
Jak správně vybrat kolo
Horské kolo, krosové, nebo snad silniční? Jestliže jste se rozhodli pro koupi nového kola, je dobře pečlivě zvážit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo pravděpodobně nepřinese očekávaný požitek z jízdy a může se stát, že po několika vyjížďkách skončí odložené a způsobí nechuť k cyklistice.
Při výběru kola je dobré mít na paměti i přísloví: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ Názory posbírané u vašich kamarádů, známých nebo kolegů na to, jaké kolo je nejvhodnější, se budou pravděpodobně lišit. Každý z oslovených bude považovat za nejlepší takové kolo, jež vyhovuje jeho způsobu využití. Následující rady a informace berte spíše jako doporučení, od čeho se při výběru nového kola odrazit. Jaké druhy kol tedy existují a k čemu se hodí?
Horská kola (MTB)

Horská kola (MTB) dělíme na tři základní typy: Prvním typem jsou horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, tento typ je v současné době již na ústupu a objevuje se pouze na nejlevnějších supermarketových modelech. Druhým typem jsou horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem (HT, hardtail). Třetím typem jsou celoodpružená horská kola s odpruženou přední vidlicí a odpruženým rámem (full).
Pro jízdu v lehkém terénu budou dostačovat modely v základní technické výbavě s pevným rámem, naopak pro častou jízdu náročným terénem vybíráme technicky lépe vybavené nebo celoodpružené modely, čemuž však odpovídá i cena. Horské kolo je možno použít i pro jízdu po silnici, ale díky jeho konstrukci a typu obvykle používaných plášťů není jízda po asfaltovém povrchu tak efektivní jako u krosového kola. Tuto nevýhodu lze částečně eliminovat výběrem plášťů.
Krosová kola

Cestovní (trekkingová) kola

Silniční kola

Novou kategorií, jež se teprve formuje, jsou tzv. fitness kola, vycházející ze silničních modelů, majících ale rovná řídítka a mírně upravenou geometrii. Tato kola se výborně hodí třeba na odpolední kondiční vyjížďku, kde je prioritou lehké a rychlé kolo.
Výběr velikosti kola (rámu)
Po správném výběru kola z výše uvedených kategorií můžeme přistoupit k výběru vhodné velikosti kola (jeho rámu), obvykle se uvádí v palcích, centimetrech nebo jako označení S, M, L, XL, XXL.
Velikostí kola se rozumí vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky, v některých případech výrobci měří tuto vzdálenost na okraj horní rámové trubky. U horských, krosových a trekkingových kol se tento údaj uvádí většinou v palcích nebo označením S, M, L, XL, XXL, kdežto u silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.
Výška kola také záleží na průměru použitých ráfků, a proto platí, že kolo byste měli vyzkoušet v reálu. Postavte se obkročmo přes rám a zjistěte vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a vaším rozkrokem. Ta by měla být dva až tři centimetry u silničního kola, tři až čtyři centimetry u krosového kola a pět až sedm centimetrů u horského kola. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že neexistuje žádná „univerzální“ velikost kola, zejména při koupi prvního kola doporučujeme dát na odborníka ve specializované prodejně. Další rozměr, s nímž se u kol můžete setkat a často se setkáváte, je průměr kola.
Přibližná tabulka velikostí ve vztahu k výšce cyklisty:
výška postavy v cm | výška rámu |
do 165 | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 | 23", 24", 58 – 61 cm |













