Albi váží 320 kg a registruje se jako ultralight.

Albi váží 320 kg a registruje se jako ultralight. Zdroj: ČVUT

ČVUT představilo jedinečnou ultralehkou stíhačku. Radar ji nevidí a vyrábí se v peci

Strojaři z Ústavu letadlové techniky Českého vysokého učení technického v Plané u Českých Budějovic převedli nový letoun UL 39 Albi, ve kterém armáda může lépe a levněji cvičit své bojové piloty. Ultralehký letoun váží zhruba 320 kilogramů, ale má vlastnosti proudového letadla. Podle tvůrců je to světový unikát, který vznikal 17 let. Velkou výhodou s využitím ve vojenství je to, že jeho tepelnou stopu nezachytí radar.

Strojaři jsou jedním ze stavitelů letounu, u jeho zrodu stály i firmy La Composite a Jihlavan Airplanes. Na projektu se podíleli i autoři 130 diplomových a několika disertačních prací na ČVUT.

"Při výrobě jsou použité materiály, které v letectví nikdy použity nebyly," uvedla Marta Špačková, mediální zástupkyně Fakulty strojní ČVUT, pod kterou Ústav letadlové techniky spadá.. Jedná se o první letoun v kategorii ultralight s vlastnostmi proudového letadla, který bude moci pilotovat běžný sportovní pilot. „Každý, kdo má průkaz na sportovní letadlo, může létat i s tímto letounem,“ dodal generální ředitel Jihlavan Airplanes Radek Filip.

Podle Špačkové je UL 39 Albi první české letadlo vyrobené z prepregů autoklávovou technologií. "Prepregy jsou fólie s lepidlem, které tlakem po zahřátí prostoupí tkaninou. Pak se materiál vkládá do autoklávu, kde se vytlačí všechny bublinky a vše se rovnoměrně prolne. Velmi zjednodušeně řečeno je letadlo vypečené v peci jako 25 metrů dlouhá bábovka," uvedla.

Letoun s dmychadlovým pohonem nemá podle ní na světovém trhu lehkých sportovních letadel konkurenci. "Poskytuje potenciál pro dosažení vyšších výkonů, vyšší bezpečnosti provozu a udržitelného rozvoje v oblasti sportovního a turistického letectví."

Lehký letoun může najít uplatnění ve vojenském letectví. "Ztížená identifikace UL 39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schována uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu," uvedl vedoucí Ústavu letadlové techniky Robert Theiner.