Značka MG se úspěšně zabydluje na trhu. Jak vidí její budoucnost šéf tuzemského zastoupení Kamil Šilhavý?
„Podíl elektrifikovaných modelů v našem portfoliu se výrazně zvýší,“ říká Kamil Šilhavý, šéf českého a slovenského zastoupení značky MG, která letos v červenci vstoupila na tuzemský trh. Jak bude podle něj vypadat automobilová budoucnost? A kterými modely chce MG v Česku zaujmout a v čem vidí hlavní konkurenční výhody?
Na český trh jste vstoupili zkraje letošního července. Jak se vám zatím daří a se kterými modely se snažíte oslovit zákazníky?
V tuto chvíli evidujeme více než sedm set zákaznických objednávek, což považuji za něco, co výrazně překročilo naše původní plány. Aktuálně nabízíme model ZS – je to SUV velikostí srovnatelné se Škodou Karoq. Druhým modelem je EHS, což je vozidlo o zhruba dvacet centimetrů delší, takže odpovídá zase modelu Kodiaq.
Na jakého zákazníka s vozy MG primárně cílíte?
Naše modely spadají do kategorie SUV, u nás velmi oblíbené, tudíž míříme právě do těchto vod. Čili necílíme na úplně mladé lidi kolem pětadvaceti, spíše na pětatřicátníky a výš, a bavíme se převážně také o rodinách s dětmi. Přičemž bych zdůraznil ještě jednu důležitou věc; MG v zásadě není druhým vozem do rodiny, ale jde o takzvaný první, tedy primární automobil. Každopádně jsem ale dalek hovořit o tom, kdo je konkrétně náš zákazník. Pořád jsme tu s novým produktem a ve fázi zkoumání. Za rok budeme mít data přesnější.
Jak časově bylo náročné uvedení značky MG v Česku a na Slovensku?
Logicky se nebavíme o něčem, co by se dalo zvládnout v horizontu týdnů. Pracovali jsme na tomto projektu usilovně rok a půl.
Platí, že důležitou složku u prodeje nových aut zastává rozvoj dealerské sítě?
Domnívám se, že jde o základní stavební kámen, když něco podobného chcete rozjíždět. Bylo zapotřebí najít obchodní partnery, které známe a kteří znají nás, překonat veškeré úvodní porodní bolesti. Věřím, že díky tomu, že jsme částečně využili síť Mitsubishi, tak jsme zvolili správně.
Takže nesdílíte nekritické nadšení z prodeje vozů přes internet?
Podle mě jde o magickou formuli, o níž všichni hlavně mluví. Ale ve finále jsem zastánce důležitosti osobní návštěvy prodejny. Vůz je zapotřebí si osahat, projet se v něm. Nechci, aby to však vyznělo, že se absolutně zříkám prodeje aut přes internet. Pro vyhledávání aut a srovnání jednotlivých modelů určitě. Jen ale opakuji, že fyzicky si vůz vyzkoušet je zatím nenahraditelné, zvlášť u nákupu nového vozu. I proto budeme v nejbližší budoucnosti pracovat na rozšíření naší dealerské sítě.
Co chystáte pro zákazníky v roce 2023? Mohou se těšit na nové vozy?
Ano, chystáme se dovézt model ZS v elektrické verzi. Rovněž nebude dlouho trvat a na našem trhu představíme model HS se spalovacím motorem. Věřím, že k tomu dojde hned v prvních měsících po Novém roce. V průběhu roku také přivezeme modely MG4 a MG5, přičemž u druhého jmenovaného se bavíme o plně elektrifikovaném kombíku. Takový typ dosud na trhu de facto neexistuje a jsem přesvědčený, že tento vůz má velký potenciál a může oslovit zcela novou skupinu klientů.
Jinými slovy se následující rok ponese ve znamení dalšího posilování elektromobility?
Je to tak. Protože o tom, že Green Deal bude, už není pochyb – z tohoto projektu už dnes nikdo neuteče. Výrobci automobilů masívně investovali a stále investují do vývoje elektromobilů, zatímco investice do spalovacích motorů se postupně snižují. Stejný směr razí pochopitelně i značka MG, která nabízí množství elektrifikovaných modelů. A logicky se bude podíl těchto vozidel v portfoliu výrazně zvyšovat. Pravidla hry jsou v Evropské unii nalajnovaná jasně a my je musíme respektovat.
Měla by se podle vás elektromobilita ještě více podporovat a prosazovat?
Jednoznačně. I s ohledem na to, že většina z nás má děti. Je tedy důležité, abychom jim zanechali planetu v použitelném stavu. Ať si každý myslí, co chce, elektromobilita je určitá cesta. Byť neříkám, že jediná.
Máte na mysli například vodíkový pohon automobilů?
Ano, ale zde zatím narážíme na opravdu chabou infrastrukturu. Pro automobily se spalovacími motory se infrastruktura budovala 120 let. A čerpací stanice najdeme dnes opravdu na každém rohu. Je tedy logické, že za pár let jsme nemohli vytvořit dostatečný počet dobíjecích stanic pro elektrická auta, notabene stanic pro čerpání vodíku. Vodík bych zatím tedy ještě nenazýval cestou, ale spíše pěšinkou. Obecně jde o běh na dlouhou trať. Když půjdete po Praze, dobíjecích stanic pro elektromobily najdete celou řadu. Na venkově nicméně panuje jiná situace. Zkrátka je iluzorní si myslet, že přechod od spalovacích motorů bude hned.
Kdybyste měl vypíchnout hlavní výhody vozů značky MG, které by to byly?
MG je původem britská značka s téměř stoletou tradicí, jež se v roce 2006 dostala do portfolia čínského koncertu SAIC. Takže argumentem pro koupi může být jistá tradice. Druhou výhodu představuje design, byť je to věc choulostivá, každý má jiný vkus. Nicméně sedm set podepsaných zákazníků, z nichž drtivá většina už jezdí na silnicích, hovoří o tom, že se jim naše auta líbí. Mě však na našich vozech ještě více baví technologie. Což je příznivé i proto, že nás v budoucnu nemine například autonomní řízení. A vozy MG jsou na tuto etapu v zásadě připraveny. Když to trochu přeženu, některé modely jsou schopné projet pražský tunel Blanka, aniž bychom zasahovali do řízení: a to i v době dopravní špičky. To je za mě hodnota, kterou konkurence zpravidla nenabízí, a pokud ano, tak určitě ne za tak příjemných cenových podmínek jako my.
Je cenová dostupnost jedna z věcí, na niž spoléháte?
Určitě to je jeden z hlavních atributů. Neříkám, že se cenově podbízíme nebo že si chceme koupit trh. Současně si ovšem myslíme, že naše vozy nejsou v žádném případě předražené. Poměr cena–výkon je odpovídající. Naše ceny začínají na 425 tisících korunách.
Kde se značce MG ve světě nejvíc daří?
Jelikož má značka britské kořeny, tak se při návratu zkoušela jako první Velká Británie a největší tržní podíl prodaných vozů je tam. Loni došlo na tamním trhu k překonání tří procent, v ostatních zemích západní Evropy je řeč o podílu přes jedno procento.
Pokud byste měl srovnat český a slovenský trh, v čem vidíte největší rozdíly?
Principiálně je to jako s jazykem. Jsou tam pouze určité nuance... Takže například poměr dražších luxusních vozidel je na Slovensku malinko vyšší než v České republice a naopak, co se týká střední kategorie, tam zase vede český trh.
Jak je to s dostupností vozů značky MG? Stává se, že zákazníci čekají na nové automobily i několik měsíců?
Snažíme se držet dostatečnou skladovou zásobu – ať už jsou vozidla na lodi, nebo přímo ve skladu u prodejce. Byl bych opatrný, kdybych tvrdil, že máme všechna auta k dispozici ihned. Ale můžu s čistým svědomím říct, že jsou k mání v rozumných časových intervalech, tedy v horizontu maximálně několika týdnů. Rozhodně nepřijímáme objednávky na podzim roku 2024.