Vrtulníky, obrněná vozidla, útočné pušky, munice. To všechno zanechala afghánská armáda bojovníkům Tálibánu.

Vrtulníky, obrněná vozidla, útočné pušky, munice. To všechno zanechala afghánská armáda bojovníkům Tálibánu. Zdroj: Profimedia.cz

Vrtulníky, obrněná vozidla, útočné pušky, munice. To všechno zanechala afghánská armáda bojovníkům Tálibánu.
Vrtulníky, obrněná vozidla, útočné pušky, munice. To všechno zanechala afghánská armáda bojovníkům Tálibánu.
Vrtulníky, obrněná vozidla, útočné pušky, munice. To všechno zanechala afghánská armáda bojovníkům Tálibánu.
Obrněná auta Humvee už také patří v Afghánistánu Tálibánu
4
Fotogalerie

Anatomie afghánské porážky: Zrada, nebo záměr?

Afghánská realita posledních dnů. Bojovníci Tálibánu se prohánějí v amerických obrněných vozech a shánějí piloty pro ukořistěné helikoptéry. Letci vycvičení v USA, kteří prý neměli čím střílet a uletěli do sousedních zemí, se bojí vydání zpět, přestože Američané slíbili ohroženým lidem ochranu. A afghánské hnutí odporu, izolované bez pomoci v horách, vzdoruje z posledních sil. Připomíná to buď důsledek zpackané akce, nebo je to tichý záměr.

Afghánský pilot Idrís Mómand v chaotických dnech během pádu Kábulu, když koaliční vojáci z letiště odváželi tisíce lidí denně, vzal jeden z amerických vrtulníků Black Hawk a uletěl s ním na východ Afghánistánu do provincie Kúnar. Alespoň tak zní informace a snímek publikované na Twitteru. „Po osvobození Kábulu schoval svůj Black Hawk na bezpečné místo, teď se vrátil a bude pokračovat ve své práci,“ píše na svém profilu afghánský protálibánský aktivista Muhammad Džalál.

Příliš nadšeně se Idrís netváří, na fotografii je v pantoflích, o kus dál leží pohozené kanady. Nevíme tak, zda nešlo třeba o únos, nebo nátlak na rodinu. Pokud je vše pravda, bude Idrís zřejmě jedním z prvních pilotů vzdušných sil afghánského Tálibánu. Afghánská národní armáda (ANA) po své živelné kapitulaci nechala ladem obrovské množství zbraní, munice a výstroje, včetně letadel a vrtulníků. Přitom s obrněným vozem může jezdit každý, ale výcvik pilota trvá přinejmenším dva roky, stojí spoustu peněz a pro bojové nasazení se na trhu běžně nenabízí.

U Kábulu za Prahu

Afghánské letce cvičili i Češi, a to jak tady, tak i přímo v Kábulu. „Dvanáctiměsíční základní program zahrnuje jazykovou průpravu, teorii, výcvik na simulátorech a pilotování,“ uvádí k tréninkovému programu v České republice naše ministerstvo obrany. Letci létali na letadle Cessna 208 Caravan a vrtulníku Enstrom 480B, které se používají pro základní výcvik. Program financovaly USA a zajišťovaly ho společnosti LOM Praha Trade a Raytheon, od roku 2015 jím prošlo přes 200 studentů včetně čtyř žen.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!