nahoru

Coca-Cola jde do války: Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla s ní svět

Zdeněk Vacek 20. prosince 2021 • 15:00
Coca-Cola jde do války: Americká limonáda se stala vzpruhou U.S. Army a dobyla s ní svět
foto: Archív autora

Před 80 lety, krátce po šokujícím japonském útoku na Pearl Harbor, rozhodl prezident Coca-Coly Robert W. Woodruff: Každý voják musí kdekoli dostat láhev svého oblíbeného nápoje za niklák, ať to firmu stojí, co to stojí! Dodávky jednotkám dostaly prioritu v přídělech cukru i v armádní logistice, stáčírny fungovaly v asijských džunglích, severní Africe i při bitvě o Monte Cassino. Milovník coly, generál a pozdější prezident Dwight D. Eisenhower, na ni prý naučil i ruského maršála Žukova, v Rakousku pak pro Sověty vyráběli colu čirou jako vodka, s rudou hvězdou na víčku.

Rok 1941 znamenal zlom v průběhu druhé světové války: proti nacistickému Německu, fašis­tické Itálii a japonskému císařství s jejich satelity se po bok prakticky osamocené Velké Británie a jednotek degaulleovské Svobodné Francie přidal 22. června napadený Sovětský svaz a 7 prosince v Pearl Harboru japonským letectvem neméně zaskočené Spojené státy americké.

U.S. Army si ale letos připomíná i další významné osmdesátiny. Již 4. února 1941 bylo totiž založeno USO (United Service Organizations, Inc.), nezisková organizace pečující o blaho vojáků, snažící se navodit jim atmosféru a do určité míry i komfort domova s tradičními návyky.

Hned od počátku patřila k erbovním programům USO estrádní vystoupení hollywoodských hvězd, zpěváků a tanečníků. V zimě 1941 už na území Spojených států fungovalo na 186 vojenských scén, v listopadu se uskutečnilo první turné po Karibiku a dobrovolně či za symbolické honoráře vystupující celebrity – kromě rozptýlení mužstva – všemožně propagovaly nákup válečných dluhopisů.

Ovšem nejen kulturou živ je voják. Už ve druhém století psal proslulý Galén, osobní lékař císařů Marka Aurelia a Commoda, že armáda pochoduje podle svého žaludku. Této věky prověřené zásady se drželi i pozdější slavní vojevůdci včetně Napoleona Bonaparta. Ovšem až americká armáda velmi systematicky přistoupila ke zvyšování morálky svých příslušníků velkorysou nabídkou cenově dostupného slazeného nealkoholického nápoje.

Premium

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Reflex.cz




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.