Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell

Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell Zdroj: Zbyněk Pecák

Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell
Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell
Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell
Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell
Aňa Geislerová v šatech Jakuba Polanky vyrobených z 300 litrů piva Pilsner Urquell
8
Fotogalerie

Šaty z piva. Na výrobu róby Ani Geislerové padlo 300 litrů plzeňského ležáku. Jak držely pohromadě?

Mezi ostatními hvězdami českého filmu zářila letos Aňa Geislerová o trochu víc, než obvykle. Bylo to i díky unikátní róbě, ve které přišla na červený koberec na zahájení 57. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Její šaty byly totiž z piva. Padlo na ně přes 300 litrů ležáku Pilsner Urquell a vytvořili je vědci v Austrálii a přední český módní návrhář Jakub Polanka. Jak se jim to podařilo? Nejen to se dozvíte v článku níže.

Látku, ze které jsou šaty ušity, vyrobili v australské firmě Nanollose, zabývající se především produkcí mikrobiologické celulózy z organických materiálů. „Když jsme byli osloveni, abychom vytvořili z piva Pilsner Urquell nový materiál, ze kterého se budou šít šaty pro slavnostní příležitost, říkali jsme si, že to bude náročný, ale velmi vzrušující projekt.” říká CEO firmy Nanollose, Wayne Best.

Odvážný a revoluční počin, na jehož konci vzniklo unikátní dílo, se podařil. Po třech měsících práce v laboratořích Nanollose bylo vyrobeno 15 metrů unikátního organického materiálu připomínajícího kůži. Vědci k jeho vytvoření použili přibližně 300 l piva Pilsner Urquell. Využili proces fermentace, který přeměňuje látky obsažené v pivu v hustou „tkaninu” mikrobiální celulózy, což je přírodní polymer podobný bavlně. Proces výroby začal „naočkováním“ piva Pilsner Urquell speciální přírodní bakterií.

Poté se dva týdny čekalo, až bakterie odvedou ve velkoplošných nádobách svou práci a základní surovina bude připravena ke „sklizni”. V této fázi byla mikrobiální celulóza hrubým, tlustým a vodou nasáklým materiálem připomínajícím želé. Na první pohled bylo patrné, že materiál z piva absorboval hodně přírodních barviv. Cílená barevnost finální látky však byla podstatně světlejší, a tak musel materiál projít dodatečným procesem zesvětlení.

Celý proces úprav, který představoval dohromady až 5 týdnů, vyvrcholil závěrečným voskovaným postřikem. Ten už látce z piva Pilsner Urquell jen dodal voděodolnost a nádherný lesk, aby róba mohla skutečně na červeném koberci zazářit. Látku připravenou k exportu opatrně zabalili a po několika částech zaslali do Evropy k úvodnímu zkoumání, jaké krejčířské zpracování bude nejlepší pro celý projekt. Unikátní materiál dal vzniknout nádherným šatům, které na svět přišly rukou předního českého návrháře Jakuba Polanky.

„Rozhodnutí vytvořit šaty z pivní pěny ve finále znamenalo, že jsem kladivem vysekal asi 4000 koleček, každé kolečko bylo třeba obrousit, jednotlivá kolečka odlepit a vytřídit podle průhlednosti, žlutosti, struktury a podobně, a pak je teprve přichycovat na nosný materiál. S „pivním“ materiálem se muselo pracovat podobně jako s měkkým polodrahokamem, opálem, který v sobě má krásu živlu. Byl to fantastický experiment. Na celém projektu testování technologií a zkoušení práce s materiálem jsem strávil asi 3 měsíce, samotné šaty pak nakonec vznikly asi během 14 dnů. Byla to opravdu hi-tech „haute couture“ práce ve dne v noci, ale výsledek myslím stojí za to," říká o šatech jejich autor a módní návrhář Jakub Polanka.

A jak se nosily samotné herečce? „Je to velmi výjimečný materiál, a když ho neznáte, nevíte, jak se bude ve skutečnosti chovat. Bylo třeba všechno vyzkoušet. Výsledek je krásný, nesmírně fotogenický, jako když ,Aňa vystupuje z pivní pěny'. Jsem velmi spokojená. Róba je krásná sama o sobě, a tomu se přidává originální příběh materiálu. Šaty jsou křehké, působí étericky, podle mě jsou připravené zazářit," říká ke své róbě Aňa Geislerová a dodává: „Líbí se mi spojení elegance – žena – červený koberec – orosený půllitr. Připomíná mi to film Postřižiny s úžasnou Magdou Vašáryovou. Je to specificky česká věc, ve spojení s Karlovými Vary a filmem je to silná kombinace."