Oceněný projekt Křehký domov

Oceněný projekt Křehký domov Zdroj: Brainz Studios

Český projekt Křehký domov o válce na Ukrajině dostal dvě ceny na předním filmovém festivalu v Annecy

red
Diskuze (0)

Český film ani v letošním roce nevyšel naprázdno na nejprestižnějším festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy. Křišťál za nejlepší počin v kategorii projektů ve virtuální realitě (VR) a také speciální cenu festivalu pro nejlepší VR projekt získal česko-ukrajinský interaktivní film Křehký domov, který inovativním způsobem mixuje reálné prostředí s virtuální realitou. V imitaci prostředí obývacího pokoje přibližuje divákovi, jak se cítí Ukrajinci, jimž za okny domova ze dne na den vypukla válka. Autorem projektu je Ondřej Moravec.

Co byste dělali, kdyby se váš domov ocitl v ohrožení? Zůstali byste – anebo odešli? Před tímto dilematem stojí už od počátku války denně miliony Ukrajinců. Křehký domov je imerzivní zážitek, který pokládá stejnou otázku každému z nás. Skrze médium smíšené reality, v němž se mísí digitální a reálné fyzické prvky, se můžete přenést z vlastního dobře známého prostředí do obýváku jedné ukrajinské rodiny. Pokoj se v průběhu zážitku vizuálně i emocionálně proměňuje – klid minulosti střídá napětí i strach obklopující bouřlivé události posledních let. Průvodci na této cestě jsou hlasy ukrajinského lidu, které se splétají do tradičních melodií a ladí struny divákových pocitů ohledně vlastního vztahu k domovu.

„Annecy patří do pětice nejprestižnějších soutěžních přehlídek VR projektů spolu s Benátkami, Cannes, amsterdamskou IDFA a texaským South by Southwest. Proto mám ohromnou radost, že se našemu projektu podařilo hned napoprvé získat dvojí ocenění. Je to úžasný úspěch,“ říká režisér, scenárista a spoluproducent projektu Ondřej Moravec. Na filmu spolupracoval s ukrajinskou tvůrkyní Victorií Lopukhinou, která na podzim 2024 zemřela po dlouhé nemoci a projekt je tak věnován její památce.

Projekt Křehký domov reaguje na náladu ve společnosti vyčerpané nekonečným přívalem informací o konfliktu na Ukrajině. Lidé se pak mnohdy obrňují pocity, že se jich situace nedotýká. Prostřednictvím headsetů ale projekt přibližuje divákům, jak by to vypadalo, kdyby vypukla válka téměř u nich doma. Mají tak šanci zamyslet se nad významem domova pro jejich životy, nad tím, co vytváří jeho podstatu a charakter, a jak si tyto hodnoty zachovat i v případě, že se fyzické základy jejich běžného života zhroutí.

„Diváci reagovali na naše těžké téma intenzivně a mnohdy se neubránili silným emocím. Zároveň dokázali ocenit i precizní technickou stránku věci. Jednomu divákovi přišlo virtuální okno natolik realistické, že narazil do stěny, protože si myslel, že tam opravdu je,“ doplňuje tvůrce filmu Moravec.

Projekt Křehký domov vznikl v produkci českého studia Brainz Immersive z kreativní skupiny Brainz Studios za podpory Českého fondu kinematografie a pro fyzické instalace na festivalech podpořila projekt společnost IKEA. Od léta 2025 budou moci projekt zhlédnout majitelé headsetů také přímo ve svých domovech.

„Smíšená realita opět o další krok posouvá možnosti vyprávění příběhů za pomocí nových médií a linka mezi realitou a digitálním světem je tenčí než kdykoliv předtím. Hodně lidí to děsí, ale nás jako tvůrce to i fascinuje a je pro nás důležité mít možnost experimentovat a ukázat užití těchto nových technologií pro dobrou věc,“ vysvětluje producent filmu a zakladatel studia Brainz Immersive Robin Pultera.

Smíšená realita je kreativně-technologický přístup, kdy se diváctvu v displeji headsetu kombinují reálné prvky okolí (na headsetu je zvenku několik malých kamer, jež snímají prostředí kolem sebe) a do nich se zasazují čistě virtuální 3D objekty. Z prázdného stolu před vámi se tak může náhle stát stůl s ubrusem s ukrajinskými motivy a talířem kouřícího boršče.

Křehký domov navazuje tematicky na projekt Fresh Memories: The Look, v němž autoři v čele s Moravcem přenesli diváky a divačky díky virtuální realitě do rozbombardovaného Charkova, kde hleděli zblízka do očí místním obyvatelům zasaženým válkou. V rámci spolupráce Ondřeje Moravce a studia Brainz Immersive je Křehký domov třetí projekt. Tím prvním byl interaktivní VR film Tmání nominovaný také na Českého lva, jenž otevírá téma deprese a divákům názorně ukazuje, jak je možné se s ní vypořádávat.

Začít diskuzi