nahoru

Časopis Reflex se měl původně jmenovat Společnost. Ostré X pro mě byla nádherná výzva, říká Aleš Najbrt

Milan Tesař 17. října 2020 • 07:00
Video se připravuje ...
Milan Tesař moderuje besedu s grafiky Alešem Najbrtem a Markem Pistorou o grafice časopisu Reflex
• video: 
reflex.cz

Jakkoli je psáno, že na počátku bylo slovo, v tomto případě slovo Reflex, fakt je, že nedílnou součásti takto pojmenovaného časopisu byl i obraz. A to obraz natolik skvělý, že i staré titulky jednotlivých čísel vybízejí člověka, aby si je otevřel a prolistovat. Tento efekt má na svědomí především Aleš Najbrt, první art director a autor loga, který byl v redakci až do roku 1993, a pak Marek Pistora, který vytvářel jeho obrazovou podobu v letech 2001 až 2008.

Společné mají oba elitní grafičtí designeři to, že v Reflexu pracovali počátku svých, jak se později ukázalo mimořádné úspěšných profesní kariér. Aleš má dnes zřejmě prestižní studio Najbrt, které má na svědomí například kompletní vizuál karlovarského festivalu, a jež Aleš osadil elitními grafiky včetně Marka Pistory.

Aleš Najbrt na besedě mimo jiné překvapil tím, když řekl, že přes kult Reflexu, k němuž svou grafikou významně přispěl, není spokojený ani s jedním z čísel, které tehdy vyšly z redakce. „Vždy to byl určitý kompromis vytvořený pod časovým  tlakem.“

Reflex se dlouhou měl jmenovat časopis Společnost, k současnému názvu se jeho první šéfredaktor na jaře roku 1990 přiklonil až na poslední chvíli. „Mně se slovo Reflex jako grafikovi velice líbilo. Vyjadřuje odraz událostí a činů, což je smysl novin, a zároveň jsou v něm ta znělá písmena R a X. Pro mě jako pro tvůrce loga to byla nádherná výzva,“ přiznal se během besedy na Designbloku Aleš Najbrt.





Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.