Francie: jízda na kole

Francie: jízda na kole Zdroj: Profimedia

Francouzská vláda začala dotovat jízdu na kole do práce. Příště zaplatí i těm, co chodí pěšky?

V březnu letošního roku francouzský ministr dopravy Frédéric Cuvillier představil „akční plán“ dotací za jízdu na kole do práce. Od 2. června začínají plán i naplňovat.

Vláda pro začátek vybrala dvacet firem, které se do projektu dobrovolně přihlásily. Na nich se vše vyzkouší. Když se plán osvědčí, chce jej ministr zavést pro celou zemi. Ministerstvo dopravy bude zaměstnancům firem každý ujetý kilometr (jak se to ale bude kontrolovat?) na kole dotovat 25 eurocenty. Když pojedete na kole do práce čtyři kilometry, dostanete od jiných daňových poplatníků euro.

Proč chce vláda více cyklistů? Podle svých slov hodlá snížit emise oxidu uhličitého (CO2) chce podpořit cyklistický průmysl a alternativní dopravu.

Boj některých vlád proti CO2 tak nabývá absurdních rozměrů. Například podle vědců se tento plyn podílí na skleníkovém efektu daleko méně než vodní pára. Více jízdy na kole tedy globální emise nevytrhne.

Francouzský kabinet také argumentuje tím, že cyklistika má značný ekonomický potenciál. Jenže pokud se díky nové dotaci zvýší výroba v odvětví kol, pak zas poklesne výroba v odvětví aut.

Pařížská vláda hodlá také podpořit alternativní dopravu. Ale auty jezdíme, protože nám usnadňují život. Autem jedeme, když je to pro nás výhodnější než jet na kole nebo jít pěšky. Pokud budou úřady uměle dotovat kola, začnou lidé dělat něco, co pro ně bude výhodné jen kvůli dotacím. A někteří začnou jezdit na kole jen na oko, je aby čerpali peníze od vlády.

Někteří lidé jezdí do práce městskou hromadnou dopravou, další autem nebo na mopedu, někteří na kole, jiní pěšky. Ti, co chtějí ušetřit nebo hubnout, už na kole do práce jezdí. Dostanou tak od vlády také finanční dárek? Jak k tomu ale přijdou ti, kdo chodí do práce pěšky? Začne francouzská vláda dotovat i je? Vždyť chůze je nejekologičtější.

Kam až tato bláznivá politika dojde? Zakáže francouzská vláda kvůli snížení CO2 auta? Nebo budeme muset šlapat do pedálů doma, abychom si vyrobili elektřinu?