Batman

Batman Zdroj: Profimedia.cz

Zákony kina: pirátům vstup zakázán, vrahům ne

Žijeme v době, kdy je snadnější vraždit než krást: přesně to napadne novináře, jenž jeden den absolvuje přísně zabezpečenou projekci filmového trháku, načež si druhý den čte, jak na jeho premiéře šílenec střílel do diváků. Ano, řeč je o posledním Batmanovi, alias Temném rytíři, který povstal. A jehož promítání padlo za oběť čtrnáct nevinných lidí.

 

Z detailů, které se v souvislosti s masakrem v denverském multiplexu začínají objevovat, přitom mrazí: zcela evidentně se při něm odehrálo to, co za normálních okolností chodíme do kina sledovat s krabicí popcornu.

 

Obzvláště morbidně pak vyznívají informace o útočníkovi v plynové masce (filmový Bane, aktuální protivník Batmana, má totiž něco podobného na tváři), a především pak o střelbě, již nic netušící lidé v sále pokládali za součást děje nebo dílo marketingu. V éře šokantních kampaní a megaautentických zážitků je střelec v kině, zdá se, normálním jevem.

 

„Během první akční scény ve filmu přišel zprava chlap v černém, s černou maskou. Nejdříve jsem si myslel, že je to součást filmu,“ popisuje incident jeden z přeživších a člověku se při tom nemůže nevybavit patnáct let stará scéna z hororu Vřískot 2 — v něm totiž maskovaný šílenec ubodal divačku přímo před plátnem.

 

Je ironií osudu, že právě na „autenticitu prožitku“ lákal publikum do kina přímo režisér Christopher Nolan: bezmála osmdesát minut nového Temného rytíře totiž natočil za pomoci speciální 70mm kamery IMAX® a výhradně v tomto formátu jej také doporučoval vidět.

 

„Všechny, kdo mají to štěstí, že mohou na Rytíře zajít do kin s technologií IMAX, čeká zážitek s přidanou hodnotou,“ tvrdil bezelstně před premiérou. Realita si s jeho slovy pohrála skutečně škaredě — termín „přidaná hodnota“ zní ve spojení s peklem v Denveru jako ten nejhorší vtip.

 

Zatím se neví, zda útok střelce, jenž má kromě mrtvých na svědomí také desítky zraněných, souvisel přímo s premiérou, respektive s fenoménem batmanovského hrdiny, filmový průmysl však změní téměř jistě.

 

Ne že by zasáhl přímo do samotné tvorby — tak, jak se to dělo například po teroristických útocích z 11. září, kdy se z dramaturgických plánů dočasně eliminovala „nevhodná témata“. Dá se nicméně předpokládat, že u vstupu do kin záhy vyrostou bezpečnostní rámy a ochranky už nebudou hledat jenom piráty a skrytá nahrávací zařízení, ale také zbraně.

 

Což je ještě ta lepší zpráva. Horší je fakt, že se opět potvrdilo pořekadlo o účinnosti špatné reklamy. Jakkoli to zní absurdně, už teď se o filmu, jejž by v letním — z hlediska návštěvnosti spíše nepříznivém (cynik by řekl rovnou „mrtvém“) — období zaznamenali jen fanoušci batmanovské série, píše víc, než si vůbec zaslouží. Je totiž v podstatě průměrný. To je ovšem to poslední, co teď bude lidi ve frontě na vstupenky zajímat.