravdu. Je podle něj jasně vidět, že volba Zemana byla špatná. Obrana národa je prý relevantní, problém je ale hlavně jeho vztah k Rusku, neslušná mluva a obecně vystupování. Zapisuje se tak do mladé generace, která ho vnímá. A vliv je to podle Váchy obrovský.
Sám není pro otevření země migrantům, zároveň jim ale nepřímo děkuje. Díky nim si totiž Evropané začali klást otázku, kdo jsou a komu věří. Doslova říká, že Evropa zalapala po dechu a začala se ptát po křesťanských kořenech a hodnotách. Boha totiž pro řadu lidí nahradily peníze, moc nebo vzdělání, což je prý špatně.
Proč podle Marka Orko Váchy sázka na sobectví člověka nevyšla? Proč je rok 2019 velkou šancí na proměnu společnosti? Proč nazývá Rusko v nadsázce velkým ústavem choromyslných? A proč se těší na to, co bude po smrti?