nahoru

Koblovský: Spotřebitel nemá právo rozhodovat o tom, jak by měl operátor stanovit „správnou“ cenu

Petr Koblovský21. prosince 2018 • 15:50
Haló? Máte špatné ceny, já chci volat zadarmo a dostávat za to dárky
Haló? Máte špatné ceny, já chci volat zadarmo a dostávat za to dárky
• foto: 
Profimedia.cz

Se zájmem každoročně sleduji vyhlášení výsledků nejlepších tuzemských digitálních počinů s názvem Křišťálová lupa. Ty letošní, kromě řady pozitiv, ukázaly i na to, jak málo společnost rozumí ekonomii. Takzvanou anticenu totiž obdrželi mobilní operátoři za údajné předražování datových balíčků pro veřejnost. To mě opět vede k zamyšlení nad věčnou otázkou: Proč má poptávající spotřebitel pocit, že by měl sám stanovovat ceny zboží bez ohledu na stranu nabídky nebo že to vůbec jakkoliv objektivně dokáže?  

S mobilními telekomunikacemi je to docela zajímavé, v posledních letech se tento sektor překotně vyvíjí hned z dvou úhlů pohledu. Tím prvním je vývoj objemu spotřebovaných služeb, který neustále roste. Přestože mobilní telefon nevlastní jen ten, kdo jej vyloženě nechce a trh s hlasovým je de facto se nasycen, exponenciálně roste přenos "mobilních" dat. Navíc, budoucnost patří novým technologiím, které budou muset zvládnout uspokojit násobně větší datové preference uživatelů i platforem, jako je internet věcí, což se neobejde bez nových investic do technologie 5G, ale také udržovacích investic do LTE a starších technologií.

Druhým zajímavým úhlem pohledu je cenový vývoj. Ten jde zcela proti požadavkům na kvantitu i kvalitu poskytovaných služeb – zatímco nároky lidí dramaticky rostou, ceny dramaticky klesají. Za uplynulých 10 let poklesly ceny hlasových hovorů o 80 % a ceny za jednotku přenesených dat zhruba o 88,5 %. Jen s velkým vypětím bychom hledali odvětví s podobnými se rozevírajícími nůžkami mezi vývojem cen a tím, co za ně můžete dostat - a to vůbec nehovořme o regulovaných odvětvích.

Zrušení roamingových cen bylo chybou. Operátoři už kvůli tomu začali zdražovat

Zdarma a ještě s dárkem

Vždy, a o to více v tomto konkrétním případě, mě zaujme kritika spotřebitelských cen jakožto cen vysokých. Laikům to nezazlívám, ti jsou vedeni starými dobrými pudy Homo Economicus, který chce za všech okolností více, rychleji a levněji, ideálně zdarma a s dárkem navíc. Ale odborná veřejnost přeci musí vědět, že ceny jsou odvozovány mimo jiné od ekonomických nákladů, které kombinují účetní náklady s očekáváními nabídky týkající se tvorby zisku. Obě tyto složky cenotvorby mají při konstrukci nabídkové ceny váhu a jsou naprosto legitimní.

O výši cen nemá cenu spekulovat. Pocit, že by ceny čehokoliv měly být nižší, je výsledkem bazálních potřeb - chtění, aby nám zůstalo více zdrojů na jinou spotřebu. Ale kolik spotřebitelů je připraveno dojít za svým zaměstnavatelem a říci mu: „Rozhodl jsem se, že budu pracovat zcela zadarmo. O ušetřené náklady z mojí mzdy prosím snižte ceny zboží našim zákazníkům. Děkuji.“

Autor je ekonom, advokát a vysokoškolský pedagog.

Poznáte, co je na 3D obrázku? Zvířata, stavby i erotika. Vraťte se v čase se stereogramy
10 nejlepších filmových fantasy všech dob, které vás vystřelí do jiného světa. A…

Petr Koblovský




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,550
22,460
28,910
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější