Obálka knihy Tajný život barev

Obálka knihy Tajný život barev Zdroj: Archiv nakladatelství Host

Byli staří Řekové barvoslepí? A „tělová“ je barva jakého těla. Fascinující svět barev a jeho historie

Jan Lukavec
Diskuze (1)

Proč je na malbách znázorňujících prvotní hřích biblická Eva často vyobrazena se světlejšími vlasy či blond, zatímco její protějšek, Panna Maria, bývá bruneta? Byla náhoda, že z původně fialové nebo žluté mrkve vyšlechtili nizozemští farmáři oranžovou variantu? Když se mluví o „tělové“ barvě, čí tělo se tím myslí? Jak vysvětlit, že červeně odění zápasníci bojových sportů, kteří roku 2004 soutěžili na olympijských hrách v Athénách, zvítězili v 55 procentech případů? 

A kdo může za to, že američtí zákazníci touží po tak zářivě bílých zubech, že požadují zcela nerealistické bělení? Tím vším a mnohým dalším se zabývá výborná kniha Tajný život barev, kterou v překladu Alžběty Vargové česky vydalo brněnské nakladatelství Host.

Proč malovat modré ďábly

Britská spisovatelka a kulturní historička Kassia St. Clairová (* 1985) ve svébytných miniesejích postupně rozebírá jednotlivé barvy spektra i jejich odstíny a vysvětluje, kolik různých faktorů spolurozhodovalo o tom, jak moc byla daná barva používaná, oblíbená a co ve které době symbolizovala. Od dostupnosti materiálů, rostlin a živočichů, z nichž se barvy vyráběly, se dostává k medicíně – některá barviva se prý dříve používala i jako léčiva a další mohla mít smrtící účinky. Svoji roli sehrávaly i aspekty vojensko-maskovací, ekonomické, politické či náboženské, které se křížily a navzájem propojovaly. Kupříkladu obchodníci s červenou barvou se prý ve středověku snažili přimět skláře, aby za účelem zdiskreditování vzmáhající se módy modré zobrazovali ďábly modře. A opomenout se nedají ani aspekty lingvistické: u béžové píše, že je to barva mdlého konzumu, což může souviset s její „mazlavou výslovností“. (To je snad jediná barva, proti níž se autorka zdá být trochu zaujatá.)

Někdy i v rámci jedné kapitoly vystřídá Kassia St. Clairová řadu oborů a přístupů, ale aby její texty nepůsobily roztříštěně, často je uzavře sofistikovanou pointou, kterou sklene myšlenkový oblouk. Například kapitolu o hnědé začíná rozšířeným motivem stvoření člověka z hlíny a končí návratem téhož motivu, ale v jiném kontextu, totiž že odívání do méně nápadných hnědých odstínů zachránilo tisíce vojáků ve válečném poli před předčasným návratem do hlíny a přeměnou v prach.

Chaos a libovůle

Jak je možné, že i dva lidé z téže kultury se někdy nedokážou shodnout na přesné identifikaci konkrétní barvy? Náš mozek sbírá a využívá podněty o okolním světle a na jejich základě rekonstruuje výsledný obraz. Při špatné kvalitě či nedostatku vizuálních podnětů si přitom vlastnosti okolního světla „domýšlí“, přičemž se dopouští někdy i výrazných „editorských zásahů“. Autorka uvádí příklad jedné fotografie, z níž mozky některých vyvodily, že šaty na ní jsou vybledlé silným světlem, a proto je následně ztmavily. Jiným se naopak zdálo, že šaty jsou ve stínu, a jejich mozky je zesvětlily a odstranily modré stíny. Tyto dvě skupiny pak pochopitelně na téže fotografii „viděly“ dvě velmi odlišné věci.   

St. Clairová dále připomíná, že i dělení, která dnes můžeme považovat za samozřejmá, taková z dlouhodobého hlediska vůbec být nemusejí. Kupříkladu vnímání typicky chlapecké a dívčí barvy bylo oproti současnému stavu v 19. století prohozené. Jeden odborný časopis ještě v roce 1918 tvrdil, že růžová je vhodná pro kluky, protože je to „mnohem vyhraněnější a silnější barva“, kdežto modrá přináleží holkám, protože je prý „jemnější a líbeznější“. Jak autorka vysvětluje, „růžová je koneckonců jen vybledlá červená, která byla v éře šarlatových vojáků a rudých kardinálů tou nejmužnější barvou ze všech, kdežto modrá byla typickým odstínem Panny Marie“.

A pokud dnes bez váhání soudíme, že červená a žlutá jsou teplé a zelená a modrá studené, pak vězme, že ani toto rozdělení není tak automatické a „přirozené“, jak se nám může zdát. Lze je vysledovat jen do osmnáctého století: „Existují důkazy, že ve středověku byla modrá považována za teplou, dokonce za nejteplejší ze všech barev.“

Všechno možné

Autorka názorně ukazuje, jak výrazně se v evropském prostoru symbolické vnímání každé konkrétní barvy vyvíjí. (Její výklad je stručný, ale u zmíněné modré se v zásadě shoduje s tím, co na mnohem větším prostoru popsal francouzský historik kulturních dějin Michel Pastoureau v publikaci Modrá. Dějiny jedné barvy; č. Argo, 2013) Kupříkladu zelená se od dvanáctého století stávala podle ní vizuálním znakem démonických sil, což bylo nejspíš výsledkem křížových výprav a rostoucího nepřátelství mezi křesťany a muslimy, pro které byla zelená posvátná. Ještě za dob Shakespearových se věřilo, že zelené kostýmy nosí hercům smůlu, a tato pověra přetrvala až do předminulého století. Jaký to rozdíl oproti dnešku: od sedmdesátých let minulého století je zelená především pozitivním symbolem (někdy i sakralizované) přírody. Příznakem toho bylo mimo jiné, když si tehdy ještě malá organizace Don’t Make Waves Committee (Výbor „Nedělejte vlny“) roku 1972 změnila název na Greenpeace. (I když podobná spojení zřejmě existovala i dříve: „Už staroegyptský hieroglyf pro zelenou barvu byl stonek papyru.“)

Ovšem to příběh zelené hodně zjednodušujeme. Autorka správně naznačuje, že když se ponoříme hlouběji, zřejmě u každé barvy najdeme někdy i současně řadu protikladných významů, velmi výrazně třeba u bílé nebo černé. O té poslední konstatuje, že „je to zároveň barva módy i truchlení a symbolizuje všechno možné, od plodnosti přes vzdělanost až po zbožnost“.

Ideální nebarva?

Autorka ovšem rekapituluje, že po staletí byly základním kamenem a často i ideálem západní estetiky zcela vybělené ruiny antického Řecka a Říma. Teprve v polovině devatenáctého století se zjistilo, že starověké sochy a budovy byly původně natřeny výraznými barvami (jak ostatně připomíná i skvělá, právě česky vydaná publikce Temný věk. Zrození nové civilizace na troskách antiky z pera Catherine Nixeyové). Nicméně řada šokovaných západních estétů tomu odmítala uvěřit. Sochař Auguste Rodin se prý zarmouceně bil v prsa a prohlašoval: „Cítím to tady, že nikdy nebyly barevné.“ A podobné požadavky se přenesly i do 20. století.

Nikomu nemůžeme zakazovat pobývání v podobném nebarevném univerzu, ostatně meditace v japonské zenové zahradě tvořené kameny a pískem či štěrkem nebo pohyb krajinami věčného ledu a skal mohou mít silné mentální účinky.

Nicméně St. Clairová pro mnohé čtenáře objevně a vděčně otevírá pestrý svět netušených barev, jejichž četné odstíny je také učí díky skvělému grafickému provedení rozlišovat a pojmenovávat. A především chápat jejich složitou, nejednoznačnou a někdy až napínavou materiálově-kulturně-náboženskou historii. I když je vypráví hutně a fragmentárně a o každém z odstínů by zřejmě dokázala napsat samostatnou a rovněž čtivou knížku.

Vstoupit do diskuze (1)