Vladimír Štreit, majitel firmy Catherine Life, která dodává značky Relax, R2 a Rudy Project

Vladimír Štreit, majitel firmy Catherine Life, která dodává značky Relax, R2 a Rudy Project Zdroj: Archív

Produkty firmy Catherine Life
Produkty firmy Catherine Life
Produkty firmy Catherine Life
Produkty firmy Catherine Life
Produkty firmy Catherine Life
5
Fotogalerie

Vyrostli jsme do rodinné firmy

Vladimír Štreit nechtěl hrát v byznysu postavení „zaokrouhlovací chyby“ a udělal dobře. Dnes na český trh prostřednictvím firmy Catherine Life, která zde působí tři desetiletí, dodává vlastní sportovní vybavení a doplňky pod značkami Relax, R2 a Rudy Project, přičemž úspěchy s nimi slaví i v zahraničí. Základem podnikání jsou pro něj rodinná atmosféra v týmu a mezilidské vztahy.

Kdy jste se objevili na trhu a jak se pak firma vyvíjela?

Loni naše firma oslavila 30 let na trhu a také 25 let od vzniku značky Relax. Kvůli pandemickým opatřením ale budeme slavit až letos. Oslava to bude parádní, protože ji navíc umocníme značkou R2, která má své vlastní dvacáté jubileum. Co bylo zásadní pro vznik firmy, ale i pro její úspěchy, byly jednoznačně mezilidské vztahy, a to jak uvnitř společnosti, tak i s obchodními partnery a samozřejmě s našimi zákazníky. Tyto vazby byly vždy postavené na důvěře, otevřenosti a ochotě zkoušet nové věci, ačkoli to často nebylo vůbec lehké. Toho se držíme dodnes.

Jak jste se k podnikání dostal vy osobně?

Jako manažer jsem prošel státní správou a velkým korporátem, ale nebylo to ono. Když mi můj norský šéf řekl, že práce české pobočky je pro majitele de facto na úrovni za­okrouhlovací chyby, bylo rozhodnuto – musel jsem jinam. Chtěl jsem dělat něco smysluplného a Catherine Life se stala mou osudovou volbou. Nastoupil jsem jako manažer a skončil jako majoritní vlastník. Byla to dlouhá cesta, jež vedla ke splnění mého snu a dala mi příležitost společně s kolegy pokračovat v budování úspěšných českých značek, jež se prosazují i v konkurenci velkých globálních hráčů. To je možné jen díky skvělému týmu, který z nás dělá spíš rodinnou firmu. Většina z nás pracuje ve firmě kolem dvaceti let, a to jak holky na prodejnách, tak obchodní zástupci, spolupracovníci ve skladu. Je to pro většinu z nás víc než jen práce či podnikání.

Jaký je váš podnikatelský ­přístup?

Nemyslím si, že podnikání je velká věda. Je to o práci, nápadech a plnění snů. Klíčem jsou lidé, s nimiž spolupracujete. Mám neskutečné štěstí na lidi kolem sebe. Každý den se od nich něco naučím, něčím mě překvapí, často pobaví. Jsem přesvědčený, že lidi kolem vás jak v životě, tak v práci vám vždycky vrátí to, co vy dáte jim, navíc v podnikání není větší radost než společně sdílený úspěch. V práci s kolegy člověk stráví většinu svého času, a už jen proto by tam měl být spokojený, měl by se cítit dobře a jako platný člen týmu. Firma jako rodina by mu měla dát jistotu a prostor. Na oplátku každý člen týmu by měl dělat maximum pro naplnění společných cílů. Například pro mě hodně znamenalo, když na začátku pandemie, kdy jsme zažívali výrazné propady obratů, mi zaměstnanci nabídli časově neomezené snížení platů v řádu 10 procent tak, aby firmu zachránili a mohli jsme jít dál. Nebylo to prázdné gesto, ale vyjádření jejich vztahu k firmě, čehož si moc vážím.

Čím se od sebe značky Relax, R2 a Rudy Project odlišují?

Relax představuje klasiku, styl, pohodu, když jedu na dovolenou nebo s rodinou na kolo, na lyže. Jste styloví, v pohodě a zároveň v bezpečí. To znamená, že naše vybavení vás inspiruje k pohybu, bez toho, abyste se museli obávat diskomfortu. Té výzvě říkáme aktivuj svůj Relax. R2 je dravější, vyzbrojená špičkovými technologiemi. Bezpečnost je tu také samozřejmostí, ale spolu s ní tu vládnou nekompromisní inovace a technologie. Rudy reprezentuje italskou klasiku se vším všudy od stylu přes originální barvy, a navíc s nejlepší fotochromatikou neboli samozabarvováním, které je na trhu k mání.

Co se nejvíce prodává?

Naše značky se skvěle doplňují. Zatímco v minulosti nás táhla značka Relax, poslední roky dominuje R2, kde se nám vrací naše investice do vývoje a testování. Například do nových forem cyklohelem, jež si sami připravujeme. Byli jsme průkopníky v zavádění fotochromatických skel do cyklistických brýlí. Jsme velmi úspěšní v HD čočkách zvyšujících kontrast vidění. R2 sportovní brýle jsou top produktem nejen v ČR, ale i v zahraničí. Máme lidem, kteří aktivně tráví čas, co nabídnout. Podařilo se nám vytvořit ze značky R2 globálního lídra v oblasti optických řešení do sportovních brýlí. V současnosti není na světě firma, jež by dokázala nabídnout tolik možností, jak vyřešit problém lidem trpícím nějakou oční vadou a hledajícím sportovní brýle, jako značka R2. Je to velký úspěch, který jsme zatím ani sami nedocenili.

Jak se vám daří čelit konkurenci globálních značek?

Jsme česká rodinná firma a jsme na to pyšní. Naší největší výhodou je, že děláme produkty primárně pro český trh, testujeme je s našimi ambasadory i zákazníky, to je opravdu největší výhoda. Dám příklad: většina globálních značek v cyklistice cílí na velké evropské trhy, Itálie, Španělsko, Francie, tomu odpovídá jak ergometrie produktů, například užší brýle pro menší tvar obličejů, jiná barevnost či celkový charakter kolekcí uváděných na trh. My posloucháme, co naši zákazníci chtějí, nabízíme jim ty nejlepší technologie, jež by jinak díky ceně byly těžko dostupné. Jsme s nimi v každodenním kontaktu. Navíc letos, v době nedostatku kol i vybavení pro cyklo obecně, kdy mezinárodní značky cíleně upřednostňovaly velké zahraniční trhy na úkor českého, jsme prioritně a často s předstihem dodávali českým odběratelům zboží R2 a ­Relax, aby mohli těžit z toho, že prodávají a podporují českou značku.

Chcete expandovat do zahraničí?

Už několik let exportujeme naše značky do celé řady zemí. I zde se snažíme využívat znalost zákazníků a jejich lokální specifika. Nejvíc mě potěšily dosažené výsledky ve Španělsku. Je to tradiční cyklistická země a R2 si tam vede výborně. V exportu nás limituje zaměření českého trhu na horská kola, kdy ostatní země mimo Švýcarsko mají hlavní těžiště prodejů v silniční cyklistice, která trhům dominuje. Tady je náš patriotismus trochu na škodu, ale měnit se kvůli tomu nebudeme.

Spolupracujete se známými ­osobnostmi, týmy nebo orga­nizacemi?

Naše filozofie je založená na neustálém kontaktu s příznivci, ať už jsou to hobíci, špičkoví sportovci, nebo jiné známé osobnosti. Díky tomu máme jasnou představu, co se jim líbí a kde najdeme správnou inspiraci. Proto spolupracujeme s různými fanoušky R2 a Relaxu, v minulosti jsme úspěšně spolupracovali s Jardou Jágrem, Ondrou Bankem, Ondrou Cinkem, nyní nám jezdí naši značku R2 Jirka Ježek a Tomáš Řenč a mnoho dalších výborných sportovců a klubů. Produkty a podporu směřujeme na české sportovce a kluby, ale i konkrétní projekty. Například spolupracujeme na projektu ochrany zraku při florbalových zápasech, jsme partnerem mistrovství světa MTBO 2023 v Jičíně (jedná se o zkratku cyklistických závodů mountain bike orienteering; poznámka autora), podporujeme celou řadu klubů a jednotlivců.

Kdo patří mezi vaše nejvěrnější fanoušky?

Máme ověřeno, že velká část našich zákazníků nosí naše značky opakovaně a má k nim vztah. Proto se snažíme jim každý rok připravit co největší množství novinek, aby si měli z čeho vybírat, a zejména abychom jim poskytli nové trendy, styly, technologie. Našimi zákazníky jsou jak špičkoví sportovci, tak rodiny s dětmi. Mám velkou radost, že i lidé, kteří dříve dávali přednost globálním značkám, nyní upřednostňují R2, hrdě se k ní hlásí, a tím nám pomáhají budovat její kredit, což nás neskutečně motivuje k dalšímu rozvoji.

Co chystáte pro letošní sezónu a do budoucna?

V současnosti intenzívně pracujeme na převedení výroby do České republiky. To je naším velkým snem, abychom všechno vyráběli doma. Už jsme ve fázi testování možností, hledáme partnery do výroby. Celý náš vývoj děláme již několik let v Česku, stejně tak nové designy, ale výroba stále vzhledem k ceně probíhá v jiných destinacích, jakými jsou Slovinsko, Itálie, Turecko, Tchaj-wan a Čína.

Dochází k nějakým zásadním ­inovacím?

Poslední dva roky vedeme spíš boj o narovnání dodavatelsko-odběratelských vztahů. To, co platilo v minulosti, vzalo totiž za své. Celý trh hledá nové cesty, jak včas dostat zboží k zákazníkům. Hlavním tématem inovací pak zůstávají ebiky. Již druhým rokem pracujeme na vývoji a testování cyklohelmy, která bude na tento segment za­měřená.