Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně

Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně Zdroj: AP/Petr Slavík

Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně
Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně
Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně
Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně
Olympijská kolekce je venku! Takhle budou čeští sportovci zářit v Miláně
5 Fotogalerie

Česká olympijská kolekce připomíná německé národní barvy. Nebagatelizujme to, není to jedno

Viliam Buchert
Diskuze (41)

Zrada. Neúcta. Chyba. Vypadá to, že jsou to barvy Německa. I taková hodnocení se objevila po představení kolekce oblečení pro zimní olympiádu v Itálii, která se uskuteční příští rok v únoru. Stalo se už zvykem, že před každou olympiádou se u nás kvůli kolekci strhne mela. Tentokráte je ale diskuse jiná – není tolik o samotných „kouscích“ oblečení, ale o tom, že neodráží české národní barvy. Ony tam sice jsou, ale jsou posunuty na barevné škále a doplněné o žlutou. A to celé německé národní barvy skutečně připomíná. Někomu je to jedno, jiného to dráždí. Jenže skoro všechny státy, které na olympiádu v únoru přijedou, mají své oblečení vyrobené tak, aby zvolené barvy jasně odrážely národní identitu.  

„Mohu slíbit, že pokud Motoristé obsadí pozici ministra sportu, pak na příští olympiádu pojedou čeští sportovci v národních, nikoli německých barvách,“ reagoval předseda poslaneckého klubu strany Motoristé sobě Boris Šťastný, který je současně kandidátem na nový post ministra sportu, prevence a zdraví, na fotografii českých biatlonistů ve svetrech, které jsou jedním z nejvýraznějších částí olympijské kolekce. Šťastnému i některým lidem na sociálních sítích se nelíbí barevná kombinace oblečení, která je oproti předešlým hrám inovovaná. Poprvé totiž nebyly použity národní barvy tak, jak je vidíme na národní vlajce. Modrá je hodně tmavá, pro někoho tak vypadá jako černá. Bílou a červenou také doplňuje zlatá. Jako celek to může někomu připomínat barvy německé vlajky. Pokud to tak někdo vidět chce, vidí to.

„Poprvé jsme nepoužili národní barvy tak, jako jsou na vlajce. Chtěli jsme, aby kolekce byla originální a jedinečná,“ oponuje kritikům Václav Hrbek, generální ředitel společnosti Alpine Pro, která pro Český olympijský výbor oblečení na hry tradičně chystá. „Pro zimní kolekci jsme místo klasické trikolóry zvolili posunutou škálu barev,“ dodal i Michal Sochor, ze stejné firmy. Podle předsedy olympijského výboru Jiřího Kejvala byla ale změna barev konzultována se sportovci a jejich ohlas byl pozitivní. „Měl jsem tu čest olympijskou kolekci fotit a tím pádem vidět osobně… Ani v jednom momentu mě nenapadlo nějaké propojení s německými barvami. Ačkoliv mám diagnostikován snížený barvocit, tak celkem jasně vidím: tmavě modrou, zlatou (žlutou), červenou a bílou,“ reagoval na diskusi na sítích olympijský medailista, biatlonista Michal Krčmář.

Někomu může diskuse o národních barvách na olympijském oblečení připadat nesmyslná a nedůležitá. Že je vlastně jedno, jaké barvy jsou použité, hlavně ať je to účelné pro samotné sportovce a je to moderní a elegantní. Objevily se i hlasy, že vášnivou diskusi o barvách vyvolali takzvaní dezoláti, či lidé, kteří přicházejí s novou politickou mocí. Jenže tak jednoduché to není.

Na národních barvách při olympiádách hodně záleží. Jestli se nám to líbí či nikoli, sport je dnes součástí politiky, a nastávající zimní hry budou také pro svět vzkazem politickým a společenským. Kvůli napadení Ukrajiny například někteří sportovci z putinovského Ruska (pár se jich her v Itálii v pozici neutrálních sportovců v krasobruslení a skialpinismu zúčastní) nemohou na olympiádě používat své vlajky a národní symboly. Přeneseně řečeno budou „bezbarevní“, neutrální.

A představme si, že v podobné barevné kombinaci, jakou má česká olympijská kolekce, by čeští hokejisté vyjeli na led v Miláně při olympiádě. To by se nesetkalo s pozitivní odezvou. Byl by to nonsens. Každý ví, že při populárním hokeji musí být použity národní barvy, jinak to fanoušci (a to jsou také voliči) nepochopí.

Olympiády jsou navíc věcí naprosto výjimečnou a nikde se kolekce oblečení nehodnotí a nesleduje tak pečlivě, jako právě při letních a zimních hrách. Zajímají se o ně proto i lidé, které sport běžně nezajímá. Oblečení se rozebírá v televizi, v komentářích společenských a módních rubrik novin a časopisů i na sociálních sítích. Jednotlivé olympijské výbory se proto snaží vytvořit se svými partnery oblečení v něčem zvláštní a moderní, které ale současně odráží národní hrdost a nějaké poselství. Díky stylu a oblečení se totiž ostatním zapíšeme do povědomí. Aby to fungovalo marketingově, a přiznejme, že i propagandisticky, co nejlépe lépe, používají se u toho národní barvy, které odpovídají státním vlajkám. Skoro všechny země to nějakým způsobem udělaly i pro blížící se olympiádu v Itálii. Česká republika ale trochu uhnula stranou. Osobně si myslím, že to není dobrý krok, i když to není ani žádná katastrofa, protože samotné oblečení je moderní a nápadité. Jenže národní barvy jsou národní barvy. Na ty by se mělo sahat opatrně.

Optický problém na zimních hrách v únoru může vzniknout na samotných sportovištích, protože naši sportovci se budou barevně hodně lišit od fanoušků České republiky, protože ti budou vyzbrojeni vlajkami, kde jsou barvy skutečně jiné. Nebude to ladit.

„Největší výzvou bylo vytvořit kolekce, které by působily globálně jednotně a zároveň byly hluboce osobní pro každý národ. Potřebovali jsme respektovat národní identitu prostřednictvím symbolů, barevných palet a kulturních značek a zároveň zajistit, aby vše směřovalo k jednomu společnému kreativnímu příběhu,“ řekla před několika dny Jacqueline Kingová, designová ředitelka firmy Adidas, která vyrobila kolekce na zimní olympiádu v Itálii pro sedm států, včetně Velké Británie, Německa, Polska či Maďarska. Ano, použité barevné palety jsou vždy důležité.

„Kolekce Švýcarského olympijského týmu je vyjádřením týmového ducha a švýcarské identity,“ prohlásil Ralph Stöckli, který výpravu země helvétského kříže na olympiádu povede. Proto je na této kolekci vidět „dynamický přechod červené a bílé barvy, které vzdávají hold švýcarským národním barvám“.

„Nová olympijská kolekce je laděna do tradičních barev Spojeného království. Soutěžní oblečení používá tmavě modré, bílé a červené tóny a v klíčové aktualizaci oproti posledním hrám – i záblesky energické růžové. Pro medailové pódium, prezentace a ceremoniály se používá jasnější a širší paleta bílé, odstíny červené, modré, indigové a růžové, což vytváří rozmanité vzhledy napříč kolekcí. Unikátní celoplošný potisk týmu kombinuje logo týmu GB s vlajkou,“ píše se na stránkách britských olympioniků.

Zjednodušeně řečeno – nikdo s národními barvami neexperimentuje tak, aby to vyvolalo pocit, že se jedná o barvy jiného státu, jak se to bohužel „podařilo“ právě teď České republice.

Česku se někdy nedaří ani sjednotit identitu našich sportovců. Opakovaně o tom hovořil například současný šéf Národní sportovní agentury Ondřej Šebek. Ten už předloni v podcastu Mixzóna prohlásil: „Sport vnímáme jako velký fenomén, který prezentuje Česko, ale nejsme jednotní v tom, jak. Když se podíváte na pole sportovců, poznáte Němce, Slovince, Itala, my sjednoceni nejsme. Barvy nejsou jednotné, ani to, kdo jaký symbol používá. Někdo vlajku, další znak, jiný své logo.“ Přispívá k sjednocení identity nová česká kolekce pro italskou olympiádu? Nikoli.

Olympijská móda vypráví osobitý příběh a stává se někdy stejně ikonickou jako získaná medaile. Měla by proto ideálně vytvořit jedinečný národní branding, který bude kombinovat barvy státní vlajky a symboly každé země. Tyto odlišné národní designy pak vdechují na olympiádě život identitě každého národa. Jsou pak pro každého i snadno rozpoznatelné. Je to vzkaz ostatním, ale i nám samotným – tady jsme my, tady je Česká republika. Sice nevelká, ale hrdá a úspěšná. Přispívá ale k sjednocení národní identity a vzkazu světu česká kolekce oblečení vyrobená pro nastávající olympiádu v Miláně? Jistou elegancí, moderností a nápady ano, použitými barvami ne.

Vstoupit do diskuze (41)