Video placeholde

Souček: ČT by měla točit méně kriminálek, místo nich ať se vrátí Náš venkov, sledovanost není rozhodující

Pod mým vedením by byla veřejnoprávní televize odvážnější a modernější, víc orientovaná na digitální platformy, říká současný šéf brněnského studia a kandidát na generálního ředitele ČT Jan Souček. Pokud by výběrové řízení vyhrál, neotřáslo by Kavčími horami zemětřesení. Ubral by na kriminálkách, což by znamenalo i citelnou úsporu, jeden díl detektivního seriálu totiž vyjde až na pět milionů korun. Na obrazovky by vrátil více tzv. malých dokumentů a do prime timu zařadil špičkovou zahraniční produkci, která je teď odsunutá do nočních hodin. V rozpočtu zpravodajství by škrtat nechtěl, nabízí se ale přehodnotit přístup ke zpracování některých témat. Za zbytnou považuje přítomnost reportérů na místě, kde se před šesti hodinami něco stalo.

„Před 20 lety jsem se hořce smál, když reportéři televize Nova stáli na střeše toho objektu na Barrandově a v Televizních novinách s tmou na pozadí předstírali, že jsou na nějakém místě, že aktuálně referují o něčem,“ říká Jan Souček s tím, že takové záběry by oželel i ve vysílání zpravodajského kanálu ČT24. Mnohem větší přidanou hodnotu než živé přenosy z místa dění, kde už se prakticky nic neděje, vidí v zasazování událostí do kontextu a dosledovávání témat, která jsou zpravodajsky otevřená, což postrádá nejen v České televizi, ale v médiích obecně. „Třeba rušení poboček České pošty. A odpovězte si sám, jestli jste viděl nějaký shrnující, klidně ne zpravodajský, ale publicistický materiál, ve kterém bychom využili síť našich zpravodajů v zahraničí a řekli si: Když tedy Česká republika doposud měla nejhustější síť poštovních poboček v Evropě, jak to zvládají lidé v jiných evropských zemích? Je z toho taky takové silné politické téma, jako se z toho stalo tady, nebo se dá v roce 2023 v době elektronického bankovnictví, datových schránek žít i s nižší hustotou poštovních poboček? To je třeba rozvinutí tématu, které bych rád viděl, očekával a nechci křivdit, nesleduju televizi 24 hodin denně, ale nezaznamenal jsem to,“ uvádí ředitel Televizního studia Brno na konkrétním příkladu, co mu na ČT chybí.

Coby generální ředitel České televize, na kterého kandiduje a kterého bude Rada ČT vybírat z osmi uchazečů, pokládá za důležité najít vyvážený mix pořadů, od těch extrémně populárních po ty naučné. „Tak budujete image, brand toho média. A nemůžete provozovat jakoukoliv instituci, jejíž brand nebude mít váhu, nebude respektovaný. Když nebudete mít respekt, když nebudete mít zájem, tak nebudete plnit svoji roli vůbec,“ má jasno a dodává: „Zejména zábavné pořady v televizi veřejné služby fungují jako to, co lidem vybuduje dobrý vztah k tomu médiu. A když máte k nějakému médiu dobrý vztah, tak potom v něm sledujete i věci, které byste možná primárně nevyhledával, ale které vám ve skutečnosti přináší právě ten přesah, který je jádrem veřejné služby.“

O programovém schématu, které by Souček ve spolupráci s odborníky a zástupci diváků rád redefinoval, by podle něj neměla rozhodovat jen sledovanost. Stejně tak by debatu o financování ČT neměla otvírat otázka za kolik, ale za co se utrácí a jak efektivně. ČT by neměla být jenom institucí pro zábavu, měla by zastávat funkci korektivu občanské společnosti. Aby tomu mohla dostát, je potřeba reflektovat přesun diváků od televizních obrazovek k mobilům a tabletům, tedy posílit její přítomnost v online prostředí – dominantně na vlastní zpravodajské platformě a vedle ní využívat všech legitimních a současně efektivních kanálů k šíření původní produkce. Vyjma TikToku, protože přítomností na této sociální síti ČT legitimizuje její relevanci a motivuje další lidi k jejímu používání, což v probíhající hybridní válce není žádoucí. Změnu potřebuje v souvislosti se zaměřením na digitální agendu i Zákon o ČT, který je „přežitý“.

Proč by se měl stát příštím mužem č. 1 veřejnoprávní televize? Co hrozí, pokud mandát obhájí dosavadní šéf Petr Dvořák? Jakým pořadům by dal ve vysílání prostor? Měla by ČT přenášet sportovní utkání? A co nepatří do hlavního vysílacího času artového kanálu? Na tyto a další otázky odpovídal současný šéf brněnského studia a kandidát na generálního ředitele ČT Jan Souček.

Rozhovory Prostoru X můžete sledovat i bez reklam. Využijte Premium+>>>