Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.

Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha. Zdroj: ČTK / Šulová Kateřina

Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps uspořádalo hnutí Poslední generace. 8. března 2023, Praha.
8
Fotogalerie

Marek Stoniš: Kronika ohlášené blbosti aneb Kraválisté znovu hodlají blokovat Prahu

Hnutí Poslední generace oznámilo pořádání další akce, kterou má být zase pochod po frekventovaných pražských komunikacích. Ve středu 22. března chtějí projít v době největší dopravní špičky z náměstí Míru, Žitnou ulicí přes Smetanovo nábřeží až před pražský magistrát na Mariánském náměstí, kde pravděpodobně očekávají manifestační přijetí svých bláznivých požadavků. Nedivme se, samotná několikakilometrová délka pochodu zjevně svědčí o prodlužujícím se sebevědomí mladých odpůrců automobilismu.

Příběh první

Obrovské černé SUV, z okének se line hlasitá hudba. Řidiči za tmavými skly je jedno, že se silnici právě snaží přejít maminka s kočárkem. Za přechodem hned přidává plyn a ztrácí se v oblaku výfukových zplodin.

Podle sociologů má lpění na silných autech příčiny v krizi mužství. Auto je bůh, kouř symbol mužství. Petromaskulinita ovládá města, varují kritici.

Příběh druhý

Maminka stojí v rodinném autě na pražské magistrále už dvacet minut. Před jejím předním sklem za asistence policie pokřikují mladí aktivisti Třicet! Třicet! Zakažte SUV! Magistrála patří maminkám s kočárky! Blokují páteřní komunikaci města, ve kterém se tvoří obří zácpy nervózních řidičů. Tříleté dítě matky, které je upoutáno v sedačce na zadním sedadle, pláče. Má vysokou horečku a maminka s ním míří na pohotovost. Otvírá okénko a volá na demonstranty: „Pusťte nás, mám nemocné dítě!“ Demonstrantům je to jedno. Hrozí jí pěstí a povykují: „Pryč s kapitalismem! Ať žije zelená planeta!“

Podle sociologů mají protesty proti autům ve městech příčinu ve špatné výchově. V častých případech jde o děti z bohatých rodin, které vlastní více aut, a svým dětem dopřávají život v luxusu. Bezděky tak vychovávají zástupce „vločkové“ generace, která umí jediné – jako vzdor proti rodičům si vzít za rukojmí veškeré automobilisty ve městě. „Navíc mají divné vzory, třeba psychicky nemocnou švédskou záškolačku Gretu Thunbergovou,“ říká expert na rozvrácené rodinné vztahy.

Příběh třetí: Nečinnost

Který z výše zmíněných příběhů se stal? Žádný. První si vymyslela skupina zelených levicových fracků a frackyň, která si říká Poslední generace a zveřejnila jej na svých stránkách. Druhý jsem si vymyslel já.

A ten třetí zrovna píše nově složená pražská vládní koalice pod vedením občanských demokratů v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou. Jmenuje se neschopnost, nečinnost, případně fandovství vůči zmíněné aktivistické skupině, která prosazuje zavedení povinné třicetikilometrové rychlosti aut v Praze. Těch fracků a frackyň sice není mnoho (maximálně symbolicky kolem třiceti), přesto se jim podařilo téměř nemožné – přestože pražská policie vydala negativní stanovisko k pořádání jejich kraválů, magistrát jim je povolil, a tak Poslední generace dvakráte ochromila pražskou dopravu pochodem po páteřních komunikacích – nejprve na Nuselském mostě, posléze i magistrále.

Požadavky Poslední generace jsou samozřejmě absurdní – povinná třicítka by způsobila Praze větší zácpy, poposkakování auta a ekologickou zátěž ještě větší, než jaká vzniká při výrobě elektromobilů. Jejich nenávist k vozům SUV také nemá žádné vysvětlení; je pravděpodobně pudová, případně představuje čistý projev třídní nenávisti – velká auta jsou v průměru dražší a závist vůči nim větší. Stejně tak diskutovat o požadavku, aby magistrála nebo Nuselský most patřily i maminkám s kočárky, může jen občan ducha velmi mdlého.

Poslední test koalice?

Zajímavé bude sledovat, jestli se konečně probudí tváří v tvář nové provokaci pražská vláda a v součinnosti s policií konečně zabrání narušování veřejné dopravy. Může to být také výzva pro občanské demokraty, aby konečně aspoň symbolicky předvedli, že pražská koalice opravdu definitivně neznamená, že její voliči, kteří si ve velké většině nepřáli pokračování zlovolné koalice Piráti – Praha Sobě - STAN, hodili svůj hlas volbou ODS do kanálu. Ovšem vzhledem k tomu, že radním pro dopravu, který nenávidí auta podobně jako Poslední generace, je právě Zdeněk Hřib, je ta naděje poměrně malá.

Ale nechejme se překvapit. Ve středu v 17.00 to vypukne.