Seriál Kolo času, vznikající v Česku, má velké štěstí. Místo Američanů je obsazený Brity, kteří nestávkují.

Seriál Kolo času, vznikající v Česku, má velké štěstí. Místo Američanů je obsazený Brity, kteří nestávkují. Zdroj: Profimedia.cz

Podle kaskadéra Davida Lištvana branži mění nejen stávka. Začalo se příliš spoléhat na postprodukci.
Volná adaptace knižní série Isaaka Asimova Nadace se sice odehrává na cizích planetách, točila se ale  v pražských studiích i českých a moravských regionech. Než její výrobu přerušila stávka.
2
Fotogalerie

České trable s Hollywoodem. Hrozí, že o Vánocích nepůjdeme do kina a budeme jen sjíždět pohádky v televizi?

Může se zdát, že se odehrává daleko od České republiky a že tady její dopady nikdo nepocítí. Jenže diskutovaná hollywoodská stávka herců a scenáristů, která se vleče už od května, zastavila i natáčení velkých seriálů Nadace a Interview s upírem, které vznikají v Česku a jejichž produkce tady utrácejí stovky miliónů korun. Reflex mluvil s místním producentem, kaskadérem i castingovou režisérkou, jež tato krize ve filmovém průmyslu zasáhla.

Třiapadesátiletý český kaskadér David Lištvan se své práci věnuje skoro třicet let a má za sebou impozantní množství filmů, včetně Titaniku, Zachraňte vojína Ryana nebo loňského akčního The Gray Mana. Takřka každé léto měl vyblokované natáčením, kdy pracoval denně dvanáct hodin, koordinoval svoje kolegy nebo sám oblékal kostýmy agentů či starověkých válečníků; neměl čas na svoji rodinu. Tenhle rok má ale prázdný diář skoro pořád – i kvůli stávce holly­woodských scenáristů a herců. Ti už několik týdnů vyjednávají se studii a streamovacími platformami o vyšších odměnách či zárukách týkajících se umělé inteligence. Scenáristé stávkují čtyři a půl měsíce, herci vstupují do měsíce třetího.

 

O PRÁCI PŘIŠLY TISÍCE LIDÍ

Patová situace v hollywoodských jednáních, která se příliš nehýbou, zasáhla i stovky českých filmových profesionálů: v amerických seriálech natáčených u nás – NadaceInterview s upírem – totiž hrají herci sdružení v amerických odborových svazech, kteří teď před kameru nesmějí. O práci ze dne na den v Česku přišly tisíce lidí, od elektrikářů přes řidiče až po kostymérky.

„Běžní lidé vidí film jako něco, kde hrají hvězdy, ale těch se tohle netýká. Ty teď nic nedělají a užívají si, ale ostatní mají film jako normální práci. Výpadek je znát, člověk jde do nějakých rezerv,“ říká Lištvan s tím, že například jeho britští kolegové už chtějí podpůrnou reakci od vlády, protože na­ ­Západě se stávka týká desetitisíců filmařů.

I český filmový průmysl je do velké míry závislý na amerických produkcích, které zde utrácejí nejvíce peněz. Velkolepé seriály, jako Carnival Row, u nás nechaly 1,7 miliardy korun, akční filmy, jako Underworld: Krvavé války, potom utratily skoro 900 miliónů. Část utracených peněz za české služby dostávají filmaři díky pobídkovému systému nazpět. Rozpočet průměrného českého snímku je pro srovnání 25 miliónů korun.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!