Jan Bartošek: Alkohol na vodě i za řídítky může být nebezpečný precedens | Reflex.cz
nahoru

Jan Bartošek: Alkohol na vodě i za řídítky může být nebezpečný precedens

red25. července 2019 • 17:20
Jan Bartošek při kandidátském projevu na předsedu KDU-ČSL
Jan Bartošek při kandidátském projevu na předsedu KDU-ČSL
• foto: 
Blesk:TONDA TRAN

Lidovci nikdy nepodporovali a nepodporují alkohol na silnicích nebo na vodě. Jestliže někdo tvrdí opak, tak neříká pravdu. Spíš jsme ale asi jedni z mála, které zajímají statistiky nehodovosti. A ty jsou varovné. Vyplývá z nich totiž, že nehod pod vlivem alkoholu a drog výrazně přibývá.

Během roku 2018 vyšetřovala Policie ČR celkově 104 764 dopravních nehod, při kterých zahynulo 565 osob, dalších 2 465 bylo zraněno těžce a 25 215 lehce. Oproti roku 2017 došlo k významnému zvýšení obětí nehod (o 63, tedy o 12,5 %), navýšil se i počet těžce (o 126, tedy o 5,4 %) a lehce zraněných (o 475, tedy o 1,9 %).

„Ze statistik dále vyplývá, že 44 % nehod, které se stanou pod vlivem alkoholu, končí zraněním nebo dokonce úmrtním účastníka nehody. Riziko úrazu či úmrtí je ve srovnání s nehodami, které se stanou bez vlivu alkoholu na řidiče, více než dvojnásobné,“ konstatuje místopředseda KDU-ČSL Jan Bartošek a dodává, že celkově se u nás v letech 2016 až 2018 stalo 14 877 dopravních nehod právě pod vlivem alkoholu. Výsledkem bylo 5 612 zraněných lehce, 801 lidí pak bylo zraněno těžce a 190 lidí nehodu nepřežilo.

Tolik suchá data, ke kterým je třeba podotknout, že počet nehod právě pod vlivem alkoholu a dalších omamných látek v posledních letech výrazně narostl. A tento negativní trend, jak vyplývá z policejních preventivních kontrol v posledních měsících, pokračuje i letos.

I kdybychom zákazem alkoholu zachránili jeden lidský život, stojí to za to

Jistě někdo podotkne: Proč jsme tedy budovali všechny ty vinařské cyklostezky, když nepovolíme ani jednu dvě skleničky. Problém není primárně s těmito cestami pro cyklisty, na kterých kromě nich nikdo jiný nejezdí, ten ale nastává v okamžiku, kdy se cyklista s alkoholem v krvi stává účastníkem silničního provozu.

Vodáci pak jistojistě namítnou, že oni po žádných silnicích nejezdí, nemusí dávat pozor na přechody pro chodce a zastavit na červenou. Jistě, ale přesto zastávám názor, že pravidla jsou od toho, aby se dodržovala, nikoli rozmělňovala, ohýbala… „Jestliže konzumace alkoholu může při těchto sportovních aktivitách znamenat jen jeden zmařený lidský život navíc, nebo ,jen‘ způsobí doživotní zdravotní následky, jsem proti!“ uzavírá Jan Bartošek.

red




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější