Chcete vyrábět chytré telefony? Konkurence je těžká. Apple ovládá 92 procent trhu | Reflex.cz
reklama
nahoru

Chcete vyrábět chytré telefony? Konkurence je těžká. Apple ovládá 92 procent trhu

ČTK, Tereza Stonišová13. července 2015 • 17:00
Chcete vyrábět chytré telefony? Konkurence je těžká. Apple ovládá 92 procent trhu
Apple
• foto: 
Profimedia

Podíl na zisku americké firmy Apple s pověstným jablkem v logu stoupl na úctyhodných 92 procent. Trh s chytrými telefony tak prakticky ovládá, sklízí totiž téměř všechen zisk daného odvětví. 

reklama

Podle výzkumné společnosti Canaccord Genuity měl Apple v prvním čtvrtletí na celkovém provozním zisku osmi největších výrobců mobilních telefonů podíl 92 procenta, na celkovém prodeji však necelých 20 procent, uvedl na svých internetových stránkách list The Wall Street Journal. Podíl Applu na zisku výrazně stoupl z loňských 65 procent, upozornil výkonný ředitel firmy Canaccord Genuity Mike Walkley. Podíl druhého Samsungu na zisku činil 15 procent.

Události minulého týdne ukázaly na rozdílnosti mezi firmami. Apple požádal dodavatele o výrobu rekordního počtu nového modelu iPhone. Samsung naopak varoval, že čeká horší zisk, firma HTC hospodařila ve čtvrtletí se ztrátou a Microsoft odepsal 80 procent hodnoty své divize mobilních telefonů, kterou loni koupil od Nokie.

Podíl Applu na zisku ve srovnání s podílem na celkovém prodeji je pozoruhodný. Nepoměr ukazuje na schopnost Applu prodávat své přístroje za mnohem vyšší cenu. Konkurenční modely, které používají operační systém Android od Googlu, mají problém v tom, aby se navzájem od sebe odlišily, a mnoho firem proto konkuruje mezi sebou pouze nižší cenou. Navíc Samsung a HTC v posledních letech učinily mnoho chyb.

Apple představil svůj iPhone v roce 2007 a zcela tím přeměnil trh s chytrými telefony. Do té doby měla největší, dvoutřetinový podíl na trhu Nokia. Na konci desetiletí byly největšími výrobci chytrých telefonů Nokia, Appla a BlackBerry a do roku 2012 se Apple a Samsung na celkovém zisku v odvětví každý podílel zhruba polovinou. Nyní Apple výrazně vyčnívá nad ostatními, dodal Walkley.

Mnoho výrobců má také jinou strategii než Apple, u kterého má prodej přístrojů hlavní podíl na celkových příjmech. Microsoft a Xiaomi se místo na zisk z prodeje přístrojů zaměřují na zisk z dalších nabídek, jako stahování aplikací, příslušenství a doplňků. Samsung rovněž vydělává na výrobě součástek do přístrojů, které prodává i konkurentům.

Pro dominantní postavení Applu je důležitá vyšší cena. Přístroj iPhone se loni globálně prodával v průměru za 624 dolarů (15.300 Kč). Přístroje s Androidem však podle údajů Strategy Analytics pouze za 185 dolarů (4500 Kč). Za tři měsíce do konce března Apple prodal o 43 procent více iPhonů než před rokem a za vyšší cenu. Průměrná cena stoupla o více než 60 dolarů.

Navzdory změnám ve vedení Applu za poslední desetiletí se někteří veteráni v odvětví domnívají, že Apple zatím o svoji pozici v ziskovosti nepřijde. "Dominance Applu je něco, co je velmi těžké překonat," řekl WSJ bývalý provozní ředitel Verizon Communications Denny Strigl. "Apple by se musel dopustit nějaké chyby, nebo něco podobného, a já si myslím, že to se nestane."

 

ČTK, Tereza Stonišová


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama