„Vývoj je nejdůležitější fáze vzniku filmu,“ říká producentka filmu Karavan Dagmar Sedláčková
Snímek Karavan Česko po dlouhých jednatřiceti letech zastupoval v hlavním programu festivalu v Cannes. Ve fázi vývoje byl celovečerní debut Zuzany Kirchnerové podpořen grantovým programem EU Kreativní Evropa MEDIA. Tento program na podporu evropského audiovizuálního odvětví rozdělil v roce 2024 mezi české žadatele 4,33 milionu eur. „Evropská podpora vývoje filmu je zásadní, nejde přeskočit,“ tvrdí producentka Karavanu Dagmar Sedláčková.
Karavan scenáristky a režisérky Zuzany Kirchnerové je road movie o ženě, která se vydává na cestu po Itálii se svým téměř dospělým synem, jenž má poruchu autistického spektra, a zároveň na cestu k sobě samé. Film s Aňou Geislerovou a Davidem Vodstrčilem v hlavních rolích měl světovou premiéru v sekci Un certain regard prestižního festivalu v Cannes, nyní bude uveden na MFF Karlovy Vary a 28. srpna vstoupí do českých kin. Snímek vedle MEDIA podpořily i další instituce, mimo jiné Státní fond kinematografie (dnes Státní fond audiovize), Česká televize a innogy.
Karavan vznikal komplikovaně zhruba deset let. Velkou část z toho zabral vývoj – psaní scénáře, obhlídky lokací a další fáze, které nezbytně předcházejí samotnému natáčení. „Vývoj je nejdůležitější fáze vzniku filmu. A moje producentská strategie je dopřát vývoji projektu dostatek času,“ říká Dagmar Sedláčková z produkční společnosti MasterFilm. Pro vývoj filmu s evropskými parametry je pak podle ní zásadní podpora evropských fondů. „Nejde přeskočit. Vývoj celovečerního snímku stojí v průměru dva až tři miliony Kč, Státní fond poskytoval většinou milion,“ vysvětluje producentka. Karavan podporu Státního fondu na vývoj nedostal, jeho scénář tak Kirchnerová napsala jen díky podpoře ze strany Kreativní Evropy MEDIA. Další peníze spolkly obhlídky po Itálii, nutné nejen k nalezení míst k natáčení, ale i k odpozorování detailů potřebných k vytvoření autentické atmosféry.
Přihláška o podporu MEDIA je proslulá svou složitostí, ale i ta má svá pozitiva. „Vyplňování přihlášky vás navede k tomu, přemýšlet o filmu strategicky, donutí vás uvědomit si spoustu věcí, které byste jinak opominuli. Učí vás to formulovat,“ vysvětluje Sedláčková. Podle ní jde dokonce o generační jev: celá nová vlna producentů se tímhle způsobem učí novému způsobu komunikace. Ten se pak hodí v dalších fázích vývoje filmu – například při podávání žádostí o další granty, při účastech na pitching fórech nebo při shánění koproducentů.
„S podporou od MEDIA a Státního fondu máte ve fázi vývoje možnost natočit krátkou ukázku, se kterou pak svůj projekt můžete prezentovat potenciálním partnerům,“ říká Sedláčková. Producentka se se svými projekty běžně účastní mezinárodních workshopů, zaměřených na profesní training, vývoj a networking, jako je například EAVE. „Když máte podobný vkus a smysl pro humor, budete podobně řešit i problémy,“ popisuje producentka svůj recept na vybírání koproducentů.
Program Evropské unie na podporu audiovizuálního průmyslu MEDIA funguje od roku 1991, Česká republika je v něm zapojena od roku 2002. Česká audiovize byla za dobu existence programu podpořena částkou více než 53 milionů eur. V roce 2014 byl začleněn do zastřešujícího programu Kreativní Evropa, který se skládá z částí MEDIA, Kultura a mezioborové části a podporuje všechna kulturní a kreativní odvětví.
Celková částka 4 329 445 eur, rozdělená v roce 2024 mezi české žadatele, směřovala na podporu vývoje nových filmových a televizních projektů, distribuce evropských filmů, sítě filmových festivalů i inovativní projekt v oblasti animace. „Rekordní částka pro české producenty je velkým úspěchem a v celoevropském srovnání patří Česká republika vzhledem ke své velikosti k nejúspěšnějším zemím,“ komentuje výsledek vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa MEDIA Vlaďka Chytilová. Program KE MEDIA tak podpoří vznik například celovečerního debutu oceňované tvůrkyně Darii Kashcheevy nebo nových filmů režisérů Petera Kerekese, Veroniky Liškové, Kristiny Dufkové či právě autorsko-producentské dvojice Zuzana Kirchnerová a Dagmar Sedláčková.























