Kampaň před sněmovními volbami 2025: Hnutí STAN rozjelo kampaň s názvem Podpisovka (13.1.2025)

Kampaň před sněmovními volbami 2025: Hnutí STAN rozjelo kampaň s názvem Podpisovka (13.1.2025) Zdroj: Facebook - STAN/V. Rakušan

Podpásovka na straníky i na voliče. Z dobré kampaně Starostů zůstává jenom pachuť

Oliver Adámek

Sbírat podpisy pro kandidáty do sněmovny je v Česku pozoruhodná novinka, kterou si zkusili Starostové. Jenže podpisovka dopadla na mnoha místech rozčarováním - nejúspěšnější sběrači se mnohdy vůbec neumístili na kandidátkách. Hra na otevřenost narazila na staré dobré bafuňářské struktury.

„VIP jste vy. Můžu vás poprosit o autogram?“ Těmito slovy politici Starostů lákali na podpis pod jejich kandidaturu do poslanecké sněmovny. Pro umístění na předních příčkách bylo povinné nasbírat několik stovek podpisů, v závislosti na velikosti kraje. Jenže ač podpisy od voličů Starostové přirovnali k autogramům od celebrit, v některých krajích je bez nadsázky roztrhali a zahodili.

Příkladem toho je třeba Praha, kde druhý nejvyšší počet podpisů sesbírala Jitka Černá. Zakladatelka stránky Ženy v politice reprezentuje témata mladé generace, jako dostupnost bydlení nebo manželství pro všechny. Díky tomu si získala velkou podporu, uvážíme-li, že nemá žádnou politickou funkci. Do prvních deseti míst ji ale krajská organizace nezahrnula, nakonec nebude kandidovat vůbec.

A vůbec nejvíc podpisů z celé republiky posbíral lékárník a účastník misí Lékařů bez hranic Stanislav Havlíček, který v Plzeňském kraji posbíral 2 244 podpisů. I když dostal podporu od více lidí než ministři Vlček a Rakušan, do prvních 10 míst se nevešel a bude muset spoléhat na kroužkování.

Starostové sice od začátku zmiňovali, že podpisovka neurčuje pořadí na kandidátkách a že to stále zůstává v gesci krajských organizací. Jenže voliči oprávněně čekali, že vůbec nejúspěšnější sběrači by měli dostat přední místa. Je z toho zřejmé, že sběr podpisů vzešel od centrálního kampaňového týmu (a původně od poradců Repy a Burgra) a kraje jej dostaly jako povinnost. A aby se nebouřily, musela jim zůstat možnost si ve finále kandidátky naskládat podle sebe.

Z dobré kampaně tak zůstává kromě solidního zviditelnění i nepříjemná pachuť podvodu. Model participativní demokracie narazil na stranické mechanismy, chcete-li bafuňářství. Voliči na podpisovku do září dost možná zapomenou. Pro Starosty je ale škoda, že do budoucna znechutili politiku některým talentům ve vlastních řadách.

Kampaň podpisovka rozebíráme také v poslední epizodě podcastu Padni komu padni. Pusťte si celý díl a sledujte nás na Instagramu a ve facebookové skupině.

Video placeholder
Padni komu padni 26 • Zdroj: Reflex.cz