Filip Turek na kongresu Motoristů sobě

Filip Turek na kongresu Motoristů sobě Zdroj: Blesk:Jakub Poláček

Filip Turek v americkém Washingtonu (prosinec 2024)
Filip Turek v americkém Washingtonu (prosinec 2024)
Filip Turek oslavoval v USA očekávaný nástup amerického republikánského prezidenta Donalda Trumpa.
Filip Turek
Europoslanec Filip Turek před mrakodrapem Trump Tower v New Yorku.
13 Fotogalerie

Motoristé běží o život. Jeden Turek na všechno nestačí. Pokud vstoupí do sněmovny, změní to jednání o vládě

Viliam Buchert
Diskuze (37)

Měsíce se zdálo, že Motoristé sobě, jejichž nejvýraznější postavou je europoslanec Filip Turek, se v říjnu nedostanou do Poslanecké sněmovny. Motali se pod pěti procenty a Turek byl spojen s mnoha kontroverzemi. V posledních týdnech se ale Motoristé dostali v některých průzkumech nad hranici potřebnou pro vstup do parlamentu, účastní se hlavních debat v médiích a tím jsou daleko více vidět. Jenže jistotu vstupu do sněmovny pořád nemají, jejich čísla v některých krajích nejsou nic moc. Pokud by se jim to podařilo, změní to dynamiku vyjednávání o nové vládě, protože se jeví jako spojenec hnutí ANO, které by mělo vyhrát.

Poslední týdny před volbami v případě Motoristů připomínají německý film z roku 1998 Lola běží o život, v němž velmi krátký čas rozhoduje o životě a smrti. Ve filmu vystupují milenci Lola a Manni. Ten druhý ztratí peníze, které měl doručit svému šéfovi. Ten mu pak dal dvacet minut na to, aby je vrátil, jinak ho zabije. Film popisuje tři možnosti, jak dvojice situaci řešila – při jedné zahyne Lola, při druhé Manni, jen třetí je úspěšná. I Motoristé sobě riskují, že jejich projekt v letošních volbách přes všechnu snahu nevyjde a na záchranu mají málo času. Podobně jako Lola, běží také o život. Naštěstí jen o život politický, který bývá pomíjivý.

U příběhu Motoristů je pozoruhodné, že výtky směřující na Filipa Turka, například když se loni objevily fotografie jeho jízdy autem se zdviženou pravicí, připomínající nacistický pozdrav nebo to, že vlastní některé předměty s nacistickými symboly, používají v letošní kampani jeho soupeři jen málo. Důvodem je možná to, že při volbách do Evropského parlamentu mu tvrdé útoky zejména ze strany Danuše Nerudové, která kandidovala za hnutí STAN, paradoxně pomohly získat především mladší mužské voliče. Na ty bude Turek spoléhat i letos jako lídr kandidátky ve Středočeském kraji. V posledních týdnech se ani nehovoří o informacích z července, kdy bylo zveřejněno, že jeho bývalá přítelkyně na něj podala trestní oznámení, které ho viní z několika závažných trestných činů včetně znásilnění. Zapomenuta se zdá být i jeho nedávná rychlá jízda po dálnici, kterou se nesmyslně chlubil. Ostatní strany a koalice to zřejmě vyhodnotily tak, že to Turkovi neuškodí.

Co nakonec rozhodne

O výsledku v říjnových volbách rozhodnou více emoce než programy. Přitom Motoristé připravili na rozdíl od jiných poměrně realistický program. Neslibují nesplnitelné, jako jsou statisíce bytů či rozdávání všem a navždy. Naopak nabádají k šetření a nezvyšování dluhů. V době, kdy se ideologie vytrácí z politiky a Česku vládne populismus, je jejich program pravicový a může tak nalákat některé voliče, které poztrácela ODS, ale i Svobodní, kteří se dali do party s Okamurovou SPD. Jistě. tradiční pravicový status není dnes žádným velkým hitem pro voliče, protože skutečně pravicově smýšlejících lidí (zejména pokud jde o ekonomické a sociální otázky) je dnes menšina. V každém případě je jejich program pravicovější, než jsou například názory už jasně středové ODS. V těchto vodách by se nějací voliči ulovit dali.

V diskusích pak Motoristé většinou nesahají k dryáčnickému způsobu jako opoziční SPD nebo Stačilo!. Snaží se věci spíše vysvětlovat, než nabízet sci-fi sliby, s kterými přicházejí jak Babišovo ANO, tak levicoví Piráti, ideologicky nezařaditelný STAN a již zmíněná extrémistická SPD a bolševické Stačilo!.

Také vylučují opuštění NATO a EU a tím se podstatně liší od radikálních opozičních stran politického spektra. Jistě, jsou mimořádně kritičtí k Evropské unii, ale to je v současnosti spíše obvyklé.

„Vláda bez jakýchkoli komunistů a nepokračování této vlády je náš cíl,“ říkal europoslanec Turek. To opakuje i předseda strany Petr Macinka. Ovšem Turek pak určitou toleranci od koalice Stačilo!, pokud by byli Motoristé ve vládě, nevyloučil. Čísla totiž nasvědčují tomu, že sestavit novou vládu nebude vůbec jednoduché.

Problémem Motoristů je, že na jejich kandidátkách není moc známých či zajímavých jmen. Několik určitě ano, ale nejsou to desítky. Holt to je úděl nově formovaných stran, které jsou navíc v opozici. V některých krajích, například v Královéhradeckém či Olomouckém, byla jejich podpora podle dostupných dat hodně hluboko pod pěti procenty. Jinde kolem této hranice oscilovali a pouze ve Středočeském, Jihočeském a Karlovarském kraji se to rýsovalo nad potřebnou hranici pro vstup do Poslanecké sněmovny. To se samozřejmě může ještě změnit, protože předvolební kampaň nabere v závěru na dynamice a hodně voličů pořád nemá jasno, koho volit.

Ve volbách v roce 2021 propadlo skoro milion hlasů, protože Přísaha Roberta Šlachty dostala 4.68 procenta, sociální demokraté 4,65, komunisté 3,60 a skupina kolem Trikolóry 2,76 procenta. Přitom Motoristé se rozhádali se svým loňským koaličním partnerem v eurovolbách, ve kterých byli úspěšní s Přísahou. Teď musí běžet do cíle sami. Běží o život jako Lola ve zmíněném filmu. Pardon, Motoristé jedou v autě se spalovacím motorem. Zda to bude stačit, uvidíme pozdě večer v sobotu 4. října. Pokud uspějí, změní se zásadně vyjednávání o nové vládě.

Vstoupit do diskuze (37)