nahoru

Kim Noble vypráví o životě a smrti skrze larvy much, pojišťováky a varlata

Jana Bohutínská 26. října 2022 • 13:00
Kim Noble
Kim Noble
• foto: 
ctyridny.cz

Britský umělec Kim Noble v Praze v rámci festivalu 4 + 4 dny v pohybu představil své představení Ukolébavka pro mrchožrouty, v němž překračuje mnohé tabu. Ale to je přece jedna z hlavních funkcí umění – překračovat hranice a zneklidňovat změnou úhlu pohledu. A velmi často to těsně souvisí se strachem.

Dobře si rozmyslete, než nastražíte jed na hlodavce. Možná otrávíte šedou veverku, která se vám po smrti propasíruje do života. Britský performer a videoumělec Kim Noble přivezl do pražského Divadla Archa jako součást festivalu 4 + 4 dny v pohybu svoji Ukolébavku pro mrchožrouty, ojedinělý pohled na město, život, smrt i veverky.

O šedé veverce se píše jako o „přivandrovalci z Ameriky“, jenž zaplavuje Británii a vytlačuje domácí zrzavé veverky. Jenže i šedá veverka má svůj příběh. Stejně jako lišky či mouchy. Noble nasbíral po ulicích mrtvá zvířata, aby si na divadle jako loutky vzala zpátky svůj život. Překračuje při tom všechna tabu: larvy much natáčí se stejně fascinující nekompromisností jako svého umírajícího otce i vlastní varlata, do jedné řady staví mrchožrouty ze zvířecí říše i pojišťováky, které snímá skrytou kamerou. Uměním dává pozornost tomu, co bychom z našich životů jako ze škatulky nejraději vytěsnili – rozklad, smrt i její projevy.

Umění má klíčovou roli ve snaze dívat se na svět z neočekávaných, radikálně jiných perspektiv. Uzavřít se v jediném pohledu je nebezpečné stejně jako uvíznout v něm kvůli vlastnímu strachu.

I v bývalém sportovním centru Erpet Smíchov, hlavním dějišti 27. ročníku festivalu 4 + 4 dny v pohybu, které brzy půjde k zemi, aby uvolnilo místo nové výstavbě, jde o změnu pohledu. Na golfovém odpališti Erpetu trůní sochy, z vypuštěného bazénu je umělecká scéna. Tam jsem se letos i já odvážila vystoupit v „performerské“ roli. Po konferenci o strachu, jež byla součástí festivalu, jsem si uvědomila, s jakou urputností často využíváme kreativitu k tomu, abychom stvořili něco, čeho se můžeme bát.

Navrhuji, podobně jako to činí Ukolébavka pro mrchožrouty, investovat kreativitu raději do empatie a snahy pochopit jiná místa, jiné lidi, jiná zvířata i jiné možnosti sebe ­samých.

Jana Bohutínská



Zastavte drahotu s PREMIUM+


Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.