Vědci objevili nejvzdálenější galaxii ve vesmíru | Reflex.cz

Vědci objevili nejvzdálenější galaxii ve vesmíru
z8_GND_5296 nová galaxie
• foto:
DPA/ V. Tilvi/ Texas A&M/ S. Finkelstein/ UT Austin/ CANDELS Team/ HST/ NASA

Mezinárodní tým astronomů objevil zatím nejvzdálenější galaxii ve vesmíru. Má být od nás vzdálená 30 miliard světelných let. O převratném objevu informoval vědecký časopis Nature.

Vědci tvrdí, že podle nejvzdálenější galaxie zjišťují, jak vypadal vesmír těsně po velkém třesku. Galaxie byla nalezena pomocí Hubbleova teleskopu a její vzdálenost byla potvrzena ze Země v observatoři na Havaji. Galaxie prý vypadá tak, jako vypadala před 13,1 miliard let. To znamená v době 700 milionů let po velkém třesku. Její vzdálenost od Země je ale 30 miliard světelných let, protože se vesmír rozpíná.

Vedoucí badatel Steven Finkelstein z university v texaském v Austinu k tomu řekl: „Je to nejvzdálenější potvrzená galaxie. Jmenuje se . Astronomové změřili vzdálenost galaxie od naší planety analyzováním její barvy. Protože se vesmír rozpíná a všechno se pohybuje pryč od nás, jsou světelné vlny protažené. To způsobuje, že objekty ve vesmíru vypadají červeněji, než ve skutečnosti jsou. Astronomové hodnotí tuto proměnu barvy na škále, kterou nazývají rudý posuv (redshift). Zjistili, že tato galaxie má redshift 7.51, což je více než galaxie, která držela rekord před ní, ta měla rudý posuv 7.21.

bar, Nature, BBC