Takzvaný Ťokův průsmyk na dálnici D1. To Kremlík nepotřeboval ke ztrátě ministerského místa ani sníh...

Takzvaný Ťokův průsmyk na dálnici D1. To Kremlík nepotřeboval ke ztrátě ministerského místa ani sníh... Zdroj: ČTK

Odvolaný ministr dopravy bude e-shop za 401 milionů vyvíjet ve svém volném čase. Baví mě to, tvrdí

Premiér Andrej Babiš letos nečekal na sněžení, které každý rok i v malých dávkách naprosto ochromí české dálnice, a preventivně odvolal ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Ten se do povědomí občanů zapsal hlavně zakázkou na informační systém pro e-shop elektronických dálničních známek za 401 milionů korun.

„On je Vláďa snaživý, to zase jo. Dává do toho hodně, ale ve výsledku to je poměrně zmatkář. Ta zakázka na informační systém pro dálniční známky se mi vůbec nelíbila. To nebylo zvládnuté. Když dokáže ministr dopravy takhle zvorat obyčejnou zakázku na informační systém, jímá mě hrůza při pomyšlení, co by se dělo, kdyby začalo sněžit. Jak by takový ministr zvládl zajistit průjezdnost dálnic? Nechali jsme si udělat analýzu, a pokud by byl Vláďa ministr dopravy v době, kdy začne sněžit, vyšlo z analýzy, že by na dálnicích vznikaly nepokoje, rabování a na D1 dokonce kanibalismus. Tohle nemůžeme riskovat. Podle našich průzkumů lidé kanibalismus nemají rádi a my se snažíme nedělat věci, které lidé nemají rádi,“ prohlásil na tiskové konferenci premiér Andrej Babiš.

Nově odvolaný ministr dopravy Kremlík však nesdílí Babišovy obavy a svůj informační systém za 401 milionů obhajuje. „Zajistit nový informační systém, to není nic levného. Za prvé se musí koupit počítače, protože vytvářet informační systém do sešitu v dnešní době nelze. Určitě taky musíte zaplatit všechnu tu administrativu, právníky, kanceláře, catering, subdodavatele, keyacount managery, krizové managery, notáře, odbory, HR managery, controling, marketing, a když vám něco zbyde, tak ještě taky dát pár tisícovek ajťákovi, který přes víkend po večerech ten systém doma vymyslí a naprogramuje,“ vypočítával Kremlík všechny položky.

„Už takhle byl ten rozpočet hodně natěsno a vypadalo to, že dokonce budu muset přispět ze svého. Tady šlo o blaho České republiky. Informační systém pro e-shop na elektronické dálniční známky je naprostý zlom v české dopravě. Představte si ty výhody. Ten dopad na řidiče a jejich blaho. Představte si, jak stojíte na dálnici v koloně a hřeje vás u srdce, že místo dálniční známky přilepené na předním skle je vaše SPZka v registru, a vy tak nemusíte už řešit nic jiného než jak ty dva dny v koloně přežít a jestli jít na záchod do plastové lahve, nebo do kyblíku,“ rozplýval se Kremlík, který na informaci, že se objevili programátoři, kteří prý ten systém navrhnou a vytvoří zadarmo za víkend, pouze kroutil hlavou. „To jsou provokatéři. Jde jim jen o zviditelnění, protože něco takového není možné,“ vysvětlil Kremlík, který se však svého snu o informačním systému za 401 milionů nevzdává.

„To, že už nejsem ministr, neznamená, že od projektu ustupuju. Ten systém je moje dítě. Moje jediná radost. Já se ho nevzdám. Od příštího týdne začnu informační systém programovat ve svém volném čase. Vezmu si na něj hypotéku. Už se docela těším,“ usmívá se Kremlík.

Divoký kačer je fake news o skutečných událostech, které se sice nestaly, ale mohly by, jakkoliv znějí neuvěřitelně. Ministr Kremlík sice ve svém volném čase e-shop (asi) programovat nebude, vláda ale bez problémů dokáže generovat průšvihy i bez něj.