Nové škodovky na letišti v Hradci Králové

Nové škodovky na letišti v Hradci Králové Zdroj: Svět motorů/Leoš Káňa

Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.
Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.
Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.
Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.
Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut.
10
Fotogalerie

Místo festivalu obří parkoviště. Škodovka pod tíhou čipové krize. Na hradeckém letišti čekají stovky aut

Co si vybavíte, když se řekne Hip Hop Kemp nebo Rock for People? Stejně tak, jako mezinárodní hip hopový festival, tak i jeden z největších českých rockových festivalů jsou pořádány na letišti Hradec Králové. V současné době se namísto dějiště kulturních akcí stává spíše parkovištěm nedodělaných vozů automobilky Škoda, v nichž chybí důležité čipy. O chybějících polovodičích, respektive o čipové krizi, která decimuje současný technologický svět, se mluví již řadu týdnů. Co je však ona čipová krize, co za ní vlastně stojí a jaký má dopad nedostatek polovodičů na technologický průmysl a dnešní svět?

Ne každý rozumí tomu, jak fungují moderní technologie, které naprosto běžně používáme. A tak si nejdříve představíme polovodičové čipy a jejich využití. Polovodiče jsou v současném technologickém průmyslu stěžejním komponentem elektrických systémů. Jsou důležitou součástí počítačů, notebooků, chytrých telefonů, ledniček, mikrovlnných trub, čističek vzduchu, herních konzolí, zkrátka veškeré spotřební elektroniky.

Dále jsou také nezbytnou součástí moderních vozů, protože právě polovodiče regulují hnací ústrojí, informují navigační systémy, kterým směrem se vozidlo pohybuje, nebo dávají airbagům signál k aktivaci.

Automobily jsou stále více závislé na čipech. Ať už od řídících jednotek motorů, přes počítače zajišťující ekonomický provoz až po veškeré asistenční systémy usnadňující řidičům jízdu.

Polovodiče, či polovodičové čipy jsou už prostě každodenní součástí našich životů stejně tak, jako je elektrický proud.

Za vším hledej Covid

Jak již bylo zmíněno, dostali jsme se do doby celosvětové čipové krize. Co si však má člověk představit pod tímto pojmem? Kdo nebo co za ní stojí a co to pro běžného člověka vlastně znamená?

Nedostatečná produkce polovodičů a čipů má za následek například dlouhé čekací lhůty na spotřební elektroniku či grafické karty.

Jednou z příčin čipové krize je koronavirová pandemie. Celosvětová karanténní opatření, způsobená onemocněním Covid-19 zcela proměnila životní styl milionů lidí.

Díky práci z domova, výrazně vzrostl globální zájem o notebooky či stolní počítače a to jak ze strany firem, tak i ze strany jednotlivců.

Všeobecně vzrostla poptávka po domácí elektronice, jako jsou televizory, chytré mobilní telefony, herní konzole nebo čističky vzduchu. Všechna tato zařízení a mnohá jiná, dnes spolehlivě pracují právě díky integrovaným, sofistikovaným čipům.

Dalším důvodem jsou výkyvy v objednávkách, které pandemie přinesla. Krize přinutila většinu automobilek omezit výrobu svých vozů. Například General Motors, Ford, ale i Volkswagen, Subaru, Toyota, Nissan, nebo i naše automobilka Škoda. Valná většina automobilek v začátcích pandemické krize drasticky snížila své objednávky, což vedlo k přesměrování výroby čipů do spotřební elektroniky. Když tedy automobilky začaly opět navyšovat objednávky komponentů, trh již nebyl schopen rychle na poptávku reagovat.

Pod nepřízní osudu

Koronavirová situace není jediným důvodem stojícím za globální čipovou krizí decimující současný technologický svět.

Za další faktory stávající situace se stejně tak dají označit i nešťastné souhry přírodních katastrof a nehod, postihující přední výrobce čipů. Továrny na polovodiče soustředěné v Texasu poblíž Austinu měly obrovské potíže s výpadky proudu. Japonského výrobce Renesas Electronics Corp zasáhl rozsáhlý požár. 

Ačkoliv Americké polovodičové společnosti ovládají 47% světového trhu, ve Spojených státech se realizuje pouze 12% výroby. Drtivá většina čipů je vyrobena ve východní Asii.

Do hry tak zasahují i geopolitické spory v oblasti. Konkrétně Čínská lidová republika a její příkrý postoj vůči Tchajwanu, který patří mezi celosvětovou špičku výrobců polovodičů.

Ze strany USA došlo k uvalení mnoha sankcí na některé čínské společnosti, což vedlo k nejistotě čínského trhu, kdy se řada tamních společností začala bát o dodávky čipů, mimo jiné i z Tchajwanu a právě proto je začaly ve velkém skupovat.

Číně i přes obrovské výrobní kapacity v řadě odvětvích, chybí provozy, které by dokázaly v dostatečné míře saturovat tamní poptávku po kvalitních čipech.

Zatímco se hradecké letiště plní nedodělanými auty, se na globálních trzích bojuje o každou dodávku čipů. Podle mluvčí společnosti Škoda je i přes velké úsilí firmy a její silné mezinárodní postavení reálné, že krize několik příštích měsíců nepomine. Ostatně stabilizace trhu a narovnání situace do doby před krizí bude přímo souviset s vývojem pandemie koronaviru, kterou se zatím i přes velké úsilí nedaří ve všech částech světa zkrotit.

Video placeholde
Místo festivalu obří parkoviště. Na Škodovku doléhá čipová krize. Na hradeckém letišti čekají tisíce aut. • Petr Komberec