K automobilovým závodům nadávky patří. Musí to ale mít svou míru, shodují se závodníci | Reflex.cz
nahoru

K automobilovým závodům nadávky patří. Musí to ale mít svou míru, shodují se závodníci

Michal Štěpanovský, auto.cz1. prosince 2019 • 14:35
Jezdci rallye si někdy zanadávají rádi...
Jezdci rallye si někdy zanadávají rádi...
• foto: 
Red Bull

Pravidelný televizní či internetový divák automobilových závodů na okruzích či v terénu (rallye) bývá čas od času svědkem, jak si řidiči a navigátoři ulevují sprostými slovy. Ta jsou často „vypípána“, aby jim nebylo rozumět. Co o nadávání za volantem soudí sami jezdci?

Nejzkušenější z domácích závodníků a první pilot formule 1 z Česka Tomáš Enge k tomu říká: „Pilot je v závodním voze pod obrovským tlakem, který na něj vytváří důležitost závodu i výsledku. Současně sám na sebe nabaluje vlastní ambice a emoce. Mám spoustu zkušeností, kdy člověk například zakleje do vysílačky, ale za další sekundu už o tom neví a dokáže se plně koncentrovat.“

S kontrolou emocí souhlasí také Josef Král, člen týmu Scuderia Praha a letošní evropský šampion v seriálu vytrvalostních závodů na 12 a 24 hodin. „Vnitřně jsem na sebe tvrdý. To, co se ventiluje do vysílačky, musí člověk kontrolovat, protože to slyší lidé z týmu. Nemůžu si ulevit jen proto, že mám vztek. Samozřejmě občas člověku občas uletí nějaké slovo, když třeba pomalejší soupeř vjede do ideální stopy. To pak jen slyším z boxů, chlapče, zvykej si, takhle to bude celý dlouhý závod,“ říká s úsměvem Král. Pokud jde o to, zda tlumit emoce, má Král jasno. „To zase ne. Kdyby jezdec v sobě měl dusit při závodě stres ze všeho, co se kolem něj děje, praskla by mu hlava. Občas si musíte ulevit, to je pro mě normální,“ domnívá se.

Po nadávkách často následuje omluva

Jediným českým zástupcem v evropském seriálu cestovních vozů Euro-Nascar je Martin Doubek, jenž podporuje názor svých kolegů od rychlého volantu. „Během jízdy emoce kontroluji. Pravda, výjimečně si ulevím. Pokud opravdu nadávám, pak až po závodě. Jezdím v nizozemském týmu, takže když někomu nadávám, tak anglicky. Jestliže udělám chybu sám, nadávám si česky a sprostě. Emoce musí ven.“ Jednají piloti správně? „Určitě je to potřeba. Motorsport není laciná záležitost. Když o něco celý víkend usilujete a přiletí nějaký blázen a dá vám ránu, člověka to na…. Při vypjatých emocích představuje nadávka způsob, jak se uvolnit,“ myslí si Doubek.

Pokud jde o projev emocí, nezapomenutelným se stal závod formule 1 v Mexiku 2016. Průběh velké ceny „okořenil“ vulgárními výrazy čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel, který nadával tehdejšímu řediteli závodu Charliemu Whittingovi.

Z českých jezdců přidává svou trošku do mlýna Martin Doubek: „Už jsem několikrát nadával řediteli závodu v průběhu jízdy. Po závodě člověk vychladne a jde se mu omluvit. On si mašíruje kolem startovní věže, pusu od ucha k uchu. Prý mu to nevadí, je na to zvyklý.“

Kádrování ředitele si užil také Josef Král letos při letošním belgickém závodě 24 hodin Spa Francorchamps. „Začalo silně pršet a situace na trati byla nebezpečná. To jsem dost nadával, aby byl závod přerušený. Ředitel mě neslyšel, protože všechna moje slova šla do interní rádiové komunikace.“

Více se dočtete v článku na Auto.cz >>>

Michal Štěpanovský, auto.cz




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější