nahoru

Tenhle vlak stojí: Po soudržných Vlastnících Jiří Havelka natočil rozpadlý kabaret

Vojtěch Rynda 15. února 2022 • 06:30
Jenovéfa Boková a Jana Plodková coby ženy uvízlé v metafoře čecháčkovství
Jenovéfa Boková a Jana Plodková coby ženy uvízlé v metafoře čecháčkovství
• foto: 
CinemArt

Mimořádná událost slibovala být podobnou trefou do černého jako vynikající Vlastníci, autorský filmový debut primárně divadelního tvůrce Jiřího Havelky. Ten ve svém druhém snímku opět svádí dohromady na jedno uzavřené místo nesourodou skupinu Čechů a Češek a nechává je, aby se v jednotě místa, času a děje odkopali. Nyní se Havelka ještě těsněji inspiruje realitou – případem, kdy se před pár lety na Vysočině samovolně rozjela lokálka i s cestujícími.

Zatímco ale sevřený a dramaticky vystavěný děj Vlastníků táhly přesně vystižené lidské typy, Mimořádná událost se příběhově rozplizává a zabydlují ji uměle vykonstruované figurky s charakteristikami na objednávku: bodrý rádobyhrdina, jeho jedovatá manželka, dotěrná panimáma, vystresovaná samoživitelka, buranský nimrod, všichni Čecháčci. Expozice je ještě rozehraná svižně a nadějně: přiospalým vagónem létají vtipné repliky, lze se těšit, co se z postav vyklube, herci se dostávají do provozní teploty. Pak však vyjde najevo, že se nepůjde do hloubky, nýbrž do šířky. Další postavy vylézají nejen z různých koutů vláčku, ale i ze širokého okolí tratě, přibývá vedlejších dějů i témat a sevřenost a jednota jsou pryč. Místo studie chování lidí v modelové situaci Havelka řeší terorismus, politiku, moc médií, sílu sociálních sítí, dokonce metafyziku…

Premium

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Reflex.cz




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.