Režisér Jim Jarmusch společně s Iggym Popem  pózují před canneskou projekcí filmu Gimme Danger, dokumentu věnovanému životu rockové legendy

Režisér Jim Jarmusch společně s Iggym Popem pózují před canneskou projekcí filmu Gimme Danger, dokumentu věnovanému životu rockové legendy Zdroj: Profimedia.cz

Režisér Jim Jarmusch namaloval Neilovi v roce 1997 nezapomenutelný filmový portrét Rok koně
John Lurie ve filmu Trvalá dovolená
Film Trvalá dovolená
Richard Edson, Eszter Balint, John Lurie ve filmu Stranger than Paradise (Podivnější než ráj)
Richard Edson, Eszter Balint, John Lurie ve filmu Stranger than Paradise (Podivnější než ráj)
19
Fotogalerie

Soundtrack k narozkám Jima Jarmusche: S Youngem ve skladu, s Waitsem na baru a s RZA na parkovišti

Jim Jarmusch dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Zhruba padesát let z toho věnoval natáčení těžkotonážních artefilmů. V jeho filmografii najdete indie dramata, smutné komedie, komické westerny, nostalgické road-movies, příběhy osamělých samurajů, příběhy osamělých upírů, a dokonce i cosi o zombiích. Jestli má Jarmuschova tvorba jednu společnou linku, tak je to hudba. Stojí tedy za to, připomenout si zásadní skladby, které v jeho filmech zazněly.

Earl Bostic – Up There In The Orbit (Trvalá dovolená / Permanent Vacation)

Jarmuschova prvotina se nese v duchu jeho výroku: „Život nemá děj, tak proč by ho musel mít film.“ Hlavní hrdina Allie se jen tak fláká New Yorkem, klábosí s náhodnými podivíny a v pozadí zní monotónní hluk velkoměsta prokládaný jazzovými motivy Jarmuschova kumpána Johna Lurieho. Film dostane grády v okamžiku, kdy si Allie pustí na otřískaném gramofonku soul-jazzovou divočinu saxofonisty Earla Bostica a rozjede improvizované taneční sólo. Po třech minutách křepčení hudba skončí a neděje se opět nic. Stejně jako v opravdovém životě.

Screamin‘ Jay Hawkins – I Put a Spell on You (Podivnější než ráj / Stranger than Paradise)

Jarmuschův dvorní skladatel John Lurie dostal na starost soundtrack i ve druhém filmu, ve kterém si i zahrál společně s Richardem Edsonem (bubeníkem Sonic Youth) a maďarskou houslistkou Eszter Balintovou. Při skládání se Lurie inspiroval prací maďarského avantgardisty Bély Bartóka, takže výsledek zní dost divně. Film si proto fanoušci nejvíce spojují s blues I Put a Spell On You, který si Eva pouští na magnetofonu. Když Lurieho postava Willie magnetofon vypne, protože „tuhle hudbu nesnáší“, setře ho Eva slovy: „To je Screamin‘ Jay Hawkins a je to divoch, takže si trhni nohou.“ Divoch Hawkins se mimochodem sám objevil v roli nočního vrátného v Jarmuschově filmu Mystery Train. V jeho hotelu se ubytuje japonský pár Mitsuko a Jun, který jede vlakem do Memphisu, aby společně složili poklonu Elvisi Presleymu.

 

Neil Young – Dead Man (Mrtvý muž / Dead Man)

Neil Young se původně do skládání hudby k antiwesternu Mrtvý muž nijak nehrnul. Jarmusch ale film psal s Youngovým albem Zuma ve sluchátcích a ze skladby Cortez the Killer si dokonce na kazeťáku vlastnoručně sestříhal instrumentální verzi. Nedovedl si proto představit, že by se hudebního doprovodu zhostil někdo jiný, a aby hudebníka přesvědčil, poslal mu hrubý sestřih na VHSce. Young se do filmu zamiloval a navrhl, že soundtrack nahraje jako živou skladbu. Oba umělci se zavřeli do temného skladu v San Franciscu, Young se obklopil nástroji a efektovými krabičkami, nechal si pustit film na plátno a pustil se do improvizace na svém Gibsonu LesPaul „Old Black“. Soundtrack je prvním Youngovým sólovým albem a z natáčení existuje dokonce kompletní záznam, který na osmimilimetrovou kameru pořídil sám Jarmusch. Část z něj byla použita ve videoklipu k titulnímu motivu Dead Man, další úryvky se občas objeví na filmových festivalech.

Tom Waits – Jockey Full of Bourbon (Mimo zákon / Down By Law)

S Tomem Waitsem se Jarmusch potkal na večírku u Jean-Michel Basquiata. Padli si prý tak do noty, že z uberintelektuálního loftu utekli do baru, kde strávili zbytek noci debatou o hudbě. Waitsovy skladby se proto samozřejmě hned objevily v Jarmuschově filmu. Soundtrack k Down By Law sice opět skládal John Lurie, který společně s Waitsem a Robertem Benignim ztvárnil hlavní postavy. Náladu filmu ale navozuje úvodní Jockey Full of Burbon a závěrečná Tango Till They’re Sore. Waits se pak v Jarmuschových filmech objevoval pravidelně. Zahrál si v Mystery Train, Coffee and Cigarettes a zombie komedii Dead Don’t Die. 

RZA – Flying Birds (Ghost Dog - Cesta samuraje)

Jarmusch tvrdí, že příběh černého samuraje ve službách buranských mafiánů má dvě hlavní inspirace. Filozofický traktát Yamamota Tsunetoma „Hagakure: Kniha samuraje“ z 18. století a hudbu hiphopových mystiků Wu-Tang Clan. Ještě před zahájením práce na scénáři prý obcházel newyorské recordshopy a sháněl na speciálních dýdžejských vinylech instrumentální verze, které si pak pouštěl při psaní. Jejich estetika se odrazila i ve struktuře filmu. Zatímco RZA a GZA používají v hudbě samply starých desek, Jarmusch skládal scénář z úryvků starých filmů – Branded to Kill Seijuna Suzukiho, Le Samouraï Jean-Pierre Melvilla nebo Rashomona Akira Kurosawy. O vzniku soundtracku se vypráví legendy. RZA prý trval na naprosté anonymitě, s Jarmuschem se scházel ve tři ráno na opuštěných parkovištích a kompletní hudbu mu měl předat na jedné DAT kazetě, ke které neexistovala záložní kopie. Ve skutečnosti šlo o daleko civilnější záležitost, kdy se hudebníci s režisérem scházeli a na tématech a detailech hudby spolupracovali. První verze prý byla pro Jarmusche moc avantgardní a finální – ryze hiphopová – vznikla až podle jeho výslovných instrukcí. Z té původní nicméně ve filmu zbylo ikonické Flying Birds, které zní pokaždé, kdy se na plátně objeví Ghost Dogovi holubi. 

Mulatu Astatke – Yegelle Tezeta (Zlomené květiny / Broken Flowers)

V nostalgické roadmovie, kde Bill Murray hledá matku svého neznámého syna, je krásných muzikálních okamžiků hromada. Zazní zde soulová balada Marvina Gaye I Want You, tříminutová verze hodinového metalového eposu Dopesmoker kapely Sleep nebo dřevní rocksteady Ride Yu Donkey. O ústřední hudební linku se ale stará hudba z cédéčka, které hlavnímu hrdinovi vypálí jeho soused. Jarmusch se v rozhovoru svěřil, že postavu rodáka z Etiopie napsal čistě jen proto, aby měl důvod do filmu zasadit hudbu Mulatu Astatkeho. Afrického jazzového vizionáře ze 70. let, o kterém tehdy věděli jen zasvěcení hudební fajnšmekři. Jeho kompozici Yegelle Tezeta dnes zná kdekdo ze samplu použitého v hiphopové pecce As We Enter. V Jarmuschově filmu zněla o celých pět let dříve.

Iggy Pop – Down on the Street (Kafe a cigára / Coffee and Cigarettes)

V jedné z epizod filmu Kafe a cigára potká Iggy Pop v baru Toma Waitse a mezi řečí do něj rýpne, že v jukeboxu nemají žádnou jeho písničku. Waits dělá jakože nic, ale jakmile se jeho parťák odklátí, skočí k jukeboxu a s úlevou zjistí, že v něm chybí i Iggy. Ten si z toho ale nemusí nic dělat, protože písnička jeho kapely The Stooges Down on the Street zazní asi o půl hodiny později v epizodě "Jack Shows Meg His Tesla Coil". O genialitě Nikola Tesly si při ní vypráví sourozenci Jack a Meg Whiteovi, jinak také známí jako duo The White Stripes.

Big Audio Dynamite – Sightsee M.C!

Jarmuschova tvorba sice na hudbě doslova stojí, hudebním videoklipům se ale moc nevěnuje. V rozhovoru pro časopis Film Comment prohlásil, že mu vadí, jak obrazový doprovod odvádí pozornost od hudby, a že hudba naopak svazuje filmařovo svobodné vyjádření. Není tedy divu, že klipů natočil jen sedm, pokud počítáme i Youngova Mrtvého muže, o kterém už tu byla řeč. Asi nejzajímavější z nich jsou videa k It’s All Right By Me Toma Waitse a k dubovému protestsongu Sightsee M.C. kapely Big Audio Dynamite. U Waitsovy skladby se potvrdila Jarmuschova teze, že se hudba a film můžou navzájem tlouct, a oba tvůrci se při natáčení a střihu údajně dost hádali. Sightsee M.C. je přesně opačný příklad. V roce 1987 ho nahrála formace Big Audio Dynamite, kterou založil bývalý člen The Clash Mick Jones. Ostatně Joea Strummera, který s Jonesem v The Clash působil, Jarmusch o dva roky později obsadil do filmu Mystery Train. Černobílý klip složený ze syrových obrazů odvrácené strany Londýna pozvedne jinak celkem průměrnou skladbu na úroveň, kterou si snad ani nezaslouží.