Horské kolo, krosové, nebo snad silniční? Jestliže jste se rozhodli pro koupi nového kola, je dobře pečlivě zvážit jeho výběr. Nevhodně vybrané kolo pravděpodobně nepřinese očekávaný požitek z jízdy a může se stát, že po několika vyjížďkách skončí odložené a způsobí nechuť k cyklistice.
Při výběru kola je dobré mít na paměti i přísloví: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.“ Názory posbírané u vašich kamarádů, známých nebo kolegů na to, jaké kolo je nejvhodnější, se budou pravděpodobně lišit. Každý z oslovených bude považovat za nejlepší takové kolo, jež vyhovuje jeho způsobu využití. Následující rady a informace berte spíše jako doporučení, od čeho se při výběru nového kola odrazit. Jaké druhy kol tedy existují a k čemu se hodí?
Horská kola (MTB)
kolo|Horská kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Výběr konkrétního modelu se potom odvíjí od různých faktorů, jako třeba nejčastěji využívaný terén a jeho náročnost nebo doba strávená jízdou na kole. Tyto faktory jsou důležité i pro technické vybavení námi pořizovaného kola.
Horská kola (MTB) dělíme na tři základní typy: Prvním typem jsou horská kola s pevným rámem a pevnou vidlicí, tento typ je v současné době již na ústupu a objevuje se pouze na nejlevnějších supermarketových modelech. Druhým typem jsou horská kola s odpruženou přední vidlicí a pevným rámem (HT, hardtail). Třetím typem jsou celoodpružená horská kola s odpruženou přední vidlicí a odpruženým rámem (full).
Pro jízdu v lehkém terénu budou dostačovat modely v základní technické výbavě s pevným rámem, naopak pro častou jízdu náročným terénem vybíráme technicky lépe vybavené nebo celoodpružené modely, čemuž však odpovídá i cena. Horské kolo je možno použít i pro jízdu po silnici, ale díky jeho konstrukci a typu obvykle používaných plášťů není jízda po asfaltovém povrchu tak efektivní jako u krosového kola. Tuto nevýhodu lze částečně eliminovat výběrem plášťů.
Krosová kola
kolo|Kola určená jak do mírného terénu, tak i pro silnice a cesty. Obvykle jsou vybavena odpruženou přední vidlicí, avšak nižšího zdvihu než MTB. Krosové kolo si vybírá cyklista, který bude jezdit většinou po polních nebo lesních cestách a zpevněných komunikacích. Krosové kolo lze dočasně využít i v nenáročném terénu a mimo cesty. Oproti MTB je geometrie (způsob konstrukce) rámu krosového kola přizpůsobena pohodlnějšímu a napřímenějšímu posedu jezdce. Tento typ kola je vhodný pro cykloturistiku.
Cestovní (trekkingová) kola
kolo|Cestovní kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je nevhodné a nepohodlné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Cestovní kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič atd.) jako dopravní prostředek třeba do zaměstnání.
Silniční kola
kolo|Silniční kola jsou určena pro trénink a sportovní jízdu na silnicích nebo uzavřených okruzích, charakteristický je pro silniční kolo tvar řídítek – tzv. berany. Díky subtilní rámové konstrukci zaměřené na lehkost a výkon není silniční kolo vhodné k dovybavení brašnami ani pro pravidelnou jízdu v byť sebelehčím terénu, úzké pláště nebo galusky neposkytují patřičný komfort a jsou při terénním použití velmi náchylné k defektům.
Novou kategorií, jež se teprve formuje, jsou tzv. fitness kola, vycházející ze silničních modelů, majících ale rovná řídítka a mírně upravenou geometrii. Tato kola se výborně hodí třeba na odpolední kondiční vyjížďku, kde je prioritou lehké a rychlé kolo.
Výběr velikosti kola (rámu)
Po správném výběru kola z výše uvedených kategorií můžeme přistoupit k výběru vhodné velikosti kola (jeho rámu), obvykle se uvádí v palcích, centimetrech nebo jako označení S, M, L, XL, XXL.
Velikostí kola se rozumí vzdálenost mezi středem šlapacího středu a vrškem zámku sedlové trubky, v některých případech výrobci měří tuto vzdálenost na okraj horní rámové trubky. U horských, krosových a trekkingových kol se tento údaj uvádí většinou v palcích nebo označením S, M, L, XL, XXL, kdežto u silničních kol je většinou tento údaj uváděn v centimetrech nebo milimetrech.
Výška kola také záleží na průměru použitých ráfků, a proto platí, že kolo byste měli vyzkoušet v reálu. Postavte se obkročmo přes rám a zjistěte vzdálenost mezi horní rámovou trubkou a vaším rozkrokem. Ta by měla být dva až tři centimetry u silničního kola, tři až čtyři centimetry u krosového kola a pět až sedm centimetrů u horského kola. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že neexistuje žádná „univerzální“ velikost kola, zejména při koupi prvního kola doporučujeme dát na odborníka ve specializované prodejně. Další rozměr, s nímž se u kol můžete setkat a často se setkáváte, je průměr kola.
Přibližná tabulka velikostí ve vztahu k výšce cyklisty:
výška postavy v cm | výška rámu |
do 165 | 15", 16", S, do 44 cm |
160–170 | 17", 18", M, do 48 cm |
170–185 | 19", 20", L, do 52 cm |
185–200 | 21", 22", XL, do 55 cm |
nad 195 | 23", 24", 58 – 61 cm |