Svatý Josef: Kdo byl otčím Boží, o kterém biblická evangelia příliš nemluví? | Reflex.cz
nahoru

Svatý Josef: Kdo byl otčím Boží, o kterém biblická evangelia příliš nemluví?

JAN FINGERLAND12. dubna 2020 • 12:00
Svatý Josef: Kdo byl otčím Boží, o kterém biblická evangelia příliš nemluví?
foto: Profimedia.cz

Bible nabízí čtenáři řadu heroických postav. Válečníky, proroky, mučedníky, dokonce i četné statečné ženy. Novozákonní Josef, který si vzal za manželku Marii, ženu těhotnou s někým jiným, a pak vychovával malého Ježíše, je hrdinou zcela zvláštního ražení.

Ti, kdo nechodí do kostela, si Josefa možná vybaví jen jako postavičku z vánočního betléma. Je to pochopitelné, Nový zákon se o něm zmiňuje pouze párkrát. I na malbách „svaté rodiny“ Josef často postává stranou, jako kdyby bylo jeho úkolem vyčkávat, až ho bude potřeba. Přitom jeho biografie obsahuje celkem dramatické okamžiky. Evangelista Matouš píše o tom, jak po zasnoubení s Marií zjistil, že jeho nevěsta je těhotná s někým jiným. Vzápětí čelil dilematu, jestli má Marii veřejně označit za cizoložnici. Nato se mu ve snu ukázal anděl, aby mu sdělil, že Mariino dítě bylo počato Duchem božím. Měl takové vizi věřit? Brzy poté se musel s těhotnou Marií vléct do Betléma, kde složitě sháněl přístřeší, a hned nato ho další sen vyslal na útěk do Egypta před Herodovým „vražděním neviňátek“. Další sen ho přiměl k přesunu do Nazareta, kde strávil zbytek života, už mimo pozornost evangelistů.

Muž bez adresy

O Josefovi mluví jen dvě ze čtyř evangelií, pouze Matouš a Lukáš se totiž zajímají o Ježíšovo dětství, jediné období, v němž Josef hraje nějakou úlohu. Tyto texty pocházejí asi z let 80 až 90. Pasáže o Ježíšově narození jsou navíc dodatečně připojené „úvody“, protože další sled vyprávění se už nikdy k Ježíšovu dětství nevrací ani na ně neodkazuje, prostě o něm neví. Postava Josefa tak trochu působí dojmem, že byla dodatečně „vynalezena“, aby zaplnila prázdné místo.

Matouš podává Josefa jako účastníka divokých událostí. Právě on popisuje Josefovy čtyři prorocké sny, příchod „mudrců z východu“ k Ježíšově kolébce a útěk do Egypta. Nakonec ho nechá usadit se v galilejském Nazaretu, daleko od centrálně položeného Betléma, odkud má Josef pocházet.

U Lukáše to není Josef, ale Maria, komu se zjeví anděl. Budoucí otčím je nejdříve ponechán v útrapách, co si počít s nezdárnou snoubenkou. Tyto události se podle Lukáše navíc odehrály v provinčním Nazaretu. Zdá se, že odtud pocházejí, protože se na sčítání lidu musejí vypravit do Betléma, ale zase chybí útěk do Egypta. Josef naopak v poklidu svého syna obřezává a pak s Marií odcházejí do Jeruzaléma, kde je synek představen v Chrámu.

Následující scéna se odehrává opět v Jeruzalémě, ale o celých dvanáct let později, jako kdyby Ježíšovo dětství nestálo za pozornost. Hoch se ve městě ztratí a pak ho Josef s Marií najdou v Chrámu. Na rodičovské výtky zareaguje dvanáctiletý mládenec slovy: Copak jste nevěděli, že musím být v domě svého Otce? Rodiče jako by za ta léta zapomněli, že Ježíš je Synem božím.

 

Otec, pěstoun, otčím

Premium

Přečtěte si pokračování článku s předplatným Premium

Získejte neomezený přístup již od 1 Kč měsíčně




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější