Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archív

Never more cenám, které jdou mimo nebo pozdě a složenky vám stejně nezaplatí

Výroční ceny za umění bývají vždycky politické, protože umění nevzniká ve vzduchoprázdnu a i ty ceny se udílejí ve společenském kontextu. Týká se to Oscarů, Českých lvů, cen Czech Grand Design... Ale ať padnou komu padnou, bývá fajn, když jsou spojené s finančním bonusem, protože kreativní práce je stále oceňovaná nedostatečně. A zatímco ceny mají patřit těm nejlepším, někdy se stane, že se vám v kulturním programu sejde pravý opak.

Kateřina Kadlecová: Začátek MINULÉHO TÝDNE mi co do kultury právě nesedl. Nejprve jsem zkusila číst novinku Hiromi Kawakamiové Manazuru, přehlídku holých vět, murakamizované nic, navíc podivně zredigované a (ne)zkorigované. Večer jsem zazdila s HBO, prvním (a pro mě taky posledním) dílem Režimu, nezajímavé až otravné údajné politické satiry, v níž autoritářská vládkyně v podání Kate Winsletové zatím působí spíš jako parodie na Srdcovou královnu z Alenky v říši divů. V úterý umřel Pavel Zajíček. Takže tenhle týden přesedlávám na sport…

Klára Čikarová: Sláva splaskne rychle jako nafouklý balónek a ráno vám kafe neuvaří, upozornily při předávání Cen Czech Grand Design herečky Eliška Křenková a Aňa Geislerová. A ani složenky nezaplatí, rýply si oceněná ilustrátorka Magdalena Rutová a poté i šperkařka Klára Marie Bliss. Ani s prestižní cenou není spjato žádné finanční ohodnocení, vyjma kategorie Designér/ka roku, již ministerstvo kultury honoruje 70 tisíci korunami. Never more posílám NEDOSTATEČNÉMU FINANČNÍMU OCEŇOVÁNÍ kreativní práce.

Vojtěch Rynda: Letošní Oscaři byli soubojem dvou filmařů z největších, Christophera Nolana a Martina Scorseseho. Skončili velkým vítězstvím Nolanova Oppenheimera, filmu úctyhodného a vpravdě „oscarového“. Svým způsobem se ale opakuje situace z roku 2007, kdy na Oscarech vyhrála Scorseseho Skrytá identita. Oba režiséři byli – jeden tehdy, druhý letos – v situaci, kdy už měli za sebou i lepší filmy, ale oscarová akademie cítila MÁSLO NA HLAVĚ, že je neocenila, a tak to chtěla honem dohnat. Myslím, že letos si sošky za nejlepší film a režii zasloužil spíš Scorsese – jednak proto, že jeho Zabijáci rozkvetlého měsíce jsou ještě o chlup lepší než Oppenheimer, jednak proto, že ve svých jedenaosmdesáti už na Oscara moc dalších šancí asi mít nebude.