Zdroj: Ford Transit

Ford Transit: evoluce legendární dodávky (1965 až 2015)

Legendární řada užitkových vozů Ford Transit slaví letos 50. výročí. Od srpna 1965, kdy sjel z montážní linky její první představitel, již pět desítek let oddaně slouží svým majitelům z řad podnikatelů i firem. Nejnovější milník v bohaté historii Transitu se objevuje v době, kdy se věhlas ikonického modelu Transit po celém světě dále šíří díky globální strategii One Ford.

Před rokem 1965

Ford evropským zákazníkům před rokem 1965 nabízel dvě různé modelové řady užitkových vozů – model FK, vyráběný v Německu od roku 1953, a britský Thames, montovaný od roku 1954. S příchodem šedesátých let však zákazníci začali chtít více. Větší nákladový prostor, schopnost uvést těžší náklad, více flexibility a vyšší rychlost. Ford se proto rozhodl nahradit zmíněné dva modely zcela novou generací dodávky, která měla splňovat potřeby zákazníků na všech evropských trzích. Vyrábět se měla jak v Německu, tak ve Velké Británii.

1965

První Transit všech dob sjel z montážní linky v závodu na výrobu užitkových vozů Fordu v Langley v anglickém hrabství Berkshire 9. srpna. Chlubil se inovativními prvky, jako byl tištěný spoj v přístrojovém štítu, na přání dodávaný zámek volantu, boční dveře nákladového prostoru a úchyty na bezpečnostní pásy. Vzápětí po zahájení prodeje se objevily další novinky ve výbavě jako halogenové světlomety, bezdušové pneumatiky a odlehčené listové pérování.

Původní Transit poháněly zážehové motory 1,7 l a 2,0 l o výkonech 54 kW (74 koní) a 63 kW (86 k) a vznětový motor Perkins 4/99, produkující 32 kW (44 k). Vůz byl k mání ve dvou variantách s různými rozvory náprav, přičemž každá nabízela tři možné nosnosti (verze s krátkým rozvorem uvezla od 610 do 1120 kg, verze s dlouhým rozvorem od 1272 kg do 1782 kg). Karoserie dodávky mohla mít dvoukřídlé zadní dveře nebo výklopnou záď, dveře kabiny mohly být běžné či posuvné a v nabídce byly i boční dveře do nákladového prostoru.

1968

Rozjíždí se výroba vznětových motorů Ford pro Transit v Dagenhamu nedaleko Londýna.

1971

Vzhled Transitu osvěžila nová mřížka chladiče, se kterou více připomínal osobní auta.

1972

Ford uvádí na trh svůj první malý rychloběžný vznětový motor zvaný York. Nabízí se ve dvou výkonových variantách. Verze s krátkým rozvorem dostaly výkon 40 kW (55 k), těžší verze s dlouhým rozvorem poháněl motor o výkonu 56 kW (62 k).

1973

Kvůli snižování nákladů na provoz se Transit stal první dodávkou, jejíž všechny verze jezdily na radiálních pneumatikách.

1974

Objevuje se první verze schopná uvést 1000 kg, která je založena na modelu s dlouhým rozvorem náprav. Vzadu má pouze jednoduchá kola, nikoli dvoumontáž.

1975

Transit na sebe výrazně upozorňuje novým funkčním „černým stylem“. Mřížka chladiče, nárazníky, rám čelního skla a boční zrcátka jsou v černém provedení. V kabině se pedály posunuly dopředu a sedadlo naopak dozadu, díky čemuž se prostor pro nohy zvětšil o 100 mm. Prodloužením sloupku řízení se zlepšila pozice řidiče za volantem. Co je však nejdůležitější, Transit byl první dodávkou s posilovačem předních kotoučových brzd. Verze s krátkým rozvorem náprav ho měla od roku 1975, verze s dlouhým rozvorem ho dostala o rok později.

1976

Představuje se nový Transit 190 s celkovou hmotností 3,5 tuny. Součástí úpravy bylo rozšíření kotoučových brzd na všechny verze, přičemž nový model 190 disponoval chlazenými kotoučovými brzdami – jako první užitkový vůz střední kategorie na světě!

Z montážní linky sjel Ford Transit s pořadovým číslem 1 milion.

1978

V březnu roku 1978 se objevuje druhá generace Transitu, kterou provázejí výrazné designové změny. Do té doby krátká příď se prodloužila a získala aerodynamičtější tvar, takže se do ní mohly vměstnat jak zážehové, tak stále dál populárnější vznětové motory. Zároveň se pod kapotou objevily nové, hospodárnější motory s ventilovým rozvodem OHC. Ford kromě toho nabídl zákazníkům automatickou převodovku C3 a nové výkonnější topení s rozvodem tepla na způsob osobních vozů.

1983

Rozbíhá se rozsáhlé testování prototypů vznětových motorů s přímým vstřikováním (DI) v provozu. Motor o objemu 2,5 litru s označením 100 se blíží ke konci vývoje.

1984

Revoluční vznětový motor 2,5 DI s rotačním čerpadlem paliva se dostává na trh. Výkon motoru se zvýšil ze 46 na 50 kW (62 na 68 k), zatímco spotřeba paliva klesla u verzí s krátkým rozvorem náprav až o 24 procent a u verzí s dlouhým rozvorem až o 20 procent.

1985

Další milník ve výrobě byl dosažen 25. července 1985, kdy linku opustil dvoumiliontý Transit.

1986

Jen pár měsíců po dvacátém výročí uvedení Fordu Transit přichází v lednu 1986 na trh zbrusu nová generace. Odvážně radikální nový Transit s „aerodynamickou kapotou“ má nižší koeficient odporu vzduchu (Cd 0,37) než leckterá osobní auta té doby i než všechny konkurenční dodávky. Díky aerodynamice zlepšené o 11 procent klesla průměrná spotřeba modelu až o 8 procent, zatímco nákladový prostor se zvětšil o 11 až 13,5 procenta.

Nová přední část nepomohla pouze k nižšímu odporu vzduchu. Byla totiž navržena tak, aby se při srážce deformovala postupně a tím zvýšila bezpečnost posádky ve voze. Nová široká kapota navíc umožnila bezkonkurenční přístup ke všem částem motoru při jeho údržbě. Tým návrhářů dále zvětšil dveře kabiny a osadil je většími okny, čímž se vnitřní prostor opticky rozšířil. Přístup do nákladového prostoru se usnadnil díky širším a vyšším zadním dveřím, ale zejména díky rozšířeným bočním dveřím, kterými už bylo možné naložit metr širokou paletu. K dalším důležitým změnám patřilo využití upravených vzpěr MacPherson v předním nezávislém zavěšení kol a hřebenové řízení ve verzi s krátkým rozvorem náprav, lepené čelní sklo nebo nové bezpečnostní zámky na dveřích i ve spínací skříňce.

1991

Významně přepracovaná konstrukce podvozku posunula Transit o úroveň výš. Nejenže se díky ní zlepšila efektivita výroby i kvalita vyrobených vozů, zároveň mohl nový model úspěšně podstoupit čelní bariérovou zkoušku v rychlosti 48 km/h. Díky nové konstrukci se navíc na trhu objevil nový Transit 150 s krátkým rozvorem náprav, nosností 1,5 tuny a 15palcovými koly.

Verze s dlouhým rozvorem náprav se změnila ještě výrazněji. Model dostal patnáctipalcové ráfky stejně jako nezávislé zavěšení předních kol a hřebenové řízení. Na zadní nápravě využíval jednoduchá kola, nikoli dvoumontáž.

V Transitu z roku 1991 se rovněž poprvé objevil vznětový agregát přeplňovaný turbodmychadlem. Vycházel z motoru 2.5 DI, jako první v segmentu užitkových vozů střední kategorie využíval elektronické řízení a dosahoval výkonu 74 kW (100 k). Splňoval přitom přísné emisní limity. Dosavadní vznětový motor 2.5 DI o výkonu 51 kW (70 k) navíc doplnila nová, rovněž nepřeplňovaná verze o výkonu 59 kW (80 k).

1994

Dne 15. září Ford vyrobil Transit s pořadovým číslem 3 000 000 a ještě v témže měsíci se představila nová generace modelu. Šlo o nejkultivovanější, nejbezpečnější a nejlépe zabezpečený Transit, který do té doby vznikl, a díky přátelské oválné mřížce chladiče byl také nepřehlédnutelný. Hlučnost vozu se snížila oproti předchozí generaci o 5 dB, což znamenalo dramatické ztišení vnímaného zvuku o bezmála 70 procent.

K lepšímu zabezpečení všech verzí přispělo centrální zamykání, obvodový alarm, dvojité zamykání či pasivní imobilizér Ford. Spolu s tím se dále zvýšila bezpečnost posádky, neboť nový model disponoval tříbodovým bezpečnostním pásem pro pasažéra uprostřed třísedadlové kabiny. Řidiče a druhého spolujezdce mohly navíc chránit airbagy, dodávané jako výbava na přání.

1995

Místo jednoduchých bezpečnostních pásů na zadních sedadlech dostaly 12- a 15místné verze minibusu Transit plnohodnotné tříbodové bezpečnostní pásy. Komfort řidiče umocnil nově navržený interiér s novými materiály ve světlejším a jasnějším barevném provedení. Zcela přepracované palubní desce vévodila palubní deska ve stylu Mondea a nová klimatizační soustava.

1996

Na trh vstupuje 17místný minibus Transit. Pyšní se nejvyšší úrovní bezpečnosti ve své kategorii. K hlavním prvkům patří tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači pro všechna sedadla, které odpovídají standardům pro osobní automobily, zadní sedadla s vysokými opěradly a pevně ukotvenými opěrkami hlavy, airbagy pro řidiče a spolujezdce v základní výbavě a brzdy s protiblokovacím systémem, také v základní výbavě.

1997

Transit se začíná vyrábět ve vietnamské továrně Fordu u města Hai Duong. V Nan-čchangu zase sjíždí z montážní linky první Transit vyrobený v Číně v závodu JMC, založeném společně Fordem a čínskou společností Jiangling Motors.

1998

Součástí výbavy Transitu se stal elektronický systém rozdělování brzdného účinku, regulace prokluzu kol, zdokonalený imobilizér a propracovanější zámek volantu. Ford Transit se rovněž poprvé objevil s pohonem na propan-butan (LPG), a to v několika různých verzích. Automatické ovládání spojky Autoclutch umožnilo ruční řazení, zatímco spojka byla ovládána automaticky.

2000

Po 35 letech od prvního Fordu Transit přichází jeho nová, již čtvrtá generace. Vyrábí se v továrně u belgického Genku a veřejnosti se představuje na veletrhu RAI 2000 European Road Transport Show v Amsterodamu. Jako první na světě umožňuje na jedné platformě výběr mezi pohonem přední a zadní nápravy.

A Ford Transit zdolává další milník ve výrobě – od počátku produkce vznikly již 4 miliony těchto vozů.

2001

Spolu s vyspělou automatizovanou převodovkou Durashift EST se do nové řady Transit dostala technologie řazení vycházející ze systémů používaných ve Formuli 1.

Nový Transit byl zvolen „Mezinárodní dodávkou roku 2001“. Zvítězil rovněž v prestižním arktickém testu dodávek konajícím se ve finské provincii Laponsko a v německé soutěži „Parcel Van of the Year 2001“.

2002

Na mezinárodním autosalonu v Amsterodamu je odhalen nový Transit Jumbo s nejvyšší povolenou hmotností 4,25 tuny a s dvoumontáží kol na zadní nápravě. Navazuje na úspěch třiapůltunové verze Jumbo uvedené na trh v roce 2001 a nabízí dosud nejlepší kombinaci velikosti nákladového prostoru a nosnosti.

Ford rovněž představuje Transit Connect, menší přírůstek modelové řady Transit. Přednostmi jsou v daném segmentu bezkonkurenční flexibilita nákladového prostoru, stejně jako vysoká úroveň zabezpečení a nízké provozní náklady.

Pod kapotu Transitu se dostává nový vznětový motor Duratorq TDCi se systémem common-rail a přeplňováním turbodmychadlem. Zpočátku je v nabídce verze 2,0 l o výkonu 92 kW (125 k) pro modely s pohonem předních kol.

2003

Na trh vstupuje nová dvoutunová verze s pohonem předních kol a sníženou podlahou.

Nový Transit Connect se stává „Mezinárodní dodávkou roku 2003“ a podobná ocenění získává i na dalších sedmi jednotlivých trzích.

Transit opět posouvá automobilový trh kupředu – protiblokovací systém brzd (ABS) má jako první v segmentu v základní výbavě.

2004

Výroba Fordu Transit se přesunula z belgického Genku do špičkového závodu Ford Otosan v tureckém Kocaeli.

2005

Ford Transit Connect vybojoval prestižní vítězství v arktickém testu dodávek v Laponsku.

Transit oslavil 9. srpna 40. narozeniny a z montážní linky sjel pětimiliontý vyrobený exemplář. Další milník pokořen.

2006

Na trh přichází nová generace Fordu Transit. Sází na modernizovaný design karoserie, větší komfort v kabině a mnoho inovativních prvků, jako je řadicí páka zakomponovaná do palubní desky. Elektronický stabilizační program (ESP) je k dispozici v celé šíři modelové řady, nová nabídka motorů – šest vznětových a jeden zážehový spolu s přestavbami na CNG a LPG – nabízí hospodárnou a ekologickou jízdu.

2007

Nabídka konfigurací hnacího řetězce se rozrůstá o inteligentní systém pohonu všech kol. Transit tak jako jediná dodávka na světě nabízí na jedné platformě pohon přední nápravy, zadní nápravy i všech kol. Systém ESP se stává součástí základní výbavy všech verzí s motorem Duratorq TDCi, a to jak s pohonem přední, tak zadní nápravy. Na trh vstupuje nový Transit SportVan.

Transit vítězí v soutěži „Mezinárodní dodávka roku 2007“.

2008

Přichází nový výkonný motor Duratorq TDCi 3,2 l o výkonu 200 koní a nejvyšším točivém momentu 470 Nm, určený pro verze s velkou nosností a pohonem zadní nápravy.

2009

Hospodárný Transit ECOnetic splňuje jako první užitkový vůz Fordu emisní normu Euro V, mimo jiné díky modernizovanému filtru pevných částic (cDPF).

2010

Transit zdolal 30. dubna další milník, tentokrát padla hranice 6 milionů vyrobených vozů. V srpnu oslavil 45. výročí.

2011

Pod kapotou Transitu pro rok 2012 Ford představuje novou globální řadu vznětových motorů Duratorq TDCi o objemu 2,2 litru. Splňují emisní normu Euro V a spolu s nimi přicházejí nové úsporné technologie jako systém Auto-Start-Stop nebo nastavitelný omezovač rychlosti.

2012

Přijíždí zcela nový Transit Custom. Do segmentu dodávek s nosností jedné tuny vnáší novou úroveň stylu, bezpečnosti a přepravních vlastností. K tomu přidává vynikající hospodárnost i nízké provozní náklady. Všimla si toho také porota soutěže „Mezinárodní dodávka roku 2013“. Nový Transit Custom navíc jako první vůz ve svém segmentu získal maximálních 5 hvězd v hodnocení organizace Euro NCAP.

Ford souběžně s uvedením Transitu Custom odhalil své představy o budoucí modernizaci a rozšíření řady Transit na čtyři modely. K novému „jednotunovému“ Transitu Custom se měl brzy připojit zcela nový dvoutunový Transit a nový Transit Connect. Do segmentu kompaktních dodávek se pak Ford rozhodl poprvé vstoupit se zcela novým Transitem Courier.

2013

20. června Ford znovu slaví. Transitů už vzniklo po celém světě 7 milionů!

Na trh vstupuje nový Transit Connect. Jeho přednostmi jsou famózní hospodárnost, odolnost a přepravní schopnosti. V nabídce jsou dvě různě dlouhé karoserie, nosnost až 1000 kg a inovativní prvky v nákladovém prostoru. Pod kapotou může být velmi hospodárný vznětový motor TDCi 1,6 l nebo zážehový agregát EcoBoost 1,0 l, který už sklidil po celém světě spoustu ocenění.

Zcela nový Transit Connect se stává „Mezinárodní dodávkou roku 2014“.

Ford oznamuje výrobu nové verze Transitu Custom se zvýšenou střechou, která poskytuje o 20 procent více prostoru pro náklad než standardní verze.

2014

Vlajková loď modernizované a rozšířené modelové řady Transit začíná dobývat svět. Zcela nový „dvoutunový“ Transit byl vyvíjen v rámci globální produktové strategie One Ford a postupně se začíná prodávat na šesti kontinentech včetně Evropy, Severní Ameriky a dalších klíčových trhů. Novinka nabízí jak vynikající provozní náklady, tak skvělé přepravní schopnosti, výbornou hospodárnost, nižší náklady na údržbu a opravy, legendární odolnost, větší přepravní kapacitu a chytré inovace v nákladovém prostoru.

Nejnovější vznětový motor Ford TDCi 2,2 l může pohánět přední, zadní nebo všechny čtyři kola. V nabídce je více než 450 verzí, přičemž při vstupu na evropský trh byly k mání varianty van, podvozek s kabinou a minibus.

Zcela nový Transit a Transit Connect získávají dvojité vítězství nad svými konkurenty v extrémně náročném arktickém testu pro rok 2014.

Ford uvádí na trh první kompaktní dodávku, nový Transit Courier, zaměřenou na malé firmy a městské rozvážkové služby. Chlubí se nedostižnou hospodárností, odolností a přepravními schopnostmi a kromě toho zahrnuje posádku množstvím bezpečnostních prvků i odkládacích prostor v kabině. Pod kapotou jsou k dispozici hospodárné vznětové motory TDCi 1,5 a 1,6 l, stejně jako oceňovaný zážehový motor EcoBoost 1,0 l.

Zcela nový Transit se začíná vyrábět v Kansas City. Je to poprvé, kdy se Transit vyrábí a prodává ve Spojených státech. Transit přichází na severoamerický trh s modernizovanou nabídkou pohonných jednotek. V budoucnu by měl nahradit veleúspěšný model E.

Výroba všech verzí nového Transitu v Evropě jede naplno – od podvozku s dvojitou kabinou přes prodlouženou verzi „Super Jumbo“, Double Cab-in-Van, kombi, kombi van až po různé varianty s vyspělým pohonem všech kol.

2015

Modelová řada Ford Transit oslaví 9. srpna 50. výročí od okamžiku, kdy původní Transit poprvé opustil montážní linku v anglickém Langley.