Video placeholder
Trailer k filmu Křížáček | Zdroj: KVIFF

Ceny kritiky: Kam se ztratila soudnost filmových recenzentů?

Tereza Spáčilová
Diskuze (0)

Vím, do vlastních řad se nestřílí. Výsledky letošních Cen české filmové kritiky však potvrdily trend, za nějž se zkrátka soudný kritik a milovník filmu nemůže necítit trapně.

Je to podobně nevysvětlitelný jev, jako když všichni ve vašem okolí tvrdí, že by nikdy nevolili Zemana, a pak vyhraje volby. Neznám ve svém okolí kritika, jenž by jásal nad 8 hlavami šílenství, stejně jako jsem četla dvě - slovy dvě - vysloveně nadšené recenze na Křižáčka. Přesto si právě tyto dva filmy odnášejí ze soutěže o ceny kritiky trofeje z nejprestižnějších: Křižáček za režii, “8 hlav” cenu pro nejlepší audiovizuální počin (nominován byl - aby se to nepletlo - opět s Křižáčkem).

Body pro Karla Rodena coby Masaryka, oceněného za výkon roku, jsou obhajitelné alespoň aritmeticky - přece jen měl dvojnásobnou šanci díky nominacím za Křižáčka i Masaryka (ano, toho filmu, na němž recenze rovněž nenechaly niť suchou). Co na tom, že v jeho kategorii zasluhoval zvítězit spíš Pavel Nový, jenž exceloval v Bábě z ledu režiséra Bohdana Slámy.

Mimochodem Slámova hořká komedie, kritiky nejpříznivěji přijatý snímek sezóny, se ve finále prosadil paradoxně pouze dvakrát - v ženské herecké kategorii a cenou za scénář. Převálcovala ho Špína, působivé, leč ve srovnání s “Bábou” méně suverénní drama o znásilnění a jizvách na duši. Navíc i úspěch Špíny má svá ale: koprodukční film Terezy Nvotové je totiž zhruba stejně český, jako byl “český” loňský Anthropoid, týmž sborem kritiků vyřazený z hlasování právě z důvodu “nedostatečné českosti”.

Když Ceny české filmové kritiky před bezmála osmi lety vznikaly, dělo se to velké části z pocitu, že je třeba protiváhy k tehdy elitářské instituci vachlerovských Českých lvů. Zakládající členové chtěli vrátit tuzemské produkci důstojnost a filmy oceňovat za kvality, nikoli za artistní výlučnost a další podobné pseudohodnoty. Osm let poté to nicméně vypadá, že si kritici s ČFTA vyměnili role - skutečnost nepochopitelná i pro mnohé z nich. Tedy vlastně nás.

Jistě, kritická obec vznikla demokraticky a demokraticky i funguje aneb co jsme si dohodli, to máme - od podmínek členství po pravidla hlasování. I názor každého jednoho z nás je nedotknutelný a právoplatný. Jen si říkám, jak asi musíme vypadat před divákem, který čte celý rok recenze a pak mu naservírujeme jejich pravý opak.

Výsledky Cen české filmové kritiky 2017

Nejlepší film:

Špína

Nejlepší dokument:

Richard Müller: Nepoznaný

Nejlepší režie:

Křižáček

Nejlepší scénář:

Bába z ledu

Nejlepší herečka:

Bába z ledu - Zuzana Kronerová

Nejlepší herec:

Masaryk - Karel Roden

Audiovizuální počin:

8 hlav šílenství

Mimo kino:

Hranice práce

Cena innogy pro objev roku:

Tereza Nvotová - Špína

Informace o tom, jak  kdo hlasoval, najdete zde >>>

Začít diskuzi