Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025: Zdeněk Hřib (26.5.2025)

Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025: Zdeněk Hřib (26.5.2025) Zdroj: Blesk:FOTO:CNC/ KAREL KOPAC

Padni komu padni 41
Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025: Zdeněk Hřib (26.5.2025)
Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025 (26.5.2025)
Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025 (26.5.2025)
Zahájení kampaně Pirátů do sněmovních voleb 2025 (26.5.2025)
6 Fotogalerie

Nechutný Hřib, poradce od Obamy a sebevědomí. Proč Piráti rostou v průzkumech a STAN má problém

Oliver Adámek
Diskuze (16)

Před volbami to bude rok, co Piráti po odvolání Ivana Bartoše a fiasku v krajských volbách potupně odešli z vlády a přišli o přeběhlíka Jana Lipavského. Krátce poté se potáceli kolem 5 %. Teď jsme však v další volební kampani a pirátské preference se blíží skoro dvojnásobku a jejich kampaň zvlášť na sociálních sítích funguje dobře. Co se tak změnilo? Klíč je v zaměření na kampaň a lídrovství Zdeňka Hřiba.

Teď už se dá vyhodnotit, že Pirátům se povedly vnitřní reformy. Uzavření fóra splnilo svůj účel - už neslyšíme každou chvilku o pirátských interních válkách. Piráti voličům místo vlastních konfliktů zas servírují program, témata a návrhy. Kvůli reformám, které Hřib prosadil velmi natvrdo, odešly desítky členů strany. Uvnitř Pirátů probíhaly bouře, jenže na veřejnost se tentokrát už nedostaly. Vnitřní spory tehdy proběhly tak, jako to bývá v jiných stranách. Všechny nejznámější osobnosti nicméně u Pirátů zůstaly.

Strana měla možnost se soustředit na sebe. Najala si na kampaň mnoho poradců včetně amerického stratéga, který pracoval u Baracka Obamy. Do kampaně taky hodně investují, v podstatě na ni sází všechno, ve smyslu financí, energie i personálních sil. Piráti dřív říkali, že kampaň není tak důležitá - že výsledků a dobré práce si lidi všimnou. Jenže volby fakt nerozhoduje jen to, jak kdo pracuje, to je často objektivně i dost těžko posouditelné.

Voliči potřebují taky silný pocit, že je jejich favorit zastupuje, bojuje za ně, je sebevědomý a jde naplno za tím, co oni chtějí. To Piráti v posledních letech neměli. Používali celkem bezpohlavní slogany jako „Vraťme zemi budoucnost“, „Jediná strana bez korupce“ nebo „Odvaha dělat, co je správné.“ Jejich současná kampaň má konečně jasné téma, je to bydlení. Možná trochu paradoxně, když mají za sebou nepovedenou digitalizaci stavebního řízení.

Jenže když o tak zásadním problému velké části společnosti žádná jiná strana tak nahlas nemluví, je jasné, že to na tom Piráti body posbírají. Zvlášť když v tématu otevřeli i kontroverzní body jako zdanění spekulativních nákupů desítek či stovek bytů zahraničními investory. Na to šli Piráti chytře - mluví primárně o tom, že chtějí zdanit ruské spekulanty, čemuž bude asi odporovat málokdo.

Do voleb zbývá něco přes měsíc, už teď ale asi není tématem, jestli Piráti v poslanecké sněmovně budou, ale jen o kolik rozšíří svůj poslanecký klub. Ztratili Piráti něco ze své transparentní identity? Možná ano. Vadí to zásadně jejich voličům? Zřejmě ne. S definitivním soudem si počkejme na volby, nyní však Piráti působí o dost sebevědoměji, než třeba nejbližší konkurence ze STANu. Starostové údajně šetří svou kampaň až na poslední měsíc. To však platilo i minule u koalice Pirátů a Starostů. V září už bylo pozdě.

O kampani Pirátů jsme debatovali také nové epizodě podcastu Padni komu padni. Celý podcast si můžete poslechnout zde: 

Video placeholder
Padni komu padni 41 • Zdroj: Reflex.cz

Vstoupit do diskuze (16)